Spottkar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Spottkar

Jag valde att lägga in dennna bild på mitt nya/mina nya spottkar här.

Det är ett sånt växtakvarium som jag kommit över och tyckte att det blir perfekt att göra spottkar av. Det blir ju 6 stycken och är tänkt att honorna får spotta i det nästlägsta (i det lägsta finns räkor) och ynglen flyttas upp i nästa tårtbit allteftersom de blir större.

Nu fattas bara en pump så att vattenflödet funkar samt myggnät (plast) så inga fiskar åker ner i det lägre karet.
    Senast redigerad av Wilhelm; 09 December 2006, 01:27. Anledning: stavning
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Borde funka finfint - skoj att komma över ett sådant kar!! Klurar bara på om det är särdeles mycket skillnad i det upplevda utrymmet, när du flyttar upp ynglen? Är väl bara höjden på tårtbitarna som skiljer? Jag hade nog kört spottkar i de flesta avdelningar och sedan flyttat ynglen till ett betydligt större kar.

Som avgränsare mellan karen funkar en bit blå filtermatta fint (den grövsta). Skär ut en smal rektangel och gör en skåra i den - bara att klämma dit över glaset sedan. Gör några extra när du ändå är igång, så är det busenkelt att skifta när du vill göra rent någon av dem. Om du inte vill ha räkor i alla avdelningar så ta en av de tätare tetrabillifiltersvamparna och sätt för breddavloppet i räkakvariet. Räkynglen går lätt igenom även tät blå filtermatta (har själv en koloni Red Cherry i sumpen numera).

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• choffe
      Användare
      • November 2005
      • 841

haha! kul wille! hoppas bara att du får några yngel (det är väll inget problem för dig iof). hur många liter är det i varje våning? enligt mig så ser det Väldigt litet ut..men men, kan ha fel....

mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Finfint kar Wilhelm.
        Borde funka alldeles utmärkt
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Ursprungligen postat av choffe
          haha! kul wille! hoppas bara att du får några yngel (det är väll inget problem för dig iof). hur många liter är det i varje våning? enligt mig så ser det Väldigt litet ut..men men, kan ha fel....

mvh christoffer
          Har sett sådana kar live, och de är inte direkt små på totalen. I de största facken skulle jag tippa att det är ca 40-50 liter och i det minsta runt 20 liter. Det fina med dem som spottkar är att man kan ha många honor som spottar samtidigt, och eftersom de ser varandra behöver de inte känna sig speciellt ensamma. Klar trygghetsfaktor att se andra firrar.

Hilsen,

P

Kommentar

• choffe
            Användare
            • November 2005
            • 841

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Har sett sådana kar live, och de är inte direkt små på totalen. I de största facken skulle jag tippa att det är ca 40-50 liter och i det minsta runt 20 liter. Det fina med dem som spottkar är att man kan ha många honor som spottar samtidigt, och eftersom de ser varandra behöver de inte känna sig speciellt ensamma. Klar trygghetsfaktor att se andra firrar.

Hilsen,

P
            där ser man, ganska stort alltså! det verkar ju vara väldigt smart som du sa patrikmalmo. kul

mhv christoffer
            Christoffer Lundholm

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Jag ska räkna ut volymen i varje fack inatt nångång.
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Det fina med dem som spottkar är att man kan ha många honor som spottar samtidigt, och eftersom de ser varandra behöver de inte känna sig speciellt ensamma. Klar trygghetsfaktor att se andra firrar.

Hilsen,

P
                Det där med sällskap är jag inte så säker på att de vill ha. Mina spottkar står bredvid varandra, det innebär att honorna kan se in till varandra. De Troffehonor som gått där har vägrat att spotta ut sina yngel, ibland har de gått ett par veckor över tiden. Nu har jag täckt mellan akvarierna med kartong och då känner de sig säkrare på att låta ynglen lämna tryggheten i munhålan.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• choffe
                  Användare
                  • November 2005
                  • 841

i sånna fall, så borde väll lite växter eller sten i varje tårtbit göra susen?
                  Christoffer Lundholm

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Mina nigripinnis , cyps o pleurospilus har spottat i samma 80 liters kar. Cyprichromisarna spottar ju i grupp.
                    Det är säkert skillnad på spottningsbeteende mellan T-sjö ciklider.
                    Har aldrig haft troffar, så hur dom gör vet jag inte. Kommer med säkerhet aldrig få reda på det heller
                    Så mitt tårtbitsspottkar är en perfekt lösning.
                    Senast redigerad av Wilhelm; 11 December 2006, 12:27.
                    mvh Wilhelm

Kommentar

• mek
                      Användare
                      • January 2005
                      • 540

Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Så mitt tårtbitsspottkar är en perfekt lösning.
                      Låter som om du aldrig tömmer dina ruvande honor?

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Ursprungligen postat av Perikles
                        Det där med sällskap är jag inte så säker på att de vill ha. Mina spottkar står bredvid varandra, det innebär att honorna kan se in till varandra. De Troffehonor som gått där har vägrat att spotta ut sina yngel, ibland har de gått ett par veckor över tiden. Nu har jag täckt mellan akvarierna med kartong och då känner de sig säkrare på att låta ynglen lämna tryggheten i munhålan.
                        Så sant, jag får modifiera mig lite där - en del arter spottar säkert allra bäst ensamma, men jag hade i baknacken att Wilhelm hade just Cyps. De spottar, som nämnts, i grupp. Tror nigripinnisen funkar likadant, och om jag inte missminner mig så kör sandcikliderna runt i stora flockar som också spottar relativt samtidigt. Misstänker dock att de flesta Mbunas inte spottar i grupp, Troffar verkar ju inte heller trivas med det.

Hilsen,

P

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Ursprungligen postat av mek
                          Låter som om du aldrig tömmer dina ruvande honor?
                          Nej, gubevars. Det får firrarna sköta om själva.
                          Jo förresten jag gjorde det engång på en cyps, och det var inte bra. Hon blev nog ordentligt stressad och var död dagen efter. Så därför gör jag inte sånt.
                          Senast redigerad av Wilhelm; 11 December 2006, 19:25. Anledning: lite tillägg
                          mvh Wilhelm

Kommentar

Arbetssätt...