Vilken Eheim bör jag välja?(och hur installerar man?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    Vilken Eheim bör jag välja?(och hur installerar man?)

    Ja precis.. Har ett 250 nu och ett vanligt innerfilter "juwel" med en pump som pumpar 600 l /h.


    2024,2026 eller 2028? eller kanske ngt annat?


    Och hur installerar man ett ytterfilter, skal det stå i en hink osv osv, eller står det på bruksanvisningen?


    Och när jag köper det, vad för innehåll bör jag köpa/ha och i vilken ordning skall det ligga, jag vill ha lite torv i pg min diskus då..

    Ja ,all hjälp som erbjuds tasemot tacksamt.

    mvh
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #2
    Ett ytterfiler är en behållare med pump och i den behållaren kan du stoppa in dom filtermedia du behöver för att uppnå det vatten du vill ha.
    Vissa stoppa en strumpa i karet med torv för att slippa öppna filtret då dom vill byta torven.

    Annars tycker jag vanlig blå filtrematta funger tillräckligt bra.

    Jag tycker att du ska satsa på 2026 eller 2028 så kan du även använda filtret till ett större kar om du vill byta.

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

      #3
      Ursprungligen postat av bmwpower
      Ett ytterfiler är en behållare med pump och i den behållaren kan du stoppa in dom filtermedia du behöver för att uppnå det vatten du vill ha.
      Vissa stoppa en strumpa i karet med torv för att slippa öppna filtret då dom vill byta torven.

      Annars tycker jag vanlig blå filtrematta funger tillräckligt bra.

      Jag tycker att du ska satsa på 2026 eller 2028 så kan du även använda filtret till ett större kar om du vill byta.
      Jo så långt är jag med om vad ett ytter filter är, men tack endå



      Men kan jag lägga litet torv i ehimen tycker ni och i vilken nivå i botten eller toppen?


      och vaddå filtermatta bara en storlek lika samma i hela filteret?

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

        #4
        ingen anna som ha inputt?

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          #5
          Gör som du själv vill.. torv uppe elle nere.. filtermatta eller vadd. Vad tror du blir bäst? Tror du att du kommer att klara dig men vadd så ta det. Vill du har olika storlekar filtermatta i filtret så ta det. Upp till dig.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

            #6
            Jo ok, har alldrig haft ett ytterfilter dock så det är därför jag frågar hur det skall vara för bästa möjliga biologiska miljö för mina firrar...

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              #7
              Fiskarna ska ju inte simma i ytterfiltret.

              Det funkar med enbart vanlig filtermatta 10ppi om det ska vara så. Att blanda i torv eller aktivt kol tycker jag känns som överkurs innan man kört med ytterfilter några månader.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

                #8
                Ursprungligen postat av Robin
                Fiskarna ska ju inte simma i ytterfiltret.

                Det funkar med enbart vanlig filtermatta 10ppi om det ska vara så. Att blanda i torv eller aktivt kol tycker jag känns som överkurs innan man kört med ytterfilter några månader.

                ne det är ju sant, =)

                Men man har ju hört o läst om "biobollar" (vad nu de e.. =) å olika "makaroner" ( ingen aning där heller") å div andra saker, så jag vill bara ha de rätt från början för nu när man gått å skaffat dyr fiks så e man jue rädd om de små liven (diskus så klart)

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

                  #9
                  och på eheim hur fungerar de jag vill inte ha 1050 liter sprutt å inte mina fisk heller frö den delen, kan man "strypa" det med ett stril rör? och hur angör man det på akvariet?

                  skall man köra ner filterstart i det när man börjar emd det?

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

                    #10
                    Några 1050l/h lär det inte bli
                    Om du skulle tycka att det är för kraftig cirkulation i karet finns det en spak på toppen som man kan lyfta på, då stryps cirkulationen.
                    Lyfter man den helt stryps det helt, som man gör t.ex. när man skall öppna filterburken.
                    Eheims "normalfyllning" är keramikmakaroner i nedersta korgen och Ehfisubstrat i de övriga. I instruktionerna står var de rekommenderar var man lägger torv, kol eller vad man kan tänkas behöva använda vid olika tillfällen.
                    Om det inte är någon kampanj på filtren följer det med de slangar och rör man behöver, filtermedia får man skaffa efter eget skön.
                    Ett utmärkt filter du kommer bli nöjd med!

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

                      #11
                      Decimus oroa dig inte, du behöver inte ens fundera. Man installerar inte ytterfilter på något speciellt vis utan köper bara t ex ett Eheim 2028 och gör precis som det står. T o m makaroner och biobollar ingår i receptet.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

                        #12
                        Släng allt skräp(filtermaterial] som följer med och köp sedan 5cm tjock 10ppi filtermatta och klipp så den passar i filtret, 3 sånna lager äger, värdena blir bra och vattnet blir snabbt kristallklart och du slipper ett ytterfilter som ständigt måste göras rent för att det blir igensatt som det blir med vadd. Ska du ha torv så lägg det sisit i kedjan eftersom det ska avge och inte sammla skit.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Decimus
                          Användare
                          • June 2006
                          • 961

                          #13
                          Hur bra tips som helst, tack så mkt det var precis sånna tips jag var ute efter, tack!

                          mvh

                          Kommentar

                          Arbetssätt...