Tips på ytterfilter, Fluval FX5?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • November 2006
    • 116

Nu har jag börjat gå lite väl högt i pris kanske, men jag har även läst på lite om Eheim 2080 Professional 3. Kostar ju egentligen bara 400kr mer än klassiska 2260 men har liknande specar och betydligt nyare. Fördelarna som jag ser det är: 2 insugsslangar, förfilter på 1,5 liter (kanske kan lura i torven där så byter man ju löjligt enkelt?), samt enkel uppstart/hantering och ställbar effekt (vill ju inte blåsa bort sydamerikanerna). Lägre energiförbrukning är en liten bonus. Vad tror ni? Kan man få både tokdriftsäkert, tyst, nytt och fräsht med denna? Det är ju trots allt en Eheim
    Bästa av två världar?

Kommentar

• Micke Jarhl
      Användare
      • April 2002
      • 2277

Ursprungligen postat av deelay
      Ställ 1 sånt mot ett klassiskt eheim med samma material och låt dom rulla så kan jag garantera att det du först behöver serva inte kommer att vara det klassiska eheim filtret eftersom den har en starkare motor.
      Att rengöra filter hör garanterat inte till mina hobbys och så länge det inte kommer en ny model av filter som även kan trolla bort nitratet så finns det inte så mycket nyskapande med det i.m.o.
      All in 1 har alldrig varit en favorit för mig vad det än gäller. Uv vill jag ha separat, eventuella torv eller kalkpåverkningar vill jag också ha separat, ytterfiltret ska enbart fungera som ett biologiskt filter och för det behövs inga korgar eller annat "nyskapande" allt det kan man göra själv om det skulle behövas, bara ta ett nät och lägga materialet i så blir det ett enkelt handhavande om man nu vekligen känner att man måste köra med några special special material.
      Jag vill nog inte kalla det trångsynt eftersom en förändring inte är detsamma som en förbättring som det har blivit modernt att tro. Sedan blir det även svårt att kalkulera om man har massa pumpar som inte håller vad som sägs angående L/T.
      Kvävecykeln har nog inte förändrats så mycket sen Eheim gjorde sina Classic modeller.
      Words!!Bra skrivet
      Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Zzzit
        Användare
        • January 2006
        • 253

Ursprungligen postat av blackened
        Zzzit: Nackdelen med aquael unimax gämfört med eheim är att det inte är något drag i pumphuvudet på aquael. Jag har ett 500 med UV som ska ha ett pumphuvud på 2200l/t, och ett nettodrag på 1200l/t och det håller inte vad det lovar. Skulle tro att det pumpar runt 7-800/t och då är det originalmaterial i korgarna. Fördelen är att man knappt hör det överhuvudtaget, men ett svagt dån från ett eheim är värt det alla gånger då de iallafall pumpar den mängd vatten de lovar, även om så filtret är rejält igenslammat.

Eheim for the win!
        Det är nog något som inte stämmer med ditt filter då!?

Det verkar som att alla tror att jag tycker Eheim är skit, tvärtom! Mycket bra men ganska dyra!

Gjorde en helt ovetenskaplig test mellan Eheim 2217, som skall pumpa 1000 l/h, och Aquael 700, som skall pumpa 2250 l/h, men har en filtergenomströmning på 1700 l/h.

Först i filtervivå.
        Eheim 540 l/h (tilläggas skall att det inte är rengjort på ett tag, men enligt alla så skall ju Eheim pumpa bra ändå)
        Aquael 2100 l/h

Sedan i akvariets nivå.
        Eheim 420 l/h
        Aquael 2040 l/h

Ta nu inte detta som att jag ratar Eheim, jag vill bara visa att det finns alternativ!
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Ursprungligen postat av Zzzit
          Det är nog något som inte stämmer med ditt filter då!?

Det verkar som att alla tror att jag tycker Eheim är skit, tvärtom! Mycket bra men ganska dyra!

Gjorde en helt ovetenskaplig test mellan Eheim 2217, som skall pumpa 1000 l/h, och Aquael 700, som skall pumpa 2250 l/h, men har en filtergenomströmning på 1700 l/h.

