Skandalpris

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Hasse H: Självklart är man sig själv närmast...och att vara handlare idag är absolut ingen välgörenhet. Men motiverar det ändå höga priser och ibland väldigt stora, väldigt lokala prisskillnader på samma produkt...nix!

Stefan, Skövde

375L Frigobakgrund
    2st 100L
    Malawi

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

Nä, det motiverar självklart inte oskäliga prisskillnader. Men det problemet löser sig normalt av sig självt pga marknadens krafter, dvs hur vi kunder väljer att göra våra inköp (= leta nån annanstans).

Jag bara menar att det är lite naivt att tycka att "handlarna är till för sin lokalbefolkning". Det är ju snarare tvärtom. Utan kunder, ingen handlare. Normal kapitalistisk logik.

mvh
      /Hasse

- http://och.nu/ciklid -

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

"Normal kapitalistisk logik."
        Jo så är det självklart, på gott och ont. Idag går exempel de riktigt bra akvarieaffärerna på knäna i Tyskland och deras marknadsandel minskar rejält hela tiden, medan de som ökar är stora zoosupermarkets med lågt kunnande, men med låga priser som de kan hålla genom att de kan göra stora inköp och få större rabatter.
        Men detta är en utveckling som knappast går att stoppa även om vi skulle vilja det - det rör ju sig om "Normal kapitalistisk logik".
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• ricky

Det är självklart att man ska jämföra priser. Nästan alla zoobutiker handlar in från samma leverantörer. Är det riktigt stora prisskillnader så är det såklart en fråga om ocker. Har man så dyra omkostnader att man behöver ta ut dubbla priser än hos konkurrenten för att överhuvudtaget kunna driva sin rörelse då bör man överväga sin förmåga som egen företagare. Och att betala ett betydligt högre pris bara för att stödja sin lokala handlare är ju rent befängt. Vill dom ha välgörenhet kan dom sätta ett minimi-pris och så får man lov att betala precis hur mycket man vill T.ex. Grolux 99:- men var snäll och stöd din lokala handlare, betala 199:-
          Bara för att folk har ett intresse, och är beredd att betala mer så ska man inte utnyttja det. Det finns många akvarister bland barn och ungdomar, som ju har lite pengar att röra sig med. Dom har väl inte en prismedvetenhet heller att inse att vissa saker köper man på andra ställen än hos Zoohandlaren.Jämför priset på ph-höjare hos zooaffären och bikarbonat hos handlaren. Eller kilopriset på sand och sten hos grusleverantören mot zoobutiken. Eller som huvudfrågan lysröret hos zoobutiken kontra lampaffären! Nu hör jag själv till dom som betalar 120 spänn för en påse grus hos handlarn, eller som senast idag, vattentest hos butiken för nio spänn mätstickan. Apoteket tar 1.40:- stickan.
          Simma lugnt!!

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

"Det är självklart att man ska jämföra priser."
            Väl ingen som har argumenterat emot detta heller, eller.

"Nästan alla zoobutiker handlar in från samma leverantörer. Är det riktigt stora prisskillnader så är det såklart en fråga om ocker."
            Visst de handlar ofta in från samma leverantörer, men rabatterna varierar mellan 0-40% hos flera av dem, beroende på hur stor kund man är.

Men strunt samma nu åker jag hem och på vägen hem sticker jag in i servicebutiken i Jonsered och köper grädde (min son ringde och beställde detta) - nära och bra men 30% dyrare än den stora ICA-affären i Partille där vi storhandlar - en bit bort men billigt.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

Kommentar

• ricky

Kanske inte så stor prisskillnad ändå om du räknar från bensinkostnad

Kommentar

• Gäst

Jag måste ha missat nåt här...

Kan man köpa vattenstest på apoteket ?
                Vad är det för test isåfall ?

/Peter
                Nr 431
                Akvariumsite, mina bilder på akvarium, akvariesite.

Kommentar

• fredrikr
                  Användare
                  • October 2002
                  • 985

Den ursprungliga frågan gällde som sagt var ett lysrör i Skärholmen centrum. En butik måste ge mig ett mervärde för att jag ska vara beredd att betala ett högre pris än någon annanstans. Det mervärdet kan vara att de ligger nära mig, att de är kunniga och ger goda råd, att de har ett så brett sortiment att jag kan handla allt jag behöver på ett ställe, att de har bra öppettider eller något annat. I det här fallet finns det en annan zoobutik mindre än en km bort som har lägre priser på precis allt, lika kunnig personal (som jag uppfattar det) etc. Jag känner verkligen inte att jag får något mervärde alls genom att handla lysröret där det kostar 200kr mer. Det finns flera akvariebutiker som ligger närmre eller lika nära mig, så jag känner inte heller något behov av att "rädda min lokala zoo-handlare". Eller är principen att jag ska köpa varje pryl där den är dyrast, för då gör jag maximalt gott? Jag antar att jag även kan erbjuda dricks, men min tro på marknadsekonomin gör att det tar emot.

