Sydamerika art akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    Sydamerika art akvarium

    hej alla..

    härrom dagen villje jag veta hur ett tangyanika skulle seut, men nu e de såatt min bättre hälft, har bestämt att eftersom vi har f afrikanska ciklder så "länge" nu så skall vi ha diskus istället.

    så då e jag nyfiken på ett art akvarium, rötter o så e jag på de klara men arte UTÖVER diskussend å.. tänkte ha4-5 diskusar,

    men ja tetror pansarmalar och dvärgciklider kan man ha i va? vilken tetra är snyggast egentligen för det vore coolt å ha ettstim på typ 25 st, och vilken pansarmal e ja liten så man kan ha många samt snygg =)


    tacksam för allas svar! =)
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Om du ska tetror i burken tillsammans med Diskus, så bör de vara av den höga typen. Annars så blir det nattamat av tetror i neonklassen.
    Dolkstygnstetror, Briljanttetror, Fantomtetror röda eller svarta är snygga tycker jag.
    Så gott som alla pansarmalar är snygga på sitt sätt.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Vinkelteror har jag i mitt kar

      se:


      En bra tetra som stimmar bra och håller sig vid liv och framförallt är inte för dominerande utan är en perfekt fisk i ett discus kar.

      Pansarmalar däremot har ett rykte att inte klara salt och höga tempraturer på ett bra sätt.
      Och mycket av de problem (här måste tilläggas att problem är sällsynta) som kan förkomma i ett Discuskar löser jag men just salt och hög temp.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

        #4
        Ursprungligen postat av LN
        Vinkelteror har jag i mitt kar

        se:


        En bra tetra som stimmar bra och håller sig vid liv och framförallt är inte för dominerande utan är en perfekt fisk i ett discus kar.

        Pansarmalar däremot har ett rykte att inte klara salt och höga tempraturer på ett bra sätt.
        Och mycket av de problem (här måste tilläggas att problem är sällsynta) som kan förkomma i ett Discuskar löser jag men just salt och hög temp.

        ok, men jag har hört och läst att diskuss skall h a30 grader c, måste de ha de eller går det bra med 28?

        men om pansar malar skall utgå ur planeringen dvärg ciklider måste la gå bra att ha i med eller?? eller är det ett no no ?

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

          #5
          sen undrar ja vad sånt dära "gräs heter som är ganska kort...


          o måste man ha i pmdd i för att växterna skall överlev? elllr räcker de med att bara sätta ner den så sköter de sig själva?


          oc diskuss kräver de ngt speciellt eller går de bra med räkmix med mera räkor? för jag vill gärna behålla färgerna på dem =)

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

            #6
            Personliga erfarenheter så tycker jag att yngre discus mår bättre med 30 grader i karet. När discusen är vuxna tycker jag att det går hur bra som helst med 28 grader.

            Som LN säger är vinkel tetror väldigt bra stimfisk, men rör sig mest vid ytan.
            Jag rekommmenderar helt klart rödmunnstetran, håller sig mycket bra i stimmet.
            Vacker syn när discus liksom spränger stimmet, genom gå emot stimmet. Sen stimmar dom lika snabbt igen på två sekunder.

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

              #7
              ok, så yngre fisk men hur stora är yngre? om jag köper hyfsat stora så bör de la gå rättså bra iaf 29 grader?


              rödmunstetran vart finer...

              men om neon är godis för den kanske kardinaltetran är ngt bättre?? eller finns de fler sorter som ni kan rekommendera?

              är det ngt mer jag börtänka på när jag håller diskuss?

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                Ursprungligen postat av discusred
                Personliga erfarenheter så tycker jag att yngre discus mår bättre med 30 grader i karet. När discusen är vuxna tycker jag att det går hur bra som helst med 28 grader.
                Precis. Min erfarenhet är att maten (matsmältningen) funkar bättre över 28 grader. Eftersom man matar ungfisk på ett helt annat sätt än vuxen fisk så kan man dra ner tempen när fisken blir större.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Läs på en del om vatten. För så fort du lärt dig hur/vilka/jobb krav dina fiskar kräver, så är discus inte mera krävande än andra sorter. Faktum är att jag tycker att discus tål mycket mer än fiskar.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Decimus
                    Användare
                    • June 2006
                    • 961

                    #10
                    Hej
                    nu så efter många timmar i akvariet å greja å h sig så landade två discus idag med 25 kardinaltetror. det blev Pigeon Blood Red och Blue Diamond, självklart båda är från steadker, och är 10r, har ett lågt ph temp runt 29 grader och lite växter å en bamsing te rot, men skall komplettera med fler rötte och ett pad discus inomkort =)


                    bör jag har några corydoras som "tar hand om överblivna mat rester tycker ni? har mal men de visrar jue sig int på dagen för utom min bamsing te gibbi som är runt 30... kalsfiner =)


                    vatten har jag läst på som attans så för hoppnings vis behövs de inge mera men man vet jue alldrig,

                    mvh

                    Kommentar

                    • Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

                      #11
                      jess ännu endag och inget har hänt, vilken bonus!! cirkulerar oroligt runt mitt akvrie och nojar mig om minsta grej de gör för att se symptom på allsköns olika grejor =)

                      men men, nån som vet var i gbg området det finns handlare som har de finaste och bästa discusarna ?


                      för övrigt vad kanjag ha i mer just nu så går det jue 2 discus 25 kardinaltetror i gibbiceps .1 114,1 204, 1 200.

                      mvh
                      decimus

                      Kommentar

                      • Decimus
                        Användare
                        • June 2006
                        • 961

                        #12
                        hej igen,

                        Mina nykomlingar är mkt skygga, har inte för mkt växter o de som finns är låga anubis..

                        utan de har hittat min ena pum å stå å trycka i.. jag har ju kardinaler som är framme å stimmar bra...de borde jue bättra sig eller ska jag köpa 1-2 discus till? ( kommer göra de endå men had inte rikigt tänkt att gö de ännu..)

                        blir de mer benäga att spatsera mer framme då? har läst att de gärna stimmar med andra discus.

                        mvh
                        decimus

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #13
                          Ung discus trivs bäst i stimm. Två discus tycker jag är alldeles för lite att börja med.
                          Jag köpte 12 st. vid starten. En del sollas bort andra dör, så att börja med mindre än 6 st hade jag inte gjort.
                          Täck karet i ett hörn så att fiskarna kan känna sig lugna någon stans i karet. Stirrar dom för mycket så kan dom dra på sig sjukdomar.
                          Salt dämpar dessutom stirr.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Decimus
                            Användare
                            • June 2006
                            • 961

                            #14
                            12 st! de är en hel förmögenhet! Jag har 3 st nu iaf.. tänkte i slutet av månaden infröskaffa iaf 2 st till...


                            Jag har dock problem att få dem att äta granulatet! har gett dem artemia i lite rödamygg.. det var iaf i sista stunden för annars ahde de svultit..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...