Vad har ni för el-leverantör??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Vad har ni för el-leverantör??

Har haft fram tills nu Sv El-bolaget. Men nu skall ju priserna höjas och bolagen flirtar med till synes schyssta erbjudanden så man blir ju helt snurrig i kolan.
    Enligt Vattenfall så kommer totalkostnaden bli 117,80 öre/kWh vilket är lite scary.
    Tänkte höra om ni andra har mer pejl på andra bolagspriser och vad ni KOMMER att få betala.
    Funderar på Vattenfalls senaste erbjudande annars....
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Hos konsumentverket finns prisjämförelser: http://www.elpriser.konsumentverket.se
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Ah, bra! Fick bli ett "treårskontrakt" med Vattenfall. Fick ju med en skraplott då också. Skitschyssta snubbar på vtnfall alltså :/
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

Ursprungligen postat av ozric
        Ah, bra! Fick bli ett "treårskontrakt" med Vattenfall. Fick ju med en skraplott då också. Skitschyssta snubbar på vtnfall alltså :/
        Tackar, tackar !!

Hoppas att du vinner något , och blir nöjd med leveransen.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Jag köper inte min el från Vattenfall.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6107&a=462004

Kommentar

• Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

Ditt val av elleverantör står dig fritt. Antar att du då försöker handla din el av Iberdrola, FPL-gruppen eller Scottish Power som ligger bra till på listan du hänvisar till.

Oj, kan de inte leverera till Sverige, det var ju inte bra.

Med största sannolikhet använder du el som är producerad i Sverige av någon av de aktörer som har egen produktion; Vattenfall, Fortum eller EON. Den producerade elen handlas på den nordiska elbörsen Nordpol av det elhandelsbolag som du har som leverantör.

Den el du får i uttaget kan därför vara från vilken form av elframställning som helst; vindkraft, vågkraft, kärnkraft, vattenkraft, kolkraft eller andra källor som är bättre eller sämre. I slutänden så ser inte din elkabel någon skillnad på elektronen som du förbrukar och det går inte heller att bestämma vilken sorts produktion den kommer ifrån.

Det du däremot som miljömedveten kan göra är ett aktivt val att använda dig av en leverantör som reinvesterar i alternativ för förnyelsebar energi.

Då vi åter endast har några få aktörer som producerar så är du alltså utlämnad till deras miljöstrategi. Det beklämmande är då förståss att alla dessa tre i den rapport du hänvisar till ligger längst ned.

Som en liten försvar till Vattenfall (för vad det nu är värt ) så arbetar Vattenfall aktivt för att reducera utsläppen vid den "smutsiga" energiframställningen och har så gjort i Tyskland sedan vi förvärvade verksamhet där. Stämmer att det inte tillnärmelsevis är enligt de miljöregler som finns för produktion i Sverige, men dock en successiv förbättring. Ma kan tvista om huruvuda ett statligt svenskt bolag borde vara utomlands och investera i "smutsig" kraft, men jag tror inte den frågan egentligen kan besvaras här utan av ägaren (staten) som är den som ställer kraven på Vattenfall´s agerande.

Låt oss då fundera på vad vi kan göra som konsumenter?

Vi kan använda oss av det aktiva valet nämnt ovan, samt fundera över hur vår elförbrukning verkligen ser ut. Hade tex. alla människor i Sverige struntat i funktionen stand-by på alla elektroniska apparater och istället stängt av dem helt, så hade den totala förbrukningen av el minskat drastiskt. Tyvärr lever vi i en värld med kraftig ökat energiberoende och andra beroenden, där vi hela tiden snyltar på naturens resurser i olika former. Det är i slutänden inte alls bra.

Hoppas att detta har gett er mer insikt om hur el fungerar och så får ni sedan själva bilda er en uppfattning om rätt eller fel, bra eller dålig.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
              Ditt val av elleverantör står dig fritt. Antar att du då försöker handla din el av Iberdrola, FPL-gruppen eller Scottish Power som ligger bra till på listan du hänvisar till.

Oj, kan de inte leverera till Sverige, det var ju inte bra.
              Nej jag köper svensk miljömärkt el som inte birdrar till koldioxidutsläpp eller utbyggd vattenkraft.

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
              Den el du får i uttaget kan därför vara från vilken form av elframställning som helst; vindkraft, vågkraft, kärnkraft, vattenkraft, kolkraft eller andra källor som är bättre eller sämre. I slutänden så ser inte din elkabel någon skillnad på elektronen som du förbrukar och det går inte heller att bestämma vilken sorts produktion den kommer ifrån.
              Vad man får för el går inte att styra och är ointressant. Det viktiga är att göra ett aktivt val och skapa att efterfrågan på miljömärkt el. Om ingen vill köpa smutsig el är den inte heller ekonomiskt intressant.

