Objektiv till Canon 400D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #16
    Jag tror att Laesk har ett eller två foto i slutet på senaste Lägg upp dina bilder-tråd med objektivet. Hur är det med zoom på objektivet? Är det bara ett avstånd som gäller?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #17
      Ursprungligen postat av Robin
      Hur är det med zoom på objektivet?
      Det är fast brännvidd.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • maltse
        Användare
        • November 2006
        • 10

        #18
        Att fota Diskusar i svartvatten med svag belysning kan vara svårt. Tror inte så många objektiv klarar det. Som regel ska ju slutartiden vara lika som brännvidden vid handhållet. alltså som absolut lånsammaste slutare på 1/50 sekund på 50 mm 1.8. Blixt är kanske att föredra vid akvariefoto. Eller starkt ljus. Det ljusstarkaste objektiv jag känner till är väl på 1.2. Så 50mm 1.8 är inte sådär jättelångt ifrån. Finns ju en modell med 1.4 också som största bländare. Kanske är snäppet vassare vid akvariefoto utan blixt. Men 1.8 är ju mycket billigare, och enligt alla i princip lika skarpt. Lycka till med fotandet.
        Ingen zoom på någon av dessa objektiv. Men skärpan är kanon! och skärpedjupet blir kort och fint!
        Lycka till med fotandet!
        Mvh
        /Mats

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447

          #19
          Ursprungligen postat av drd
          Hur skulle det funka att fota fisk i kar med taskigt lysrörsljus med detta då tro ?

          Hittar inte nåt vettigt ljusstarkt att plåta mina diskusar i svartvattnet hemma för vettiga pengar.....har dock beställt ett 60 mm macro från canon som jag håller tummarna för.
          Som robin sa så la jag upp 2st jag fotade me de objektivet. 500 liters med ett rör i framkant tänt i karet.

          1/800 sek F/1,8 ISO 1600



          dvs satans kort slutartid! Dom blir ju inte lika detaljrika å skarpa som en bild fotad me macro å blixt, men 800kr så duger de bra


          Robin: Objektiv "utan zoom" heter just bara ett millimetertal. T.ex. 50/1,8 eller 85/1,2 ...
          1,8 resp 1,2 är lägsta bländarvärde man kan ha. (eller största bländare om man kallar de så)
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

            #20
            Ursprungligen postat av Laesk
            dvs satans kort slutartid! Dom blir ju inte lika detaljrika å skarpa som en bild fotad me macro å blixt, men 800kr så duger de bra
            men om du jämför detta och blixt med macro och blixt då? (ungefär i samma prisläge då alltså)
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              #21
              Ursprungligen postat av Laesk
              Robin: Objektiv "utan zoom" heter just bara ett millimetertal. T.ex. 50/1,8 eller 85/1,2 ...
              1,8 resp 1,2 är lägsta bländarvärde man kan ha. (eller största bländare om man kallar de så)
              Förstod detta.

              Skulle ni rekommendera 50/1,8:t till fiskfotografering om man vill utesluta blixt och hålla nere kostnaderna (när man väl lagt ut pengar på kameran)?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

                #22
                Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                men om du jämför detta och blixt med macro och blixt då? (ungefär i samma prisläge då alltså)
                menar du slutliga kvalitén med 50/1,8 me blixt jämfört med macro me blixt? (i samma prisläge?)

                Hitta ett macro för 900kr är nog svårt... sen har jag ingen erfarenhet av macro, men kan tänka mig att de blir mkt skarpare me macro! sorry om jag missförstod din fråga!

                Ursprungligen postat av Robin
                Förstod detta.

                Skulle ni rekommendera 50/1,8:t till fiskfotografering om man vill utesluta blixt och hålla nere kostnaderna (när man väl lagt ut pengar på kameran)?
                De skulle jag absolut göra! Men du måste inte köpa en dyr blixt för att fota me blixt... de finns billiga nissin slavblixtar för 300-400kr som du kör me trådutlösare me blixtsko osv, (vet inte va allt sånt heter).. men men (å då kan du använda ett vanligt kitobjektiv me kanonresultat)
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

                  #23
                  Ursprungligen postat av Laesk
                  De skulle jag absolut göra! Men du måste inte köpa en dyr blixt för att fota me blixt... de finns billiga nissin slavblixtar för 300-400kr som du kör me trådutlösare me blixtsko osv, (vet inte va allt sånt heter).. men men (å då kan du använda ett vanligt kitobjektiv me kanonresultat)
                  Som Cutekid?

