Har någon testat att äta sina ciklider? Kanske som sushi?
Malawi-sushi
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Nej, men däremot brukar vi äta upp våra katter och hundar när de blir tillräckligt stora. Du måste ha ställt månadens dummaste fråga.Tony Englund -
Har svårt att tro att folk i sverige skulle få för sig att sätta i sig sina malawis.
Däremot berättade Kent sist vi var inne om att de runt om malawisjön äter cikliderna grillade som någon slags snacks, om jag fattade rätt dvs.Kommentar
-
Ursprungligen postat av TonyNej, men däremot brukar vi äta upp våra katter och hundar när de blir tillräckligt stora. Du måste ha ställt månadens dummaste fråga.Det går alltid en senare buss.Kommentar
-
Ursprungligen postat av RhodebaertHar någon testat att äta sina ciklider? Kanske som sushi?Mvh Mikael SchöllinKommentar
-
I fiskdisken i vår livsmedelsaffär säljs tilapior ibland. Ola har testat: http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?id=1589Kommentar
-
Ursprungligen postat av TonyNej, men däremot brukar vi äta upp våra katter och hundar när de blir tillräckligt stora. Du måste ha ställt månadens dummaste fråga.Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxenKommentar
-
Jag har aldrig tänkt tanken att äta upp mina fiskar. Men jag förstår ändå inte Tony om han på allvar jämför katter och hundar med akvariefiskar. Hade jag blivit bjuden på grillad rödzebra hade jag inte tvekat en sekund, däremot hade jag inte kunnat tänka mej att äta hund eller katt.
Varför jag gör så stor skillnad på hund/katt jämfört med fiskar har jag tyvärr ingen vettig förklaring till. Jag äter ju både ko och gris utan moraliska samvetskval.. Men ibland kan man inte förklara sina tankar på ett bra sätt... =)
Blev det luddigt nu? :-(fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
Mats har också testat såg jag, men det ser ut att vara någon sydamerikanare: http://www.gosatta.org/gallery/tropi...os/photo7.html
I min artikel om Rödzebra i Ciklidbladet häromåret finns en bild där Kjell äter grillad rödzebra under sin resa i Mozambique.Kommentar
-
Jag tycker nog att ni kan dämpa er med era anklagelser för jag kommer inte att be om ursäkt för att jag frågade. Jag ville veta om någon ätit sina ciklider och borde kanske egentligen ha vidgat frågan till ciklider i allmänhet. Det tycker jag är intressant att veta och uppenbarligen finns det ju bättre svar än att jag är dum i huvudet.Det går alltid en senare buss.Kommentar
-
Hej!
Hej!
Ha,ha,ha,ha,ha.ha,ha,ha,oj vad roligt äta sina ciklider jag skrattade så jag fick ont i magen,ha,ha,det var den mest komiska fråga och lika komiska svar på ciklid.se på över tusen år,ha,ha,mvhAnn-MariKommentar
-
Frågan i sig, efter viss vidareutveckling, är snarare rätt intressant.
Kanske är inte det första man gör att äta sina egna innhandlade/uppfödda ciklider, men även jag skulle tex. vilja veta vad en tilapia smakar i jämnförelse med tex. säg gädda eller aborre som är våra vanligaste svenska matfiskar.
I afrika får ju faktiskt ciklider se som några av deras vanligaste matfiskar, men då säkert ciklider med någorlunda storlek.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Vi här i brasilien har levt på Cichlor, Uarus, Pirayor, Arapaima, jordätare och Arowanor.
Av dessa smakade enligt min mening Uarun bäst och Arowanan minst.
Vi åt ingen diskus och inga scalarer men nu när jag tänker efter så åt vi även oscar, papegojciklid och en stor rovmal.Mvh
RobinKommentar
-
känsligheten i frågan rör väl egentligen bara om man skulle kunna ta sina egna ciklider från sitt eget akvarium och äta dom, det hela låter ju lite brutalt vid första anblicken. Däremot om man besökte sjön skulle iaf jag inte ha något emot att pröva samma fisk. Skillnaden är väl egentligen bara hur man förhåller sig till fisken man har hemma och av vilken anledning man håller den.1m³ afrika i vardagsrummet!
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
http://www.akvarieforening.se/Kommentar
-
Hej!
Jag har testat rökt Cichla temensis. Dock inte från akvariet.
Mvh
olofKommentar
Kommentar