Hastighet på minneskort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    #16
    Enligt dom siffrorna (om jag fattat det rätt) ska det alltså vara viktigare med ett större än snabbare minne...

    Funderar på en Canon 400D och enligt specen ska den klara 3 bilder/s upp till 27 JPEG och 10 RAW bilder per serie...
    Så för JPEG skulle jag kunna hålla tryckaren nere i 9s i sträck utan avbrott med vilket kort som helst?
    Sedan skiljer det på korten hur lång tid det tar tills jag kan ta nästa serie?

    Hmmm, rörigt detta.
    Tänk vad bra det är med analogt...:-)
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #17
      Ursprungligen postat av Niklas Olsson
      Enligt dom siffrorna (om jag fattat det rätt) ska det alltså vara viktigare med ett större än snabbare minne....
      Större minneskort är i regel långsammare.

      Ursprungligen postat av Niklas Olsson
      Funderar på en Canon 400D och enligt specen ska den klara 3 bilder/s upp till 27 JPEG och 10 RAW bilder per serie...
      Så för JPEG skulle jag kunna hålla tryckaren nere i 9s i sträck utan avbrott med vilket kort som helst?
      Sedan skiljer det på korten hur lång tid det tar tills jag kan ta nästa serie?
      Enligt testen av 400D på dpreview kan du ta mellan 29 - 31 bilder i följd i jpeg beroende minneskort med hastigheten 3 bilder per sekund. Därefter tar det mellan 7,7 och 18,5 sekunder beroende på minneskort att skriva klart bilderna till minneskortet.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Niklas Olsson
        Användare
        • February 2003
        • 1156

        #18
        Ursprungligen postat av Micke
        Större minneskort är i regel långsammare.
        Ok, läste fel...läste att det tog kortare tid för samma mängd data att skriva till ett större fast det var ju mängd data/s du skrev...

        Ursprungligen postat av Micke
        Enligt testen av 400D på dpreview kan du ta mellan 29 - 31 bilder i följd i jpeg beroende minneskort med hastigheten 3 bilder per sekund. Därefter tar det mellan 7,7 och 18,5 sekunder beroende på minneskort att skriva klart bilderna till minneskortet.
        Det är ju helt klart en avsevärd skillnad om man tänkt sig använda den på ett sånt sätt...
        Senast redigerad av Niklas Olsson; 30 November 2006, 13:47. Anledning: Citat inte rätt avslutat...
        //Niklas

        www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook
        ____________________________________

        Kommentar

        • calle-hallabro
          Användare
          • July 2005
          • 303

          #19
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Jag tycker ofta jag har problem med att inte minneskortet läser ner tillräckligt fort.
          Det du säger här inte att det tar tid att LAGRA bilderna när du tar foto,, men är väl det du menar?

          Har inte studerat hur olika minneshastigheter påverkar snabbheten, men för att få en korrekt jämförelse så måste man just jämföra SAMMA minnesstorlek i OLIKA hastigheter, för att det verkar som om ett större minne är långsammare.

          Det sista minnet jag köpte var ett Maxell CF 150x på 4Gb, men detta har jag inte kört med så mycket än så att jag på något sätt kan uttala mig om hastigheten, har ju "bara" en KonicaMinolta 7D, så det spelar kanske ingen roll.

          Köpte en billig PCMCIA adapter till CF-minne, men den är skitslö, men funkar, då man slipper att ha en massa kablar eller externa läsare när man kör med sin bärbara.

          //Calle
          **********
          En Mal idiot!
          www.goc.se

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #20
            Jag vet inte var svagheten i systemet är om det är kameran som tar tid på sig att få in bilderna, om det är själva överföringen som tar tid eller själva lagringen. Det enda jag vet är att det går segt och att det är oacceptabelt för det sättet jag fota på

            Jag skall byta kamera nu, hoppas det går fortare då. Om det fortsätter att vara segt får la jag köpa en Extreme IV kort..
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #21
              Det är precis som allt annat och det är alltid svagaste länken.
              Har man ett supersnabbt minne så funkar det inte snabbare om själva överföringen till minnet är slött.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

                #22
                Usch, hatar teknikdiskussioner som jag inte kan vara delaktig i.... Får börja spara..
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • May 2002
                  • 736

                  #23
                  De snabbaste kamerorna är Nikon D2x samt Canons Mark IIr som nästan kommer upp till 10MB/s i läs- och skrivhastighet. På de kamerorna kan det kanske nästan eventuellt vara idé att köpa ett minneskort som är snabbare än Sandisk Ultra II, på övriga kameror klarar man sig alltså med typ Ultra II eller liknande.