Först i filtervivå.
          Eheim 540 l/h (tilläggas skall att det inte är rengjort på ett tag, men enligt alla så skall ju Eheim pumpa bra ändå)
          Aquael 2100 l/h

Sedan i akvariets nivå.
          Eheim 420 l/h

Aquael 2040 l/h

Ta nu inte detta som att jag ratar Eheim, jag vill bara visa att det finns alternativ!
          Håller med, tämligen ovetenskapligt test .

Mvh Jari

Kommentar

• Perikles
            Användare
            • December 2005
            • 658

Jag hittade min 20 år gamla Eheim 2013 i en ouppackad flyttkartong, hmm, undra om man kan rassla igång den, tänkte jag. Måste nog byta oring i.a.f. Äh, jag provar den gamla me lite vaselin. I me lite biobollar å lite sönderklippt filtermatta. Pang, tjofs fungerar som om den vore ny. Eheim = kvalitet.
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• dinajel
              Användare
              • November 2004
              • 569

Ursprungligen postat av Zzzit

Först i filtervivå.
              Aquael 2100 l/h
              Hur gjorde du den testen? Hur mätte du flödeshastighet?
              Daniel Andréasson

Kommentar

• Micke M
                Användare
                • November 2006
                • 116

Ingen som har någon erfarenhet av Eheim 2080 professional 3? Eller nåt av de mindre professional 3 iallafall? Verkar lite kul med "vågmaskinen" i dessa, dvs pulserande vattenflöde. Och olika vattenflöden vid olika tidpunkt i en 12timmarscykel är kanske kul. Elektroninsk serviceindikator och lite annat lullull kan man väl klara sig utan kanske, men måste erkänna att jag blev lite kär när jag kollade demofilmen på Eheims hemsida.
                Samt att man kan ställa ner effekten på det istället för att bara strypa flödet. Ska enligt uppgift bara dra mellan 10-30w, och i ett sydamerikakar kommer den nog inte få gå för fullt så man hamnar väl på kanske 20w, jämfört med de flesta andra som trycker på med 50w. Det blir pengar med åren det med när det går dygnet runt, året runt. Inte för att jag bryr mig, men det är ett argument som sambon köpte direkt, det krävs ju lite övertygning innan man kan springa å köpa e Eheimvärsting

Om vi ska bli förnuftiga då (boooring... ) Aquael 700, hur många liters filtervolym har den? Försökt hitta på ett par återförsäljares hemsidor men hittar bara "för akvarier upp till 700l". låter nästan underdimensionerat?

Ska iväg å kika i morgon iallafall så får vi se vad det blir. Mvh micke

Kommentar

• Zzzit
                  Användare
                  • January 2006
                  • 253

Jag körde filtret i exakt en minut i en stor spann (ca35 l) och det sista så hade jag den i nivå med akvariets överkant!

Aquael 700 har 24 liters behållare! Exakt hur mycket som är filterdel vet jag inte! Tippar på 20 liter!?
                  Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av Micke M
                    Ingen som har någon erfarenhet av Eheim 2080 professional 3?
                    Ska iväg å kika i morgon iallafall så får vi se vad det blir. Mvh micke
                    Starta ett sånt hemma igår så man e ju inte direkt överdrivet bekant med det =)
                    Det viner en del om den än så länge men jag hoppas det slutar snart, har hört att motorn kan ge ett resonansljud i början innan det slitits in och all luft försvunnit ur det... jag vill ha dom knäpp tysta eftersom jag har burken i gästrummet och man vill ju att gästerna ska få en positiv upplevelse av akvarium <

Motorn som sitter på 2250 och 2252 är nog dom som låter minst om man gämför med kraften dom har, klart det finns svagare som låter mindre men 1200L/T har jag som minimum krav till min burk.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Micke M
                      Användare
                      • November 2006
                      • 116

Det lutar nog åt en 2080 professional 3 eller 2260, möjligen aquael 700, den är ju lite billigare.
                      Deelay: Du som hanskats med både 2260 och 2080, upplever du att 2080 är enklare att hanskas med, eller är det mest säljsnack? Just pga torvfiltreringen vill jag ju ha ett filter som är enkelt och snabbt att koppla i och ur för torvbyte. Jag har aldrig greppat riktigt hur de "gamla" filtrerna funkar vid start och så. Har fått uppfattningen att det ska vara en lite krånglig procedur att vattenfylla etc. Har 2260 egentligen någon fördel gentemot 2080?