                  Hur gör man för att få ett längre skärpedjup då? Går det med en 50/1,8? Om man kikar lite på Cutekids bilder så verkar det ganska svårt att ta bilder på fler än en fisk i samma bild. Förstår ni vad jag menar?
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

                    #24
                    Ursprungligen postat av Robin
                    Som Cutekid?

                    Hur gör man för att få ett längre skärpedjup då? Går det med en 50/1,8? Om man kikar lite på Cutekids bilder så verkar det ganska svårt att ta bilder på fler än en fisk i samma bild. Förstår ni vad jag menar?

                    Skärpedjup har med bländaren att göra... kör du 1,8 så får du några millimeters skärpedjup!

                    Cutekid kör nog runt 7 eller 9 typ. Me andra ord är de svårt att få djup skärpa utan blixt, för då måste man köra med lågt bländarvärde t.ex. 1,8 eller 2,8

                    faller poletten ner?
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

                      #25
                      Japp! För att få långt skärpedjup krävs det att bländartalet är högt men då blir det väldigt mörkt och då behövs blixt (på nybörjarspråk).

                      Rätt?
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Niklas Olsson
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1156

                        #26
                        Ursprungligen postat av Laesk
                        menar du slutliga kvalitén med 50/1,8 me blixt jämfört med macro me blixt? (i samma prisläge?)

                        Hitta ett macro för 900kr är nog svårt... sen har jag ingen erfarenhet av macro, men kan tänka mig att de blir mkt skarpare me macro! sorry om jag missförstod din fråga!
                        Nejdå, du fattade mig rätt...alltid detta: pris vs. kvalitet.
                        Får nog bli att kika efter ett sådant, kan kanske bli ett bra "porträttobjektiv".

                        Fick kameran idag så nu håller batteriet på att laddas..:-) Sen blir det nog lite kliande i huvet när jag försöker förstå mig på manualen..haha
                        //Niklas

                        www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook
                        ____________________________________

                        Kommentar

                        • Laesk
                          Användare
                          • February 2004
                          • 2447

                          #27
                          Ursprungligen postat av Robin
                          Japp! För att få långt skärpedjup krävs det att bländartalet är högt men då blir det väldigt mörkt och då behövs blixt (på nybörjarspråk).

                          Rätt?
                          Yeah


                          Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                          Nejdå, du fattade mig rätt...alltid detta: pris vs. kvalitet.
                          Får nog bli att kika efter ett sådant, kan kanske bli ett bra "porträttobjektiv".

                          Fick kameran idag så nu håller batteriet på att laddas..:-) Sen blir det nog lite kliande i huvet när jag försöker förstå mig på manualen..haha

                          Najs!
                          (sorry om jag idiotförklarar dig nu, vet ju inget om dina tidigare fotokunskaper)

                          Håll dig borta från dom "förinställda autolägena" porträtt, landskap, närbilder osv å allt va dom heter. Kör ist på P nu i början!
                          Då sköts bländaren å slutartiden automatiskt, så då får du öva på ISO:n...
                          ..men, ute i dagsljus å liknande där de finns mkt ljus kan du köra på låg iso, t.ex. 100-200!
                          Å när du befinner dig i en situation där de ändå är mkt ljus, fast du vill kunna fånga ett "snabbt ögonblick" å vill få en skarp bild t.ex. en motorcrosstävling, då får du köra högre iso (för att kunna köra med kortare slutartid) typ 400! 800 funkar ju me, men de blir ju mer brus/grynigt.
                          Å sen inomhus å mörka miljöer (utan blixt) 800-1600!

                          När du fotar på P så ha alltid ett öga på vad kameran ställer in för slutartid å bländare så du lär dig om vilka värden som kan va lagom vid olika situationer...

                          Sen gå över på M å testa...
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                          With CANON you can!

                          Kommentar

                          • Niklas Olsson
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1156

                            #28
                            Ja, det är ju inte kul att bli idiotförklarad så där hur som helst...nedå, ingen fara.
                            ALLTID bra med tips och ideer, de man har nytta av tar man till sig och de andra skippar man ju bara..:-)
                            //Niklas

                            www.nofoto.se
                            Nofoto på Facebook
                            ____________________________________

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

                              #29
                              Här har ni: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=52174

                              Bra pris.. bara att slå till! (skylight 1B + motljusskydd följer inte me vid nyköp)
                              Senast redigerad av Laesk; 17 December 2006, 12:50.
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...