Nu har ju Vattenfall också miljöel: http://www.snf.se/bmv/bmv-register/elektricitet.cfm

Men det ändar inte på det faktum att dom har intressen i den tyska kolkraften, därför väljer jag en annan leverantör.

Tillägg: Bra Miljöval el kostar 2 öre extra per kWh, men en årförbrukning på 15 000 kWh blir det 300:- per år. Det är ingen stor kostnad för att kunna påverka hur elen produceras.
              Senast redigerad av Micke; 23 November 2006, 00:07.

Kommentar

• Rhodebaert
                Användare
                • February 2006
                • 557

Ursprungligen postat av Micke
                Tillägg: Bra Miljöval el kostar 2 öre extra per kWh, men en årförbrukning på 15 000 kWh blir det 300:- per år. Det är ingen stor kostnad för att kunna påverka hur elen produceras.

Låter ju bra det! När jag blir tvingad att betala el så skall jag nogsamt överväga hur vi kan förhindra att skåne står under vatten i framtiden. Sålänge får man spara på elen. Känns olustigt att man har akvarier som står och förstör vår Jord, men man får väl vara duktig på andra fronter.
                Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• wofflan
                  NCS Medlem
                  • September 2003
                  • 660

om alla hade "unnat" miljön detta hade det gjort en enorm skillnad, hoppas att fler än Micke och jag resonerar så
                  Mvh Fredrik

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

För en cyniker som jag så känns "konsumentpåverkan" i en bransch som den svenska så kallade elmarknaden något långsökt. Här tycker jag det krävs politisk påverkan och ansvarstagande i något som jag definierar som del av landets infrastruktur. Som det är nu är ju rena farsen, där jag tror att om vi exempelvis blir mer medvetna och förbrukar mindre el så blir det inte billigare för den skull, bolagen skall ha sina pengar i vilket fall. Det är detta som gör att "konsumentpåverkan" känns som något som i och för sig är hedervärt men har ringa betydelse i det stora hela.

En sund fri marknad består av många aktörer som konkurrerar på lika villkor, inte som elmarknaden fungerar idag, elbranschen mot kunderna, en avvägning som handlar om hur pass kunderna kan rånas och det ändå går igenom.

Mvh Jari

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ursprungligen postat av jarinen
                      Det är detta som gör att "konsumentpåverkan" känns som något som i och för sig är hedervärt men har ringa betydelse i det stora hela.
                      Att köpa Bra Miljöval el innebär att jag tvingar elproducenten att tillverka den mängd el jag köper på ett milljövänligt sätt. Det är klart som sjutton att det skulle märkas om alla konsumenterna valde det. Ju fler som väljer det desto större blir efterfrågan och det blir ekonomiskt intressant för elbolagen.
                      För 2 öre per kWh försäkrar jag mig om att den el jag köper påverkar miljön i minsta möjliga grad.
                      Märkningen innebär att elen ska komma från sol, vind, vatten eller biobränsle. Vattenkraften måste komma från kraftverk byggda före den 1/1 -96, alltså ingen utbyggd vattenkraft. Vindkraften får inte byggas på miljökänsliga områden.

Ett självklart val tycker jag.
                      Senast redigerad av Micke; 23 November 2006, 16:52.

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

För 2 öre per kWh försäkrar jag mig om att den el jag köper påverkar miljön i minsta möjliga grad.
                        Märkningen innebär att elen ska komma från sol, vind, vatten eller biobränsle. Vattenkraften måste komma från kraftverk byggda före den 1/1 -96, alltså ingen utbyggd vattenkraft. Vindkraften får inte byggas på miljökänsliga områden.

Ett självklart val tycker jag.
                        Absolut, jag opponerar inte, man skall konsumera utifrån såna värden. Jag tror bara att vi har ett betydligt större problem vad gäller el marknaden i sverige.

Mvh Jari

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3216

Ursprungligen postat av jarinen
                          Absolut, jag opponerar inte, man skall konsumera utifrån såna värden. Jag tror bara att vi har ett betydligt större problem vad gäller el marknaden i sverige.

Mvh Jari
                          ja jag håller fullständigt med föregående talare. mvh janne

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Att elbolagen tar ut övervinster innebär väl inte att vi konsumenter ska vänta med att ta vårt ansvar? Vi har en bra möjlighet att påverka hur elen produceras idag och det är vårt ansvar att göra det.
                            Som konsumenter kan vi inte göra mycket åt den icke fungerande elmarknaden, men vi kan göra något åt hur elen produceras. Energi ska dessutom kosta en slant så att vi hushåller med den. Men vinsterna ska inte gå till elbolagen utan till utveckling av nya energitekniker.
                            De senaste årens koas på elmarknaden har ju trots allt fört något gott med sig - konsumenterna har blivit mer energimedvetna.

Kommentar

Arbetssätt...