Hastighet på minneskort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    Hastighet på minneskort

    Funderar lite över minneskorten till kameror...
    Kameran antar jag har en begränsning vad den klarar leverera...
    Märks skillnaden i användandet om man går från läs/skrivhastigheter på 10MB/sek till 20MB/sek till 30MB/sek och i så fall när? Är det enbart vid bildserier den i så fall ?
    Tycker det känns lätt att säga: Nu har Compact Flash släppt Extreme IV och det är såååå snabbt...eller är det så att det är kul att ha det senaste ? ;-)

    Jaja, JAG har iaf. inte en aning...har ingen digital system än men är riktigt sugen på det...
    Senast redigerad av Niklas Olsson; 28 November 2006, 00:23.
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________
  • drd
    Användare
    • December 2004
    • 1112

    #2
    Jag har en canon eos 30D och ett minneskort på 2 gb, extreme III som skriver tillräckligt snabbt för mitt behov iaf.

    Känns som fullt tillräckligt.

    Vet inte hur mycket det skriver exakt per sekund men det räcker till att ta fullt med högsta upplösningen
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #3
      Jag har både Utra II och Extreme III och märker ingen skillnad på den. Jag misstänker att man märker skillnad först när man kör seriebildstagning med flera bilder per sekund i RAW-format.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Ozzp
        Användare
        • August 2002
        • 34

        #4
        Tror att jag läste någonstans på cyberphoto att det bland de kameror som finns i handeln idag inte finns någon som kan leverera info till kortet snabbare än ca 20MB/s så ett snabbare kort vore onödigt. Finns ju fotoproffs som kollar det här forumet också så kan hända att jag får på näbben, men då har jag ju lärt mig något nytt!!!
        Köpte själv ett Ultra II 1GB och är nöjd, går bra att filma med och skall enligt uppgift inte begränsa prestandan på min IXUS 750

        Ozzp

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Jag inbillar mig att min EOS30D är betydligt snabbare med ExtremeIII än UltraII. Detta framförallt vid seriebildstagning i det äckligt snabba läget samt vid bildbläddring i displayen. Med detta säger jag inte att det finns anleding att byta bara för sakens skull, men ett ExtremeIII/IV kostar väl inte många spänn mer än ett UltraII?
          Tony Englund

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av Tony
            men ett ExtremeIII/IV kostar väl inte många spänn mer än ett UltraII?
            Dagspriser från Dustin är 675:- för Ultra II 2gb, 875:- för Extreme III 2gb och 1495:- för Extreme IV. Så visst finns det lite pengar att spara.
            Skälet till att du märker skillnad med 30D beror kanske på att den bara kan buffra 11 RAW-filer
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Guzrob
              Användare
              • October 2004
              • 389

              #7
              Jag har en nikon D80. Jag kör med 2 st SD ultra II 1gb. Jag har än så länge inte känt av några bergänsningar i det.
              :D:D:D:D

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

                #8
                Jag kör Canon 1D mark II nu, som tar 8,5bilder/sekund.... å buffert på hmm om de va 40st JEPG å 20 RAW ... å de funkar fint me mina 2gb resp 4gb Twinmos 140X minnen.

                Läshastighet 21mb/sek , inläsninghastighet 16,2mb/sek

                Billiga är dom me, 2gb - 429kr och 4gb - 899kr! Å Secure Digital finns även i 150X!
                Senast redigerad av Laesk; 27 November 2006, 18:11.
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • doctor
                  Användare
                  • December 2003
                  • 238

                  #9
                  Extreme III ska väl vara lite tåligare oxå? Enligt sandisk är dom det men jag har inte velat köra över mina kort eller tvätta dom i maskinen för att testa hur mycket dom egentligen tål så den största fördelen är för mig är när jag ska tanka över bilder till datorn. Kingston är annars bra kort det oxå liksom Lexar. Twinmos har jag bara kört som ram minne i datorn men dom var bra så de funkar säkert bra i kameran oxå. Men det känns tryggare att dra iväg på utlandsresan med Sandisk och Lexar grejjerna.

