Övriga bilder - ej fisk och akvarierelaterat foto - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Ursprungligen postat av Tony
    Hmm, tidsenligt minsann, men hur tidsenliga är egentligen sockar och skor?
    Kanske inte alls men dock mycket stiligt.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Ursprungligen postat av Micke
      Ge gärna kommentarer på vad som kan göras bättre!
      Jag tycker att det ibland på bilderna blir lite väl mycket ointressant yta. Bild 3 tex hade du kunnat beskära något under gräslinjen (där gräset slutar) nere i bild för att inte få med så mycket av löparbanegruset - som jag inte tycker tillför något.

Det är samma sak på bild 4 och 5 där jag hade försökt lyfta upp kameran lite så mer himmel/trädtopparna kommit med och inte lika mycket mark.
      Det är vad jag tycker. Annars är det grymma ögonblicksbilder, bra gjort i det hårda ljuset.

Vad använde du för objektiv (*nyfiken*)?
      Mvh
      Robin

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Tack för konstruktiv kritik Robin!
        Ytan nertill var väl för att jag ville ha bilderna i stående format och jag tyckte att det såg mer actionfyllt ut med den tomma ytan framför än ovanför. Jag ska testa att göra tvärtom nästa gång. Ljuset var riktigt skarpt mitt på dagen men det fungerade bra att sitta på ena kortsidan med solen i ryggen.
        Jag använde Nikkor AF 70-210/4-5.6, en snart antik glugg som fungerar när ljuset räcker till. En AF-S 70-200/2.8 VR med 1,7x extender ligger högt på önskelistan nu
        Senast redigerad av Micke; 11 June 2007, 15:34.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Ursprungligen postat av discusred
          Underbar bild.
          Tycker att dina bilder är så bra utan hdr.
          Men det beror på att jag är inte så mycket för hdr, andra tycker säkert annat
          Många fler bilder än du anar är HDR idag, men med känsla och utan överdrift. Jag tycker inte man behöver dela in bilder i HDR eller icke-HDR. En bild är en bild hur den än är gjort och är den överdriven kommer folk tycka att den är det och misstycka. Allt handlar om att kunna balansera kreativitet och känsla med tekniken vi har till vårt förfogande.

Många sångare idag som sjunger solo blandar många sångspår för att låta "feta", dock delar vi inte in musik i "flerspårssång" och "icke-flerspårssång".
          Senast redigerad av Zaphi; 11 June 2007, 15:08.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av Zaphi
            Många sångare idag som sjunger solo blandar många sångspår för att låta "feta", dock delar vi inte in musik i "flerspårssång" och "icke-flerspårssång".
            Ganska kul exempel, så gör man ju när sångrösten inte kan leverera eller om melodin inte kommer till sin rätt med en tagning, då dubbar man lead sången till det håller.
            Det finns iof många sångare/sångerskor som har en röst där det i princip alldrig behövs, rösten fyller ut med endast en kanal, det beror ju lite på musikstil med.
            Den är en gammal teknik som har använts i flera årtionden för att "förbättra".

Det är väl som med hdr bilder, ibland behövs det ibland inte beroende på grundmaterialet, det kan ju även vara tanken redan från början i båda fallen att det skall ligga flera lager för att bli det som är tänkt.
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Ursprungligen postat av deelay
              Ganska kul exempel, så gör man ju när sångrösten inte kan leverera eller om melodin inte kommer till sin rätt med en tagning, då dubbar man lead sången till det håller.
              Det är ju det som är hela grejen med HDR, håller inte orginalet måste man fixa den. Sen är det klart att man kan använda det med förstånd så bilden inte hamnar i kategorin "screwed up image"
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• endymion

Brännande smärta

Kommentar

• m[A]use^
                  Användare
                  • December 2005
                  • 909

Ursprungligen postat av Zaphi
                  Det är ju det som är hela grejen med HDR, håller inte orginalet måste man fixa den.
                  Är det verkligen så? Tycker att HDR verkar vara en effekt man från början medvetet använder för å få ett unikt resultat. Håller inte orginalet får man ju jobba med raw lr i manuell studio man gjorde förr. Överexponera lr underexponera... o.s.v. Ta om bilden...

