Fisk och akvarierelaterade bilder - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    Ursprungligen postat av choffe
    nu måste jag lägga upp bilder på mitt nya brevispar dom har mellanlandat i mitt 21 liters, men bara för några dagar....vad är det för variant tror ni?

    mvh christoffer


    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • November 2004
      • 569

      Närgränsen på kitobjektivet är 28 cm så det är helt okej. Det är nog mer att när man zoomar in max (55mm) så är skärpan ingen höjdare.

      Som blackened säger så är jag nog mer inne på just det här med belysningen. Ett par 36-wattare ovanför en 375:a är inte mycket att hänga i julgranen. Det är just därför som det vore så trevligt med ett ljusstarkare objektiv. Frågan är bara om det skulle göra nån större skillnad med f1.8 istället för som nu nånstans runt f4.0 (om man zoomar ut till typ 25mm...)

      Inbyggd blixt från sidan ger ett mysko ljus som jag helst undviker. Överhuvudtaget vore det trevligt att kunna ta okej foton utan att behöva mecka med blixt. Att kunna ta kort i klass med dom som deelay och laesk tar utan blixt vore mer än tillräckligt för min del. Vill man fota i dålig belysning i butik kanske det är lite klurigt att fippla med slavblixt och grejer också.

      Sen det här med stativ. Använder ni det när ni fotar fisk? Det känns som att man behöver vara hyfsat rörlig när man fotar fisk, men man kanske skulle tjäna på att använda stativ? Att behöva gå ner på slutartider på 1/20 s bara för att man har ett objektiv som är så ljussvagt ger ju per definition rätt suddiga bilder. Fiskar har ju en tendens att röra på sig...
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • November 2005
        • 841

        men asså dtet finns ju olika varianter, tex sunspot, o så kommer dom ursprungligen från olika platser, tex kilipi....och beroende vart dom kommer från så har dom olika teckning....vart kommer denna ifrån tror ni?
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          Tog hem kitobjektivet från jobbet o tog ett par kort. Ett är helt orginal från kameran det andra är croppat. Ljuset är endast ett 58watts powerglo plus en 25watts halogen spot. Lysrörer ligger absolut längst fram i burken och det gulare ljuset kommer snettbakifrån.
          Det blir inte lika bra som med bättre objekitv och bättre ljus men det duger för att ligga på nätet tycker iaf jag.
          Jag har märkt att focusen kan ligga lite olika på dessa kameror så det är ju bra att veta vart en focus ligger för då vet du om du ska sikta på gälarna eller läppen ner du fotar den snett framifrån med tex f 2.8 som gör att det inte blir så mycket o spela på.
          dinjale det blir ganska stor skillnad på f1.8 mot 4 just angående ljuset.
          Senast redigerad av deelay; 21 January 2007, 15:27.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

            choffe: komemr inte ighåg va den hette, men det ären sån iaf, sunspot är det inte för den har en gulfläck på buken.

            Kommentar

            • AndyH
              Användare
              • June 2005
              • 69

              Choffe: de liknar väldigt mycket mina "sunspot" som jag hade för några år sedan. Tror att honan har en rätt tydlig gul fläck om fotot hade varit bättre. Fångstplats har jag ingen aning om..

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

                Ursprungligen postat av dinajel
                Var och införskaffade mina första malawisar nånsin igår (av Erik Österlund här på forumet). Nio stycken kalasfina hongi. I väntan på att det nya akvariet ska komma så att jag kan flytta över tanganyikorna till det, så får hongisarna och tanganyikorna gå tillsammans i 375:an. Det går riktigt bra! Men det märks att tanganyikorna är tuffare än hongisarna.

                Här kommer iallafall några bilder på den dominanta hongi-hanen.
                Ser kanon ut!

                Kommentar

                • Rhodebaert
                  Användare
                  • February 2006
                  • 557

                  Hoppas ingen tar illa upp om jag lägger upp en ful bild jag tog idag.
                  Det är inte lätt att pricka fiskarna. Jag körde i det automatläget med en gubbe som springer som symbol och då gick det iaf någorlunda. Lånade kompisens gambla kamera.
                  Bilden föreställer ett rödzebrayngel.
                  Det går alltid en senare buss.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    Otroligt snygga bilder Deelay på en finfin firre dessutom
                    Helt ok fiskbild Rhodebaert - Absulut inget du ska be om ursäkt för. Du ska se mina jag postar ibland där kan man snacka att man hoppas att ingen tar illa upp
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1214

                      pågående lek av tanganikodus irsacae bild 1 och 3 och en bild på hona som lekte förra helgen
                      Senast redigerad av Falköping Andreas; 22 January 2007, 23:56.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Jorsa
                        Användare
                        • December 2003
                        • 199

                        Ursprungligen postat av choffe
                        men asså dtet finns ju olika varianter, tex sunspot, o så kommer dom ursprungligen från olika platser, tex kilipi....och beroende vart dom kommer från så har dom olika teckning....vart kommer denna ifrån tror ni?
                        Skönt att se att honan var med i flytten, och dom ser ut att må bra!!
                        Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1127

                          Ursprungligen postat av choffe
                          nu måste jag lägga upp bilder på mitt nya brevispar dom har mellanlandat i mitt 21 liters, men bara för några dagar....vad är det för variant tror ni?

                          mvh christoffer
                          Det ser ut som den varianten som förekommer utanför Burundi.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • Rhodebaert
                            Användare
                            • February 2006
                            • 557

                            Lite mer bilder
                            Det går alltid en senare buss.

                            Kommentar

                            • choffe
                              Användare
                              • November 2005
                              • 841

                              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                              pågående lek av tanganikodus irsacae bild 1 och 3 och en bild på hona som lekte förra helgen
                              o tjena vad fina dom är! dom blåa prickarna är ju verkligen starka! har hört att det är ganska ovanligt med SÅ starka prickar....lyckost!!! kul att få lek på dom dessutom!

                              mvh christoffer
                              Senast redigerad av choffe; 23 January 2007, 16:20.
                              Christoffer Lundholm

                              Kommentar

                              • choffe
                                Användare
                                • November 2005
                                • 841

                                Ursprungligen postat av Jorsa
                                Skönt att se att honan var med i flytten, och dom ser ut att må bra!!
                                hehe ett tag trodde jag att honan inte var med för hon hade inte visat sig på nästan ett dygn i akvariumet! men see

                                det är en grej jag tycker är lite roligt, för efter att jag flyttat över dom till det stora karet så har specielt hanen verkar föredra grottorna före snäckan! honan var lika tokig ett tag, men har återvänt till snäckan. men hanen är fortfarande i grottorna lite kul tycker jag, när jag kommer fram simmar han in i grottan och tittar sedan uppkäftigt ut hehe....

                                matz: tack för svaret!

                                mvh christoffer
                                Senast redigerad av choffe; 23 January 2007, 16:24.
                                Christoffer Lundholm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...