Crenichicla.compreciceps.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    Crenichicla.compreciceps.

    Innan jag frågar ngt så, finns de nån som kan bekräfta att jag är i rätt avdelning, blev duktigt avhyst på ett annat forum för att ha placerat fel.


    har lite frågor om den dvärg chrenichichla, nämligen.

    mvh
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

    #2
    Du är i rätt avdelning.

    Inte roligt att bli avhyst på grund av felaktig placering. På detta forumet försöker vi hjälpa varandra istället (om felplacerat flyttat till rätt för att öka sannolikhet för svarsfrekvens).
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • daniel60
      Användare
      • March 2003
      • 527

      #3
      Ursprungligen postat av Decimus
      Innan jag frågar ngt så, finns de nån som kan bekräfta att jag är i rätt avdelning, blev duktigt avhyst på ett annat forum för att ha placerat fel.
      Duktigt avhyst? Bara för att ett inlägg som hamnat fel plockades bort?
      Men jodå, här ligger inlägget rätt.
      I artregistret finns bara basfakta, men här är en artikel om arten:
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

        #4
        Strålande!! tack så mkt!


        artikeln vart intressant, dock har jag svårt att hitta i vilken vatten temp den skall ha osv, och dejag undrar är om den passar i samma akvarium som diskus kardinaler fjärilciklider, corydora o div malar av varierande storlek.?


        skulle den passa och skulle det vara "artriktigt" ?

        Har alltid velat ha en crenichicla/channa liknade fiskar, de e så fräcka.. =)


        Har ett 25o skall man la passa på å säg.

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • March 2003
          • 527

          #5
          C. compressiceps lever i forsar i Rio Tocantins.
          Låter inte som en miljö där man hittar diskus...
          Dessutom misstänker jag att fjärilarna får stryk.
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

            #6
            Ursprungligen postat av daniel60
            C. compressiceps lever i forsar i Rio Tocantins.
            Låter inte som en miljö där man hittar diskus...
            Dessutom misstänker jag att fjärilarna får stryk.

            Njae det låte inte som det, attans de var synd den ser fin ut iaf.


            mvh

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Det ar en ratt knepig fisk som dor for de flesta. I ett mycket storre akvarium sa skulle jag kanske vaga mig pa C. notopthalmus, men den ska ha rejalt surt och kardinalerna lever nog farligt.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                "Lever farligt" är nog en kraftig underdrift...

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Det ar en ratt knepig fisk som dor for de flesta. I ett mycket storre akvarium sa skulle jag kanske vaga mig pa C. notopthalmus, men den ska ha rejalt surt och kardinalerna lever nog farligt.

                  Ok, rejält surt, mer rötter alltså, eller hur åstakommer man det ( jag är nybörjare som ni kanske märker? lägga i lite torv i filtret elelr hur gör man?)

                  Men ett större akvarie för en sånn lite rackare? å diskussen skulle kanske få pisk aven sånn ?

                  mvh

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Det är som bekant inte alltid storlek som avgör saker och ting. Dvärg-crenicichlorna blir visserligen inte särdeles stora, men de är dels mini-gäddor, dels rätt aggro och dels lite kinkiga med vattenvärdena/cirkulationen. Rekommenderar ett kar som man inreder för deras skull om man verkligen vill hålla dem. Större ytlevande tetror, corys samt öppetlekande ciklider som är större än Crenichiclorna hade jag testat med som sällskap. Tänk på att sällskapet också får palla med bra snurr på vattnet.

                    Rekommenderar dem inte som nybörjarfisk, men någon gång ska man ju testa svårare firrar också.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

                      #11
                      *Asg* jo sant det är därför jag ger mig på diskus, fråna tt ha gått via Malawi och Viktoria,

                      å sen är det väll de lite störr e viejor o dyligt channa, crenichicla tiger fisk, å allt va de heter som kommer va målet för modligen, såg en grymt fin tigerfisk som vart te salu här i gbg. blev sugen men insåg snabb mina begränsningar akvariemässigt och erfarenhetsmässigt =)

                      så det ble odlad diskus å int VF.. *ler*


                      mvh

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Discus ser jag inte som särdeles svår att hålla (svårare att odla) jämfört med dvärg-crenichiclorna. VF-discus är trixigare, även där kan vattenvärdena spela stor roll (samt sjukdomar och matvägran). Odlad discus vet jag i vart fall en hel del som kör som normal sällskapsfisk, med kranvatten och allt. De leker, men det blir självklart inga yngel. Många rovfiskar är inte heller särdeles svårhållna avseende vattenvärdena, men alla firrar som blir stora behöver förr eller senare stort kar. Du får ha en rejäl balja för ett stim fullvuxna tigerfirrar...

                        Channa finns i ett par mindre varianter också, rätt fräcka tycker jag. Har själv Channa gachua, och de landar inte på mer än ca 20 cm. De är dock verkliga kraftpaket trots sin "litenhet", och hoppar gärna. Köpte 10 från början och två slukades rätt snabbt av sina knappt större syskon. En tredje lyfte själv av täckglaset genom ett hopp och slutade sina dagar på golvet. Numera ligger det sten på täckglaset. Alltid sugna på en matbit, och har varit uppe i handen vid matning. Jepp, de bits. Inte kinkiga med vattenvärdena i vart fall.

                        Pappsen till mina firrar kan du se nästan längst ner på denna sidan:


                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          I storre akvarium ar Crenicichla fran saxatilisgruppen enklare, sarskilt om man endast haller en. Att ha en hane tillsammans med t ex tuffare sydamerikaner eller centralare ar sa enkelt det kan bli.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...