HDR känns mer som en effekt tycker jag, o har inget med o göra att man är missnöjd med orginalet. Ett medvetet val helt enkelt.
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

Ursprungligen postat av m[A]use^
                    HDR känns mer som en effekt tycker jag, o har inget med o göra att man är missnöjd med orginalet. Ett medvetet val helt enkelt.
                    Men lika mycket bild som en bild utan hdr-behandlingen. Det känns som om det är det Viktor menar.
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Ursprungligen postat av Micke
                      Tack för konstruktiv kritik Robin!
                      Ytan nertill var väl för att jag ville ha bilderna i stående format och jag tyckte att det såg mer actionfyllt ut med den tomma ytan framför än ovanför. Jag ska testa att göra tvärtom nästa gång. Ljuset var riktigt skarpt mitt på dagen men det fungerade bra att sitta på ena kortsidan med solen i ryggen.
                      Jag använde Nikkor AF 70-210/4-5.6, en snart antik glugg som fungerar när ljuset räcker till. En AF-S 70-200/2.8 VR med 1,7x extender ligger högt på önskelistan nu
                      Ja testa det nästa gång!
                      Jag har inte några närliggande gräsplaner nära mig så jag kan inte testa själv. Ska fota golf i augusti så då ska jag testa lite allt möjligt.

Det är bara att spara och köpa... man lever bara en gång.
                      Är själv på jakt efter ett 50/1,8 nu men det verkar näst intill omöjligt att få tag på relativt nära.
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Angående hdr-diskussionen så är det en grov förenkling att säga att det är ett sätt att rädda bilder. Visst kan man få mer liv i tråkiga bilder men det behöver ju inte vara för att bilden är misslyckad utan att dagens kameror helt enkelt har ett begränsat dynamiskt omfång. Utvecklingen går mot större dynamiskt omfång och Fujifilm S5 är väl en bit på vägen. Många naturfotografer använder också graduerade gråfilter för landskapsbilder där de vill ha detaljer på både himmel och marken.
                        Här är ett typiskt exempel på en landskapsbild där inte det dynamiska omfånget räcker till med en mörk äng och en solnedgång. Exponerar man man efter himlen blir ängen underexponerad eller tvärtom (bild 1 och 2). Det kan kompenseras med graduerat gråfilter som mörkar ner himlen. HDR gör samma sak fast genom digital efterbendling (bild 3) och är mer flexibelt eftersom det inte behöver vara två avgränsade fält som i detta exemplet.

Kommentar

• drd
                          Användare
                          • December 2004
                          • 1112

Nån som har koll på macrofotografering och mellanringar för att komma ännu närmare ?

Har beställt en kenkosats med 3 olika mellanringar att köra till mitt 100 mm macro 2.8 !

Hur funkar det ?
                          // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Ursprungligen postat av drd
                            Hur funkar det ?
                            Jo det fungerar bra. Nackdelen är att man förlorar en hel del ljus.

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Ursprungligen postat av m[A]use^
                              Man kan vända på resonemanget, om du tar en bild som du är så supernöjd med, ljuset, färgerna, motivet... allt e klockrent, då lär man knappast komma på tanken att göra hdr av den ?=) jag skulle nog inte ens komma på tanken då tror jag.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Ursprungligen postat av drd
                                Nån som har koll på macrofotografering och mellanringar för att komma ännu närmare ?

Har beställt en kenkosats med 3 olika mellanringar att köra till mitt 100 mm macro 2.8 !

Hur funkar det ?
                                Har provat det med ett liknande makro. Svårt som tusan att hitta rätt position, skärpedjupet verkar bli extremt litet.
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...