Mvh Micke

Kommentar

• Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

Nu har jag börjat gå lite väl högt i pris kanske, men jag har även läst på lite om Eheim 2080 Professional 3. Kostar ju egentligen bara 400kr mer än klassiska 2260 men har liknande specar och betydligt nyare. Fördelarna som jag ser det är: 2 insugsslangar, förfilter på 1,5 liter (kanske kan lura i torven där så byter man ju löjligt enkelt?), samt enkel uppstart/hantering och ställbar effekt (vill ju inte blåsa bort sydamerikanerna). Lägre energiförbrukning är en liten bonus. Vad tror ni? Kan man få både tokdriftsäkert, tyst, nytt och fräsht med denna? Det är ju trots allt en Eheim
                        Bästa av två världar?
                        Jag har ett sånt här och det man imponeras mest av är att det faktiskt volumniöst är ganska stort. Tvåan kan slänga sig i väggen. Jag har mitt kopplat till ett 840 tanganyika i vardagsrummet och jag har vant mig nu. Men det är faktiskt ett ganska högt ljud från det lägre mellanregistret orsakat av dåligt isolerade roterande mekaniska element. Men det är stort!

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Det lutar nog åt en 2080 professional 3 eller 2260, möjligen aquael 700, den är ju lite billigare.
                          Deelay: Du som hanskats med både 2260 och 2080, upplever du att 2080 är enklare att hanskas med, eller är det mest säljsnack? Just pga torvfiltreringen vill jag ju ha ett filter som är enkelt och snabbt att koppla i och ur för torvbyte. Jag har aldrig greppat riktigt hur de "gamla" filtrerna funkar vid start och så. Har fått uppfattningen att det ska vara en lite krånglig procedur att vattenfylla etc. Har 2260 egentligen någon fördel gentemot 2080?

Mvh Micke
                          Skulle jag köpa ett ytterfilter idag till mitt 860L så skulle det nog bli ett 2250 pga att det är ganska tyst och jag har burken i gästrummet(kåpan kan vibrera men den kan man va utan) skulle burken stå i ett avskilt rum som inte var avsett förr sömn så skulle jag köra på 2260an pga lite mer tryck mitt sista val i Eheimserien skulle nog bli 2080... känns inte riktigt lika gedigen och enkel.
                          Att starta ett 2250 eller 2260 är en baggis plus att man enkelt luftar ur dom genom att vippa dom lite några gånger sen e dom tysta från surpelljud... kan komma tillbaka lite efter ett tag om filtermediat är nytt, det tar ett tag innan allt syre släppt från det då. Klassik modellerna är ju bara en stor tom burk vilket e det man behöver, bara slänga i det man vill ha tills man fyllt det, sånt som man enkelt vill kunna ta ur lägger man i en nätpåse som man då bara lyfter ur vid behov.
                          Startar dom gör man enklast med en liten cirkulationspump om man inte gillar att suga i utblåsröret, kör igång cirkulationspumpen o tryck utblåset in i Eheim insugets slang, efter ett par sekunder är hävertfunktionen igång o det är bara stå och vänta lite till det e nästan fullt, stoppa då i kontakten och det kommer automatiskt igång, skulle man misslyckas är det bara stoppa i sladden igen med behållen fylld och trycka in vatten i insuget med cirkulations pumpen så då kommer att få det att börja funka.
                          Förfilter och allt va dom skriver om på dom nya är ju under locket på dom så man måste likförbannat ta bort slangar och lock... Köp ett par grå eheim avstängningskranar och sätt på slangarna ganska nära filtret på klassik filtret så är det smidigt för då kan slangarna sitta kvar i burken när du behöver lyfta in det i badrummet o mecka med filtermediat, bara stänga kranarna och koppla loss.
                          Dubbla innsug på 2080 är för mig inte en fördel... fler slangar och mer krångel i mina ögon.
                          Rena pumparna ska va bra har jag hört från flera håll men har alldrig meckat med dom så jag vet inte hur pass bra jag skulle tycka att dom är.
                          Som kalle-majja säger så skapar 2080 ofta ett skumt resonansljud.

