Ställning till två 720 l.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KarpAnders
    Användare
    • November 2006
    • 18

Ställning till två 720 l.

Hej, har precis börjat fixa i min källare dä jag ska ha en massa(beror givetvis vad man jämnför med) men ca 10 kar över 250 liter... Har precis fått hem mitt livs första 720 liters.
    Nu till frågan. Jag håller på att mäta hur jag kan ha två 720 liters(ev ett 600 på topp), för rummet jag håller på i är endast 205 cm i tak. Jag räknar med att ha bottenkaret ca 30 cm över golvet.. Blir det för lågt kanske? Sen tillkommer ju 60 cm. Sen kommer den riktiga frågan. Hur högt över måste man ha nästa kar för att det ska relativt vettigt att sköta det undre? Jag räknar med ca 30 cm luft över, eller är det för lite eller onödigt mycket???
  • Xork
    Användare
    • January 2006
    • 93

Ursprungligen postat av KarpAnders
    Hej, har precis börjat fixa i min källare dä jag ska ha en massa(beror givetvis vad man jämnför med) men ca 10 kar över 250 liter... Har precis fått hem mitt livs första 720 liters.
    Nu till frågan. Jag håller på att mäta hur jag kan ha två 720 liters(ev ett 600 på topp), för rummet jag håller på i är endast 205 cm i tak. Jag räknar med att ha bottenkaret ca 30 cm över golvet.. Blir det för lågt kanske? Sen tillkommer ju 60 cm. Sen kommer den riktiga frågan. Hur högt över måste man ha nästa kar för att det ska relativt vettigt att sköta det undre? Jag räknar med ca 30 cm luft över, eller är det för lite eller onödigt mycket???
    Håller på att räkna på liknande, skall köpa virke imorgon..

2 x 720 = 120
    2 x ramp = 20 (kan ev gömma rampen under regeln beroende på modell)
    2 x Regel = 30
    170 cm

Blir 35 cm att fördela mellan Golv, mellan kar, under tak. Jag valde att minska mot golvet, har endas 10 cm under nedersta regeln (för att få in golvskrapan). Får ev byta vatten med pump.

Jag har lite högre till tak så jag får lite mer utrymme mellan karen.

Berätta gärna hur det går!

/Martin
    Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

Kommentar

• PeBe
      Användare
      • September 2005
      • 26

Lågt till tak..............

En sak jag märkte med mina ställningar är att det högsta akvariet är mest svårjobbat.
      Så i mitt tycke så behöver man mest luft mellan taket och övre akvariekanten.
      Sen bör man planera all ev. inredning (stora rötter, stenar osv) det är ju svårt att få i grejerna i efterhand.

Hälsn. Pebe

Kommentar

• KarpAnders
        Användare
        • November 2006
        • 18

En sak till, ska be en komis svetsa en ställning. Hur "grova" fyrkantsprofiler bör man ha??

Kommentar

• Perikles
          Användare
          • December 2005
          • 658

Ursprungligen postat av KarpAnders
          En sak till, ska be en komis svetsa en ställning. Hur "grova" fyrkantsprofiler bör man ha??
          Jag har ett 720 på en stålställning med ett 540 under. Vi använde 4*4 cm profiler, jag rekommenderar inte något mindre. Om man inte vill ha ett stag i mitten av underakvariet så krävs det lite stål.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ursprungligen postat av Perikles
            Jag har ett 720 på en stålställning med ett 540 under. Vi använde 4*4 cm profiler, jag rekommenderar inte något mindre. Om man inte vill ha ett stag i mitten av underakvariet så krävs det lite stål.
            ja sedan spelar tjockleken på godset lika stor roll, det finns olika, från en mm till flera mm.
            och ju tjockare dom är ju dyrare blir det. för att dom tar betalt efter kilovikt.
            jag har låtit tillverka 3st ställningar men det var bara 540, 2st på höjden i varje ställning.
            bara materialkostnaden gick på 5000kr till dom ställningarna.
            jag använde till stolparna 4x4cm med 2mm gods, och till dom längsgående 4x4cm 3mm gods.
            ja att stålet har blivit så dyrt det får vi väl tacka kineserna för.mvh janne

