Svartvitt direkt med kameran?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

Svartvitt direkt med kameran?

Hur gör ni som har möjligheten att köra svartvita bilder direkt från kameran ?
    Använder ni det läget eller gör ni om bilden i ett bildbehandlingsprogram i efterhand ?
    Tappar det något i kvalitet i nå´t läge ?
    Den största fördelen??? att göra om det i efterhand är väl att man har ett färgkort också.
    //Niklas

www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    • 569

Nu är jag inte världens mest erfarna fotograf, men jag brukar göra lite blandat. Ibland är det kul att ta kort direkt i svartvitt och ibland gör jag om dom efteråt till svartvitt, men det orkar man oftast inte. Jag tycker man måste fixa med kontrasten litegranna även om man kör direkt med svartvitt, men om man gör om från färg så måste man fixa jättemycket med kontrasten.

Om man tar i RAW-format så har man ett färgfoto även om man fotar svartvitt.

Jag undrar också vad som är smartast att göra. Svartvitt direkt eller först färg och sen svartvitt?
    Daniel Andréasson

Kommentar

• Xork
      Användare
      • January 2006
      • 93

Hej

Är inte något proffs på foto... man förlorar alltid information ur bilden när man konverterar. Kan du ta svartvitt direkt i kameran är det att föredra.
      Man kan ju gå från färg till svartvitt. Tvärt om är svårare, om man nu skulle lyckas få ett kanon kort =)

/Martin
      Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

Kommentar

• Niklas Olsson
        Användare
        • February 2003
        • 1156

Ursprungligen postat av Xork
        man förlorar alltid information ur bilden när man konverterar. Kan du ta svartvitt direkt i kameran är det att föredra.
        Ok, då kanske d e så då...:-)
        Läste nämligen motsatsen på ett annat forum jag hittade när jag sökte på frågan, se länk:
        //Niklas

www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Jag sparar alltid raw-format i kameran och eventuella förändringar i efterhand, som t ex. konvertering till SV. Då har jag mitt digitala negativ kvar med all information. Om jag lagrar SV-bilder direkt i kameran kan jag inte ångra mig och lägga till färg efteråt. Funktionen att lagra SV direkt i kameran är nog mest tänkt för att slippa efterbehandla.
          Sen är konvertering till SV en vetenskap i sig, här är en exempelbild på lite olika resultat från samma bild:

Exemplet är hämtat från en DVD om SV-konvertering som snart finns att köpa här: http://www.moderskeppet.se/dvd/svartvitt.php
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...