If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tråkigt det där med 40 baljer med fisk. Men om det nu är en vita prick som inte tål över 29 grader, hur lång tid tar det innan den är utrotad?
ja menar du min vita prick som jag hade tog det ca ett år innan mina fiskar var friska, det var ett fåtal i varje balja som blev resistenta.
pricken jag hade kom från vildfångade malawi, mvh janne
ja menar du min vita prick som jag hade tog det ca ett år innan mina fiskar var friska, det var ett fåtal i varje balja som blev resistenta.
pricken jag hade kom från vildfångade malawi, mvh janne
ja den vita pricken jag hade måste varit luftburen.
jag var extremt noga att inte ta i vattnet som dom som hade pricken, men likväl så spred sig pricken till andra akvarium.
självklart så hade jag en håv till varje akvarium som jag håvade upp liken med, och nu pratar vi om flera hundra fiskar som fick pricken.mvh janne
Angående varför man höjjer temperaturen lite när man få en parasit som vitaprick är för att korta ner livscykeln för parasiten eftersom medicinen endast biter på den i ett visst skede av dess livscykel. Vid 29c blir den tex kanske 3dygn medans den tar kanske tar 6dygn på sig i 24c,
med andra ord blir det billigare och snabbare att bli av med den i högre temperaturer.
DON'T TRY THIS AT HOME!!!!
Om man höjjer tempen till 30-31c (alldrig högre för då börjar malawicikliderna dö väldigt lätt)
Och kör i 2dl salt per hundra lite vatten så brukar 99% av fallen lösa sig, det gäller att man har ybergenomlufting vid dessa temperaturer annars kvävs fisken.
Lycka till
Senast redigerad av deelay; 09 December 2006, 02:16.
Tänkte bara informera hur det gick. Valde att medicinera då växterna troligtvis inte skulle gilla saltet. Samtidigt höjde jag temperaturen till 27-28 grader. Medicinerade med "exit" (eSHa prod.) enligt instruktionarna och efter 3 dygn är symtomen borta vad jag kan se. Bara hålla tummarna att det var första och sista gången.
Kommentar