Att ha, eller inte ha, det är frågan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • May 2005
    • 204

    Att ha, eller inte ha, det är frågan...

    Har nu beställt ett Juwel 400 rio. Var ej så intresserad av möbeln, så det är bara själva akvariet jag beställt.

    Har idag inhandlat lecablock till bänken, samt en furuskiva, 25mm tjock, som skall ligga överst. Köpte även en Mdf skiva som jag tänkte lägga underst och bygga hela kalaset på.

    Frågan är: Skall jag ha denna mdf underst, eller funkar det ändå?

    Anledningen till att jag köpte skivan var dels att skydda parketten i vardagsrummet där akvariet skall stå, dels har jag fått för mig att golvet tar upp vikten från akvariet bättre med denna skiva under. Kanske främst det sista alternativet, då detta med akvarium för mig är lite av en skräckblandad förtjusning. Absolut mest förtjusning, men ibland smyger sig tankarna om akvariehaveri in...

    Så, vad tror ni?

    Undrar Peter
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Kör med mdf skivan under lecablocken du, skyddar och fördelar vikten jämnare på parketten.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Tingeling
      Användare
      • July 2006
      • 176

      #3
      Om du inte vill ha mdf på parketten men ändå ha något som skyddar mot repor och tar upp all vikt så kan du ta liggunderlag som du skär till så att det passar lekerblocket precis i botten sen så kan du använda mdf.en som ett hyllplan mellan lekarblocken istället.
      Blir jätte bra och hållbart. Hyllplanet är jätte bra att ha för diverse grejor och kan smidigt döljas med ett draperi. så har vi gjort med våra större kar och funkar klockrent.
      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

      Kommentar

      • Håknil
        Användare
        • December 2005
        • 484

        #4
        Ursprungligen postat av Pejan
        Har nu beställt ett Juwel 400 rio. Var ej så intresserad av möbeln, så det är bara själva akvariet jag beställt.

        Har idag inhandlat lecablock till bänken, samt en furuskiva, 25mm tjock, som skall ligga överst. Köpte även en Mdf skiva som jag tänkte lägga underst och bygga hela kalaset på.

        Frågan är: Skall jag ha denna mdf underst, eller funkar det ändå?

        Anledningen till att jag köpte skivan var dels att skydda parketten i vardagsrummet där akvariet skall stå, dels har jag fått för mig att golvet tar upp vikten från akvariet bättre med denna skiva under. Kanske främst det sista alternativet, då detta med akvarium för mig är lite av en skräckblandad förtjusning. Absolut mest förtjusning, men ibland smyger sig tankarna om akvariehaveri in...

        Så, vad tror ni?

        Undrar Peter
        Frigolitskivor är alltid bra.

        Finns för billiga pengar på byggvaruhus.
        Både i (stenblock) och utanför akvariet.

        Lycka till

        HN[/LIST]

        Kommentar

        • Pejan
          Användare
          • May 2005
          • 204

          #5
          Tackar för det. Kör med Mdf-skivan underst, så får det bli.

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • May 2005
            • 204

            #6
            Ytterligare en fråga. Lecablocken som jag kommer använda har dim 59*19*12 och tanken är att jag bygga 4 staplar med 3 block i varje så jag får en höjd på 36 cm. Alltså, den sidan som är 19 cm vill jag ha liggandes mot golvet och sedan blir det 3*12=36 i höjd.

            Till frågan: Spelar det någon roll hur man lägger lecablocken?

            Började fundera då jag såg att alla blocken på beijer hade 19 som standard och klurade då på ifall de är tänkta att staplas på ett visst sätt, typ så att 19 blir höjden.

            Mvh

            Peter

            Kommentar

            Arbetssätt...