usch vilken lång redogörelse... har säkert glömt nått iaf =)
                          Senast redigerad av deelay; 02 December 2006, 01:34.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Micke M
                            Användare
                            • November 2006
                            • 116

Idag var det dax. Åkte omkring och kikade på olika filter och blev lite förvånad själv när det slutade med ett RENA xP4! Lite mindre filtervolym än jag tänkt mig, men det kändes välbyggt och genomtänkt. Det återstår att se hur det funkar. Fick bra pris på det, närmare 1800kr billigare än Eheim 2080 om man räknar med filtermaterialen. Så funkar det inte så har jag ändå inte blivit ruinerad.

Givetvis har jag en fråga även nu.
                            Fick bl.a med ett filtermaterial som heter "BIO-CHEM ZORB". Någon typ av aktivt kol vad jag kan förstå.
                            Jag har dock läst en gång i tiden att man aldrig ska använda kol och torv samtidigt. Någon som vill förklara varför?
                            Har absolut noll kunskap om kolfiltrering, förutom att det verkar lite farligt pga att det plötsligt kan släppa ut giftiga ämnen den tidigare fångat upp, eller? När händer detta isåfall?

Mvh Micke

Kommentar

• Ricard
                              Användare
                              • August 2003
                              • 476

Tjenare micke och grattis till ditt rehna! Det blir intressant att se om det funkar ... Jag har ett 510l. kar med ett FX5 och som du vet skall man enligt Fluval kunna driva rätt rejäla burkar med detta filter, åtminstone 3ggr så stora som min.
                              Nåväl, mitt FX5 fixar inte ens att hålla ytan fri från beläggningar ... Karet är 170cm långt och jag har i det 5 H. notatus, 3 G. sp. Orange head, 3 S jurupari samt en skednosmal. I filtret har jag Eheims prosubstrat i två korgar samt deras makaroner i en. Rätt värdelöst skulle jag säga. Kommer aldrig mer att köpa annat än Eheim. Eheim rockar.
                              Har haft 2260 och trimmade den genom att byta ut den 1260 (cirkulasionspumpen som sitter på locket) mot en 1262 vilken pumpar 3400l/h istället för originalets 2400l/h. Detta stryps ner av filtermedia mm. men det blev iaf en märkbar skillnad.

Men som sagt, grattis till ett annat filter än FX5 som i mina ögon duger till tetraburkar och väldigt lugna miljöer. (som du iof skall ha )

Mvh. Ricard

ps. innan skednosmalen, då runt 2dm kortare än nu, åkte i fanns i karet 10 G. sp. Orange head, 5 S. jurupari, 30 blodtetra, 5 skalarer, 30 guppys samt ngr C. sterbai. ds.
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Micke M
                                Användare
                                • November 2006
                                • 116

Ja jag var å klämde på en FX5 också, men tyckte den kändes väldigt plastig och omständig. Gav inget bra intryck. Renan får bli lite experiment, litegrann impulsköp eftersom det inte alls var den jag var ute efter. Men den fanns hemma på en gång och gav ett bra intryck, och bra pris. Torvfiltreringen har jag nog ändå tänkt att köra med en liten powerhead och dubbla filtermediahållare som jag redan har på hyllan, för enkelhetens skull. Vi får se till helgen om jag hinner fylla upp burken och starta filtret så vet jag mer då hur det verkar funka. Skulle jag vara missnöjd så får det bli eheim for life

Kommentar

Arbetssätt...