Kommentar

• kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

Jag köpte pallställningar från Nordplan http://www.nordplan.se/ Fördelen är att man inte är låst. Då det går o reglera höjden, bredden o längden. Betalade under 5000 kr för 6 stolpar o 8 bärarmar. o De klarar 2.3 ton per plan.
              Senast redigerad av kaj.p; 12 December 2006, 14:38.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

Kommentar

• panna
                Användare
                • December 2004
                • 233

Det var inte klena bärplan. Profil har de oxo. Bra form har de oxo ur hållfastsynpunkt, dvs. klen i mitten och tjock högst upp och längst ner. mvh. Jouni

Kommentar

• -Anton-
                  Användare
                  • January 2003
                  • 66

Jag har en omonterad åleds-ställning hemma ja måttbetällde för ett och ett halvt år sen. Den är gjord för att hysa två 450kar på höjden, så karen vilar på dom längsgående stagen. Jag undrar om detta kommer funka? Har numera mer begränsat med plats så jag vill inte ha dom separata ställningarna längre. Har sett att dom har liknande kar på höjden i butiker och har därför inte börjat fundera på det förrens nu. Har lite skivor hemma, man kanske kan lägga en under varje kar så att det blir lite tyngd på sidorna med.
                  Vi har blivit klara med vår flytt nu så att snart är det dags att starta upp igen, hoppas jag...

//Anton

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Hej
                    en bra sak om man svetsar ställningar är att skicka på galvning är inte så dyrt och dom rostar inte något nämnbart.

samt att det behövs inget mer arbete på dom.

annars ska man kanske måla dom tre gånger och vid golvet rostar dom i varje fall
                    samt att dom nästan alltid rostar innefrån och inte är det roligt när hela ställningen är som en påse chips (liknar Titanic sakta sjunker)
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• daniel60
                      Användare
                      • March 2003
                      • 527

Jag köpte ett pallställ, inklusive halvpallsinlägg, för en dryg tusenlapp och lät skräddarsy två akvarier: 185x110x60/50 (alltså runt 1200 och 1000 liter).
                      Mellan det undre akvariet och den övre balken är det bara 20 cm, vilket är i minsta laget. Kunde gärna ha varit en decimeter till.
                      Har för mig att gavlarna kan anpassas till valfritt djup.
                      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                      Mina fiskar & burkar

Kommentar

• -Anton-
                        Användare
                        • January 2003
                        • 66

Ursprungligen postat av -Anton-
                        Jag har en omonterad åleds-ställning hemma ja måttbetällde för ett och ett halvt år sen. Den är gjord för att hysa två 450kar på höjden, så karen vilar på dom längsgående stagen. Jag undrar om detta kommer funka? Har numera mer begränsat med plats så jag vill inte ha dom separata ställningarna längre. Har sett att dom har liknande kar på höjden i butiker och har därför inte börjat fundera på det förrens nu. Har lite skivor hemma, man kanske kan lägga en under varje kar så att det blir lite tyngd på sidorna med.
                        Vi har blivit klara med vår flytt nu så att snart är det dags att starta upp igen, hoppas jag...

//Anton
                        Lyfter lite för att få svar...

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Lyfter lite för att få svar...
                          är det aluminiumställning du pratar om.mvh janne

Kommentar

• -Anton-
                            Användare
                            • January 2003
                            • 66

Ursprungligen postat av malawijanne
                            är det aluminiumställning du pratar om.mvh janne
                            Samma material som en vanlig åleds-ställning, sen om det är aluminium eller ej har jag ingen koll på.

Kommentar

• jonre723
                              Användare
                              • October 2004
                              • 439

Samma material som en vanlig åleds-ställning, sen om det är aluminium eller ej har jag ingen koll på.
                              Då är det alu, ja.
                              Och så är det.
                              /J

Kommentar

Arbetssätt...