Tips på ciklider på max 20cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

    Tips på ciklider på max 20cm

    är i färd med att göra i ordning ett 540 kar och funderar på vad för arter som skulle passa..
    Tänkte mig max 6st individer i storlek upp till 20cm
    Som namnet avslöjar är jag intresserad av Crenicichla men har lite idé brist och dålig kunskap i ämnet med

    Tack på förhand

    Kristofer
    MVH

    Kristofer
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Nar det galler stora Crenicichla sa funkar de sma i saxatilisgruppen som blir runt 20. Crenicichla menezesi blir strax over 20 och funkar utifran egen erfarenhet i 540 liter. Det ar helt nodvandigt med gomstallen som hanen inte kan komma in i men som honan kan.

    Crenicichla sp. "belly crawler" fran reticulatagruppen kan nog ocksa vara nagot.

    Nar det galler dvargcrenicichlor (wallacigruppen) sa ar det bara att valja och vraka. Nar det galler dessa sa ar det framst vattnet som ar avgorande.

    Bra sida http://www.geocities.com/NapaValley/5491/index.html
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1055

      #3
      Man tackar man tackar

      Skall ta mig en titt på den sidan du skrivit med!
      jag funderar även på om man skulle kunna köra någon mer art i samma kar eller om chiclorna helt enkelt är för agressiva.
      menezesi har jag spanat lite på och funderingen kring dem är väl om 2individer eller en grupp på 4 eller 6st är bäst

      Tack så mycket och trevlig helg Ola// Kristofer
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Jag holl C. menezesi med ett par Aequidens patricki och det funkade OK men akvariet hade nog garna fatt vara langre. Mina patricki var storre an menezesina och aggressivare. Samtidigt kan det vara orsaken till att crenicichlaparet holl ihop sa bra - de kunde inte halla revir om de inte gick ihop. Att ha fler an tva av samma art tror jag ar fullstandigt uteslutet nar det galler saxatilisgruppen.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...