Ville fixa mig ett litet men aktivt kar med snäcklekare.
Kan sägas att jag aldrig haft snäcklekare förut men vad jag läst mig till så är stor bottenyta bättre än ett högt kar på mer liter.
Detta fick mig att fundera på att bygga en "balkong" för att utöka bottenytan i karet med hjälp av en tillsågad btnmodul.
En annan sak jag läst mig till är att snäcklekare gräver ganska friskt, gärna hela vägen ner till bottenglaset. Är ju inte så skoj att se bottenglaset så jag bestämde mig för att täcka botten med btn slimline(istället för frigolit eller liggunderlag). För då gör det ju inget ifall de gräver mycket, helt enkelt det blir ett plus ifall de gräver så man ser slimlinen!
Så detta införskaffades för projektet:
Juwel rekord 70 liter + lysramp + pump + bänk (ca 1050 kr)
BTN slimline 60B (280kr)
BTN filtermodul C (700kr)
Svart akvariesilicon, 1 tub;310ml (kommer inte ihåg vad det kostade)
Filtermatta (ca150kr)
Svart halvgrovsand (kommer inte ihåg priset här heller)
15st snäckor (150kr)
Började med att ta ut det fula fastsiliconade juwelfiltret.
Sedan sågade jag isär slimlinemodulen så att den täckte bottenytan.
Sedan sågade jag isär filtermodul C och borrade för utblås i filtermodulen.
Målade baksidan + kortsidorna svarta.
Siliconade fast botten, filtermodulen och "balkongen".
Fick även kapa av några cm på både filtermodulen och balkongen, bitarna som spgades av bestämde jag mig för att använda som en "balkong" till i karet.
Siliconade fast den andra "balkongen".
Kletade ut lite silicon på "balkongerna" och hällde lite ciklidgrus på.
Åkte till stranden och lånade lite sten+sand.
Kokade sanden och stenarna.
Blandade ciklidgrus, svart grus och sand från stranden.
La i lite stenar i "balkongerna" så att det inte grävs för djupt ner i dem.
Hällde sedan sandblandning i "balkongerna" och över botten (dock inte så mycket sand på botten då jag vill att de ska gräva sig ner till slimlinen)
Klippte till filtermatta till kuber och slängde ner det i filtermodulen.
Tog lite runda stenar från ett annat akvarium.
Köpte valisinera och planterade, hoppas de får vara i fred och inte bli uppgrävda...
Fiskar i karet; 6st multisar och 2st A.compressiceps "Sumbu", och det får räcka, kanske skaffar en ancistrus eller något ifall det blir för mye alger i karet.
Det som finns kvar att göra på detta projektet är att byta ut det ganska dassiga medföljande lysröret och att måla en 2cm hög list som döljer siliconen vid frontrutan.
Och här är bilder på hur det ser ut nu:
Kan sägas att jag aldrig haft snäcklekare förut men vad jag läst mig till så är stor bottenyta bättre än ett högt kar på mer liter.
Detta fick mig att fundera på att bygga en "balkong" för att utöka bottenytan i karet med hjälp av en tillsågad btnmodul.
En annan sak jag läst mig till är att snäcklekare gräver ganska friskt, gärna hela vägen ner till bottenglaset. Är ju inte så skoj att se bottenglaset så jag bestämde mig för att täcka botten med btn slimline(istället för frigolit eller liggunderlag). För då gör det ju inget ifall de gräver mycket, helt enkelt det blir ett plus ifall de gräver så man ser slimlinen!
Så detta införskaffades för projektet:
Juwel rekord 70 liter + lysramp + pump + bänk (ca 1050 kr)
BTN slimline 60B (280kr)
BTN filtermodul C (700kr)
Svart akvariesilicon, 1 tub;310ml (kommer inte ihåg vad det kostade)
Filtermatta (ca150kr)
Svart halvgrovsand (kommer inte ihåg priset här heller)
15st snäckor (150kr)
Började med att ta ut det fula fastsiliconade juwelfiltret.
Sedan sågade jag isär slimlinemodulen så att den täckte bottenytan.
Sedan sågade jag isär filtermodul C och borrade för utblås i filtermodulen.
Målade baksidan + kortsidorna svarta.
Siliconade fast botten, filtermodulen och "balkongen".
Fick även kapa av några cm på både filtermodulen och balkongen, bitarna som spgades av bestämde jag mig för att använda som en "balkong" till i karet.
Siliconade fast den andra "balkongen".
Kletade ut lite silicon på "balkongerna" och hällde lite ciklidgrus på.
Åkte till stranden och lånade lite sten+sand.
Kokade sanden och stenarna.
Blandade ciklidgrus, svart grus och sand från stranden.
La i lite stenar i "balkongerna" så att det inte grävs för djupt ner i dem.
Hällde sedan sandblandning i "balkongerna" och över botten (dock inte så mycket sand på botten då jag vill att de ska gräva sig ner till slimlinen)
Klippte till filtermatta till kuber och slängde ner det i filtermodulen.
Tog lite runda stenar från ett annat akvarium.
Köpte valisinera och planterade, hoppas de får vara i fred och inte bli uppgrävda...
Fiskar i karet; 6st multisar och 2st A.compressiceps "Sumbu", och det får räcka, kanske skaffar en ancistrus eller något ifall det blir för mye alger i karet.
Det som finns kvar att göra på detta projektet är att byta ut det ganska dassiga medföljande lysröret och att måla en 2cm hög list som döljer siliconen vid frontrutan.
Och här är bilder på hur det ser ut nu:
Kommentar