Val av fiskar lämpliga till mitt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • December 2006
    • 263

    Val av fiskar lämpliga till mitt vatten

    Går det bra att hålla Malawiciklider i mitt kar med vatten från Norrköpings kommunala nät?
    Eller är några andra fiskar att rekomendera? Discus ex?

    Vad jag läst mig till har det dessa värden:
    pH 8,5
    Hårdhet, 35-38 Ca-tot, 4,9-5,3 dH

    Karet jag ska använda är på 450l och ytterfiltret blir ett Fluval 404.
    Vad för filtermaterial bör jag ha i filtret?

    Jag har lite funderingar på CO2 gödning framöver. Något jag bör tänka på där då det sänker pH? Påverkar det vattnet på något mer sätt?
  • Gabbi
    Användare
    • April 2002
    • 897

    #2
    Rent nyfiken bara, varför vill du kombinera CO2 med malawi? Tänkte du ha mycket känsliga växter?
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • December 2006
      • 263

      #3
      Roligt med många prylar till akvariet bara
      Sen tycker jag det är lite sport att få så bra förutsättningar som möjligt för att fiskar och växter ska trivas.

      Hade jag bara haft ekonomi hade jag byggt automatisk pH reglering och hela paketet till akvariet. Men jag är rätt grön på det här med vattenkemi och vill lära mig så mycket som möjligt om det för att veta vad som händer med vattnet när olika ämnen tillsätts och filtreras bort. Går det att få bra vattenvärden så både fiskar och växter trivs optimalt tillsammans?

      Mitt vatten kommer från ett reningsverk, då lär det väl finnas klor i det också? Kan det påverka fiskar och växter? Jag ska försöka mäta upp klorhalten.

      Kommentar

      • MagArne
        Användare
        • December 2006
        • 263

        #4
        Nu har jag fått hem akvariet som jag håller på att silicona om och snygga till.

        Så nu vill jag gärna har förslag på fina fiskar medans siliconet torkar ett par dar .
        Karet är på 450 liter och vattnets pH är på ca 8,5. Jag har även kontrollmätt pH själv och det verkar stämma med 8,5.

        Filtret är som sagt ett fluval 404 ytterfilter.

        Så tipps på fiskar nu

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • February 2006
          • 1214

          #5
          Med ett ph på 8.5 och hårdhet på 5ca så har du ju bättre förutsättningar än en annan som har vättern vatten. Kör på malawi eller tanganyika tycker jag. sandciklider är ett given del så klart
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            Hej MagArne o välkommen till Ciklid.se

            Malawi: C.afra cobue, Pollit, Golden och varför inte ett gäng av Malawijannes rödsebra
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            Arbetssätt...