If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag bodde i korridor med en kille som pluggade data. Han hade en föreläsning som berättade att om man har en stor vanlig skärm som inte är jordad, alltså inte en platt. Får ditt ansikte ta emot lika mycket strålning som om du hade stoppat in huvudet i en microvågsugn
Jag bodde i korridor med en kille som pluggade data. Han hade en föreläsning som berättade att om man har en stor vanlig skärm som inte är jordad, alltså inte en platt. Får ditt ansikte ta emot lika mycket strålning som om du hade stoppat in huvudet i en microvågsugn
Och?
Skall man själv komma fram till ett svar på det eller rekomenderar du ngt??
Jag har aldrig haft min dator jordad, pga att det aldrig funnits ett jordat uttag i närheten. Visst skulle det säkert varit bättre, men om man likställer en monitor med en TV så kan man ju säga att jag aldrig sett en jordad kontakt till en TV. Men jag kan ju ha helt fel när jag likställer dom.
Min slutsats e iaf att eftersom jag aldrig har haft min dator jordad och att det aldrig inneburit problem för mig så fungerar säkert samma lösning för dig!
Om frågan ställs "måste datorn vara jordad" så är svaret naturligtvis Nej, det MÅSTE den inte. Fungerar ju likabra så länge du inte åker på ett blixtnedslag eller häller kaffe i burken.
Ang. skärmen så är det bättre med en jordad än en icke jordad bland annat pga. strålningen.
Så svaret är:
-Nej, den måste inte vara jordad...
...men det finns en hel del fördelar med att ha den jordad.
Hej.
Bra.Hade bekymmer med elen förut.Det var glapp i en kopplingsplint,srömmen gick ut i jordning + (jag höll på att fastna i garaget)att det var felmont väggutag,blandning av vanliga och jordade i samma rum.
MVH Mats
Kommentar