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

                    #10
                    Sandisk är garanterade att funka i minus 25 grader å +75
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • Niklas Olsson
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1156

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ozzp
                      Tror att jag läste någonstans på cyberphoto att det bland de kameror som finns i handeln idag inte finns någon som kan leverera info till kortet snabbare än ca 20MB/s så ett snabbare kort vore onödigt.
                      Intressant..kan detta stämma?
                      I så fall skulle ju ett minneskort som skriver/läser 20MB/s vara det prisvärdaste (om kameran klarar att leverera) ???
                      //Niklas

                      www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook
                      ____________________________________

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                        Intressant..kan detta stämma?
                        I så fall skulle ju ett minneskort som skriver/läser 20MB/s vara det prisvärdaste (om kameran klarar att leverera) ???
                        Kamerorna har en minnesbuffert där bilderna mellenlagras för att man ska kunna ta många bilder i snabb följd. Alltså är skrivhastigheten först inntressant när man har passerat storleken på buffertminnet. Jag har aldrig lyckats passera gränsen på 22 RAW-filer på min kamera. När kameran sen skriver bufferten till missekortet så är det ganska tydlig skillnad på olika minneskort, i alla fall i tester.

                        Här finns lite jämförelser mellan olika minneskort på en D200: http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page12.asp

                        Motsvande tester finns för de flesta kameramodellerna.
                        Senast redigerad av Micke; 28 November 2006, 10:25.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

                          #13
                          Jag tycker ofta jag har problem med att inte minneskortet läser ner tillräckligt fort. Härromdagen när jag fota en konsert fick jag ofta stå och vänta in minneskortet, och det va inga korta väntetider heller! Samma fenomen sker i studion där man ofta tar många bilder hela tiden. Då menar jag alltså inte att jag kör kameran som en k-pist, men att jag kanske tar 1-2 bilder per sekund under 20 sekunder eller så, den e det kört och risken är att man då missar en bra bild när man får vänta. Samma sak borde gälla fiskfoto.

                          Jag skall uppgradera kamera snart och då skall jag nog se till att skaffa det snabbaste kortet man kan köpa för pengar. För mig, så som jag fotograferar, är det värt varenda öre att få in bilderna på minneskortet så snabbt som möjligt. Jag tror jag har ett Ultra II idag och det räcker inte till helt enkelt!
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            Då menar jag alltså inte att jag kör kameran som en k-pist, men att jag kanske tar 1-2 bilder per sekund under 20 sekunder eller så, den e det kört och risken är att man då missar en bra bild när man får vänta. Samma sak borde gälla fiskfoto.
                            Det är väl snarare kameran än minneskortet som är problemet? Jag tolkar det som om du tar 20-40 bilder i följd (1-2 per sekund under 20 sekunder), om det är en 10D du har (har för mig att det är det) så har den en buffert på 9 bilder.

                            Tiderna finns här under rubriken Continuous drive mode: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page11.asp
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

                              #15
                              Kameran är minst lika viktig som minneskortet, det visar dessa siffrorna tydligt:

                              Card Nikon D200 write speed (RAW files)

                              1 GB SanDisk Extreme III 8,557 KB/sec
                              1 GB Lexar Pro 133x 8,498 KB/sec
                              8 GB SanDisk Ultra II 4,902 KB/sec


                              Card Canon EOS 30D write speed (RAW files)

                              1 GB SanDisk Extreme III 6,834 KB/sec
                              1 GB Lexar Pro 133x 7,043 KB/sec
                              4 GB SanDisk Ultra II 4,716 KB/sec


                              Card Canon EOS 20D, write speed (RAW files)

                              256 MB Canon High Speed CF 2,362 KB/sec
                              1 GB SanDisk Ultra II CF 5,434 KB/sec
                              4 GB SanDisk Ultra II CF 4,139 KB/sec
                              Senast redigerad av Micke; 28 November 2006, 11:41.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...