Ursprungligen postat av malawijanne
T. otostigma-lek
Kollaps
X
-
-
Det var väl en fin hälsning Ola?
Du får vänta med fotohämnden tills jag har frisimmande yngel av ottosarna tycker jag allt. Kamera får enligt mitt regelverk aldrig användas efter kl 15.30 om det inte rör sig om fiskfotoTony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av TonyDet var väl en fin hälsning Ola?
Du får vänta med fotohämnden tills jag har frisimmande yngel av ottosarna tycker jag allt. Kamera får enligt mitt regelverk aldrig användas efter kl 15.30 om det inte rör sig om fiskfoto"Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho MarxKommentar
-
Ursprungligen postat av olaJMen om det är en riktigt ful fisk då? :-)Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Jäkla skit.. knappt jag vågar posta fler bilder, men jag får helt enkelt hoppas på att ni är hyggliga nog att inte lägga ut fyllebilder
Stolt mor (eller far?):Tony EnglundKommentar
-
Paret som vaktar yngel.
Jag har inte sett några tendenser till att hane eller hona tar in ynglena heller, och de flyr heller inte in i några grottor. Nu har jag iofs bara 5 ottosar i ett 450, så de har väl inte allt för svårt att vakta sina yngel.Tony EnglundKommentar
-
-
Bra jobbat Tony!Kommentar
-
Snyggt, jag blir sjuk av avund. Snygga och spännande firrar ju.
/Carlwww.stockholmsciklidklubb.comKommentar
-
Tackar!
Ja, jag skall ju inte påstå att jag är speciellt impad av tanganyikaciklider i allmänhet, men dessa fastande jag ordentligt för. Deras lekförberedelser är bland det mest ihärdiga jag sett med deras grävande och donande, och själva ruvningen är ju inte heller helt ointressant
Även den ruvande partnern hjälper aktivit till att försvara reviret under hela ruvningen, och nu när de har frisimmande yngel patrullerar dem gränserna totalt. Jag missade tyvärr ägg/yngel-flytten mellan paret och först nu ser jag skillnad på könen. En av dem har en svagt gul nyans i buk- och stjärtfena, men detta visade sig först mot de sista dagarna av ruvningen. Blir det fler lekar bör jag kunna se när de skiftat arbetsuppgifter. 11 dagar från lek till spott var det iaf, och både ägg och yngel är extremt smått. Trots att honan inte är mer än 10-11cm tror jag det är ca 50 yngel.
Fyller på med info allt eftersom de växer (såvida de andra inte käkar upp dem vill säga).Tony EnglundKommentar
-
Grattis Tony! Ja man kunde ju se att något va på g när man var hos dig för ett tag sedan. Hur har det gått med leptosomerna sedan?Kommentar
-
Ursprungligen postat av TonyParet som vaktar yngel.
Jag har inte sett några tendenser till att hane eller hona tar in ynglena heller, och de flyr heller inte in i några grottor. Nu har jag iofs bara 5 ottosar i ett 450, så de har väl inte allt för svårt att vakta sina yngel.
fan vad avis jag blir, jag missade ju att köpa såna nere i tyskland....jag det är sant jag köpte inte allt
lyckas du med ynglerna så bokar jag gärna ett gäng av dig, om jag kan vänta så länge.....jag kanske hittar dem nånstans i sverigeMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Kunde ikväll bekräfta att mina Otostigma lekt för någon dag sedan, har ett par som vaktar högra delen av akvariet och de 5 andra får mycket sällan komma över mitten på karet innan dom blir bortjagade. Skoj att se hur den förmodade hannen också håller sig nära honan och simmar jämnsides med henne under långa stunder.
Skall försöka fota i morgon och sen är det bara att vaka över dom de närmaste veckan.
Vad var det du sa Tony, spotta efter knappa 10 dagar?Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Grattis!!
Japp, 10-11 dagar tuggar de och spottar sedan extremt små yngel (för att vara munruvare). Ett tips som jag själv skall köra om mina leker igen är att fånga alla fiskar utom föräldraparet. De andra kommer garanterat på hur man käkar upp parets yngel efter några dagar annars.Tony EnglundKommentar
-
Det finns mycket spännande att berätta om en Otostigma lek och hur dom beter sig, får ta och samla erfarenheterna och skriva en artikel i CB framöver. Här kommer iaf en bild på det lyckliga paret, hannen och den del avkvariet som dom härskar över. Som alla kan se så är ju skillnaderna mellan hane och hona "väldigt tydliga"Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
Kommentar