                  Å andra sidan... Lägger man ner X antal tusenlappar på kameragrejor kan man gott kosta på och köpa ett snabbt minne också, prisskillnaden är inte direkt enorm. Men köp en kortläsare också i så fall så att du får över bilderna till datorn snabbt också.

                  http://www.cyberphoto.se/info.php?article=32in1 = bra snurr, tar typ alla minneskort också.

                  Kommentar

                  • Niklas Olsson
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1156

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ralph
                    De snabbaste kamerorna är Nikon D2x samt Canons Mark IIr som nästan kommer upp till 10MB/s i läs- och skrivhastighet. På de kamerorna kan det kanske nästan eventuellt vara idé att köpa ett minneskort som är snabbare än Sandisk Ultra II, på övriga kameror klarar man sig alltså med typ Ultra II eller liknande.
                    Det var intressant...inget måste med snabbare kort då alltså...
                    //Niklas

                    www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook
                    ____________________________________

                    Kommentar

                    • malawi375
                      Användare
                      • April 2006
                      • 209

                      #25
                      Utan att direkt veta så misstänker jag att ju snabbare minneskort man har, desto snabbare laddas bilderna in till datorn också (?) Kan ju tyckas betydelselöst men när man ska ladda över sådär en 100 bilder i 8 megapixlars storlek så tar det ju en liten stund, och är man tillräckligt sugen och nyfiken att kika på sina bilder så räknar man varje sekund...i alla fall är jag sån Jag tycker i alla fall att mitt extreme III CF-kort levererar in bilderna till datorn klart snabbare än de gamla minneskort jag har. Jag använder inte USB 2.0-kabeln utan stoppar in kortet direkt i min dator.

                      Kommentar

                      • Ralph
                        Användare
                        • May 2002
                        • 736

                        #26
                        Jag har två minnen till min 30D. Ett 2GB Sandisk Extreme III (133x) och ett 4GB TekQ 80x. Vid överföring av 1GB bilder till datorn via kortläsare har jag lyckats mäta en skillnad på runt 15 sekunder. Från kameran är det skitsamma för den ligger bara på ca 5 MB/s, eller runt 30x hastighet om man nu vill använda den termen.

                        Jag håller dock med om att man vill ha över bilderna så fort som möjligt. Jag fotar i stort sett enbart i RAW + Medium JPEG och då tar bilderna stooor plats, ca 7,5 MB för RAW och 1,5 för JPEG-bilden. Varje sekund är livsviktig en sån gång.

                        Kommentar

                        • malawi375
                          Användare
                          • April 2006
                          • 209

                          #27
                          Just präxis, varje sekund räknas Jag är en sån som börjar svettas en aning varje gång en websida tar mer än ett par sekunder att ladda...måste vara mina stockholmsgener (hu, hemska tanke) Tur att man just fått bredband installerat i huset, min 24 Mbit ADSL var ju alldeles för lååångsam

                          Kommentar

                          • Niklas Olsson
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1156

                            #28
                            Helt klart är det viktigt med hastighet vid flytt av data, speciellt om det är ofta och mycket.
                            En kortläsare kostar ju (nästan) inga pengar idag så en så´n e ju klart ett vettigt köp om man ska flytta data ofta.

                            Malawi375, har precis fått 2MB istället 0,5MB och det går sååååå mycket snabbare... ;-)
                            Senast redigerad av Niklas Olsson; 07 December 2006, 00:48.
                            //Niklas

                            www.nofoto.se
                            Nofoto på Facebook
                            ____________________________________

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

                              #29
                              Här har du en prisvärd kortläsare, tar de mesta... Funkar hur bra som helst för mig, kräver ingen installation, bara in i ett usb-uttag å köra!

                              I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

                                #30
                                Jag köpte en kortläsare, men den vände ju inte bilderna rätt, så som det gör om man kör direkt från kameran. Men å andra sidan finns det säker program som gör detta. Jag kör alltid från kameran för jag vill inte hålla på dra kortet in och ut ur kameran hela tiden. Jag är lite paranoid att det skall gå sönder faktiskt. Det får bara inte hända!

                                Hur fort skriver 30D till kortet och hur fort tar Ultra II resp. Extreme IV emot? Nån som har siffrorna i huvudet?
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...