Om folk är beredda att betala för kunnande så kan en handlare som gått kurser, läst böcker och studerat fiskar i 30 år ta mer betalt än en stor zoobutikskedja där säljarna jobbade på ICA veckan innan. Och det kommer att gå runt. Om kunderna inte vill betala för det så kommer han inte klara konkurrensen, och då tycker jag det är rätt att det går så. Han sålde varorna till ett högre pris, och motiverade detta med ett mervärde som folk tydligen inte efterfrågade.

Jag tycker Kjell gör helt rätt i att handla matvaror i en dyr butik, eftersom han har klart för sig vilket mervärde han får för de extra kronorna, och det är ett mervärde han är beredd att betala för.

Här är min personliga teori: Många akvariehandlare har blivit just akvariehandlare genom vad som först varit en hobby i många år. Så, de har ett engagemang för hobbyn, och är dessutom i ett icke försumbart antal fall mer lyckade som hobbyister än som affärsmän. Det tycker en del andra, förvisso empatiska, hobbyister är tillräckligt skäl för att akvarieaffärer ska särbehandlas och på något magiskt sätt untantas från marknadsekonomins krassa spelregler och hårda domar.

Mvh,

/Fredrik

Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• ricky

JA,PRECIS!!!

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Hasse H:

citat: Jag bara menar att det är lite naivt att tycka att "handlarna är till för sin lokalbefolkning". Det är ju snarare tvärtom. Utan kunder, ingen handlare. Normal kapitalistisk logik.
                      Som affärsinnehavare (handlare) måste man väl tänka på vilket kundunderlag det finns för att starta en butik...man bör också efter starten se till att just det kundunderlaget stannar kvar så verksamheten kan finnas.
                      Hur du än vill kasta om detta så är det i slutänden konsumenten som styr handlarens existens. Därför menar jag att handlaren måste genom service, pris och kvalitet se till att han säljer produkter som gör att lokalbefolkningen köper. Jag kan inte fatta att en del handlare har genomgående höga priser och sedan undrar varför de har minskat på kunder.

Om handlaren vet om att han ingen konkurrent har på orten så kan han hålla höga priser då det skulle kosta för konsumenten att åka till den andra butiker (Landsortslogik för köpmän).

"Normal kapitalistisk logik"...hm...kanske det...jag förstår dock din tanke och kanske menar vi samma men missförstår varandra...*s*

Stefan, Skövde

375L Frigobakgrund
                      2st 100L
                      Malawi

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • August 2002
                        • 330

mycket handlar nog också att kunderna har olika ekonomier,medvetenhet,kunskap,kundkategori:fylld plånbok= bryr sig inte.liten plånbok=stor prismedvetenhet,sen kombinationer av detta.i nämd affär så är tydligen inte kundkategorin,prismedvetenhet/kunskap i majoritet= alltså handlarn bryr sig inte,han får in kulorna så varför sänka priset?

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

Handlarnas pris är inte mycket att klaga över däremot deras enbarmligt torftiga sortiment.
                          Vad gäller priser är grossisterna de stora "bovarna",
                          Ex: Gibbon tar lika mycket för en Turbelle pump som Tunzes rekomenderade utpris i detaljhandeln.
                          För en 4002 rekomenderar Tunze 2100 SEK i detaljhadeln medan Gibbon rekommenderar 4300 SEK ut för samma pump.
                          Med andra det är billigare att köpa en pump i Tysland över internet inkl. frakt än för en Zoodetaljist köpa pumpen av Gibbon exl.moms.
                          Otroligt men sant.

Kommentar

• Björn
                            Användare
                            • April 2002
                            • 787

Hej!

Om jag ska vara helt ärlig, och det tänker jag vara, så tycker jag att hela denna diskussionen startade med en j*vla massa gnällande. Om prislappen inte passar plånboken så är det väl bara att ge fan i att köpa probukten. Svårare än så är det väl inte?

Att priset på en och samma produkt är olika i olika affärer tycker inte jag gör någonting. Och inte fan är det lurendrejeri! Det är ALLTID konsumenten som bör kolla upp priset. Om handlaren nu kan sälja sina rör för 299:- så är det väl hans ensak.

Jag tillhör nog en av de få som är villig att betala för kunskap och service..

Mvh
                            Björn

fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• ricky

Det roliga är att erkänt kunniga och duktiga zoohandlare brukar inte hålla sig med ockerpriser eftersom att deras kundunderlag ofta består av pris och konkurrensmedvetna akvarister(tror jag)!

Kommentar

• Mohlin
                                Användare
                                • May 2002
                                • 139

Jag har också tröttnat på priserna på lysrör (och förresten på sådana tråkiga o dyra saker som dammsugarpåsar, rengöringsmedel och andra saker till hemmet) att jag kollar på nätet vad det kostar. Vi har sparat massor med pengar på att köpa virke o isoleingsmaterial o cd-skivor och jag vet inte allt via nätet. Lysrör köper jag härifrån http://www.akvanet.dk/produkter.htm . Nu bor jag ju i Danmark, men du kan ju kolla vad som finns i Sverige.

Kommentar

Arbetssätt...