scalare-altum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    scalare-altum

    Hej,

    fanns inte så mkt info om den här på ciklid eller zoopet( zoopets sidan eller just den om scalare låg nere.)


    Vad är skillnaden mellan dem o vilken funkar bäst med discus? finns det flera varianter ( det bör det va?) och finns det finare varianter av dem, tex peru, eller colombia, brasilien osv osv.

    mvh
    d
  • wofflan
    NCS Medlem
    • September 2003
    • 660

    #2
    om du söker på altum bland artiklarna hittar du en hel del, söker du sedan i forat hittar du också massor
    Kolla också artregistert, även om det inte finns så mycket text om just altumen så finns ju kortfaktan där samt bil, kolla sedan på de andra scalararterna så kan du nog själv skapa dig en uppfattning om skillnaderna
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      #3
      Inte för att jag tillför något i din frågeställning men Altum är en underbart vacker fisk! Det är nog den enda Scalare jag kan tänka mig att upplåta vatten till.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

        #4
        M jo det är nog altum som det lutar åt den har ett utseende som till talar mig mer =)


        skall djupdyka i alla artiklar nu. =)

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Tycker nog att discusen går bäst själv.

          Scalarer bär ibland på gälparasiter som kan smitta discus och ställa till rejäla problem.

          Lycka till

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

            #6
            Gäl parasiter?, ok, så då bör jag inte blanda dem med VF scalarer då?


            Har kollat på några scalarer från colombia, och de kommer från en väl renommerad akvarisitk butik (åled), och de är mkt mkt fina, men de kan alltså ha gäl parasit?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ja både både odlade och vf kan vara bärare. säker kan man aldrig vara och visst kan det gå men varför riskera fina djur. Alternativet kan ju vara att skaffa ett kar till scalarer.

              Scalarer och discus finns omnämnt i böcker lite här och var.Försök och få läsa diskus av Dick AU i BTN serien. Kanhända finns den på biblioteket.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Decimus jag har haft Altum i flera omgångar under flera års tid,dom går bra ihop med diskus så det är inga problem men tänk på det om du skaffar altum att dom kräver höga akvarier minst 60 höga gärna mer.Jag hade 10 st i ett 720 lit akvarium förut det är ena riktiga skönheter,dom är inte svårskötta man byter vatten som vanligt en gång i veckan och matar med båda räkmix,diskuquick,etc ett ytterfilter är mycket bra dom går ju i lugnt vatten vanligtvist så det ska inte vara kraftig cirkulation,något dämpad belysning,sen ska du ha en grupp på minst 5 individer,altum går i grupp och ska så hållas,sedan surt vatten men du vet nog det,är det några fler frågor du har så får du svar,Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • April 2002
                  • 787

                  #9
                  Hej!

                  Vill man vara helt säker på att inte fiskarna inte ska bli smittade av varandra så är det nog bäst att bara ha en fisk per akvarium. Jag har personligen aldrig hört (förrän nu då) att scalarer skulle vara mer benägna att ha gälparasiter än tex diskus. Risken att få in en smitta i ditt akvarium bör alltså vara lika stor om du köper fler diskusar som om du istället kompletterar med scalarer.

                  Mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  Arbetssätt...