Symphysodon tarzoo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Symphysodon tarzoo

    Ny firre i artregistret http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?id=1726

    Se aven http://www.blackwell-synergy.com/doi...9.2006.01232.x
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Erik Åhlander
    Användare
    • September 2006
    • 796

    #2
    Nu var du snabb!

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

      #3
      Hm, de vart en sleten en.. hoppas de kommer bättre bilder på den snart... =) känsla av att den inte kommigt till sin rätt riktigt.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • September 2006
        • 796

        #4
        Artregistret. Symphysodon aequifasciata. Bilden längst ned är väl också S. tarzoo.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • September 2006
          • 796

          #5
          Annars finns väl t ex de här bilderna:

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Bilderna för diskus har varit rätt kaosartede ett tag. Tanken är att det ska läggas upp en ny "art" för odlingsvarianterna Symposidon sp.

            Nu tillkommer ytterligare en ny art vilket komplicerar bildvalen ytterligare. Jag ska försöka ordna upp det hela bättre framöver.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Artregistret. Symphysodon aequifasciata. Bilden längst ned är väl också S. tarzoo.
              Sa ar det din uppfattning att man glatt kan lagga in alla fd aquifasciata med roda prickar pa sidorna och i analfenan som tarzoo? (de flesta odlingsvarianter ar ju sakert hybrider mellan aquifasciatus och tarzoo men gissningsvis aven discus).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

                #8
                Ja, hur skall man annars göra? Morfologiskt dignostiserar man väl enklast på prickarna. Man kan inte kolla mtDNA på en bild. I princip alla svärbärare och platy i zoohandeln är ju korsningar, men har dom svärd så kallas dom svärdbärare och är dom utan blir det platy. Åtminstone i akvariesammanhang måste man ju vara lite pragmatisk. Dessutom kan man ju inte utgå från att alla diskus är korsningar (fast det är klart...).

                På discus/aequifasciata kommer ju skillnaden fortsätta vara teckningen fastän man inte ens vet om det är arter... det är inte så stor skillnad mot tarzoo/aequifasciata.

                Ett parallellfall: (jag vet inget om Malawi) hur skiljer man på Maylandia zebra från norr och söder om man inte vet lokalen?

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  En lank http://www.practicalfishkeeping.co.u....php?news=1145

                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Ett parallellfall: (jag vet inget om Malawi) hur skiljer man på Maylandia zebra från norr och söder om man inte vet lokalen?
                  Det gar inte nar det galler vissa populationer och bilden skulle inte laggas upp i artregistret.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Nu har jag tagit bort andra bilden på S. aequifasciatus eftersom den troligen visade S. tarzoo . Första bilden kommer också att ersättas eftersom den visar en odlingsvariant.
                    Bilder på S. tarzoo Rio Tefé kommer snart att läggas upp.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • September 2006
                      • 796

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      En lank http://www.practicalfishkeeping.co.u....php?news=1145

                      Det gar inte nar det galler vissa populationer och bilden skulle inte laggas upp i artregistret.
                      Om det nu finns flera arter "Maylandia zebra" runt Malawisjön som inte är närmaste släktingar så är det ju bara den som är identisk med den ursprungligen publicerade (Tilapia zebra Boulenger, 1899) som får behålla namnet "zebra". Övriga blir utan namn: t ex Maylandia sp cf zebra "South"

                      Tilapia zebra (=Maylandia zebra) har typlokal "Lake Nyasa". Den enda typen, BMNH 1891.12.17.7, var insamlad av Miss M Woodward omkring 1891. Jag har hittat en Miss Woodward som var missonär i Likoma i början på 1890-talet. Det är troligen samma person. Någon mer än jag har tydligen gjort samma kontroll, för i Artregistret står "Typlokal:
                      Malawisjön vid Likoma-ön."

                      Det ligger fyra bilder på "Matriaclima" zebra i artregistret. Kommer alltså de tre översta från trakten av Likoma? Masinje vet jag inte var det ligger men det är väl i närheten då?

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Det behovs en vettig fylogeni med nagorlunda vettigt stod for grenarna for att reda ut zebrorna. Vissa som P. fainzilbieri fran Mpangha rocks ar sakerligen en zebra medan M. emmiltos ar en egen art. Som det ar nu sa ar allt en grot dar vissa saker som inte borde vara egna arter ar det och manga manga fler som borde vara egna arter inte ar det. Att firrar som ar sa lika att vi inte kan skilja dem at med blotta ogat klarar av det sjalva, medan andra som vi latt kan skilja pa inte kanner skilnad pa varandra gor ju inte det hela lattare (detta galler arter som inte lever sida vid sida i sjon).

                        Sa lange lokalen finns med sa ser jag inget storre problem att kalla allt zebra (det har ar en akvariesida). Det galler bara att fa folk att forsta att det inte ar sa himla lyckat att korsa zebror fran olika lokaler.

                        Personligen saknar jag funktionen att lagga in lokalen for huvudbilden, honan, hanen och ynglen. Kommer inte ihag varfor jag rostades ner pa den punkten, men det kan ha att gora med databasprogramering.

                        Fast ska det diskuteras zebror sa ska vi nog starta en ny trad.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 30 November 2006, 20:20.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • September 2006
                          • 796

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Fast ska det diskuteras zebror sa ska vi nog starta en ny trad.
                          Vi håller oss till diskus så länge (Så hinner jag läsa klart Malawi-peken som Jon tipsat mig om... )

                          Kommentar

                          Arbetssätt...