Du kan snart bli återförsäljare så mycket som du vinner! Har du 6 meter akvarium utan bakgrund?
Artikel om Slimline
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av Christian AlfredssonDu kan snart bli återförsäljare så mycket som du vinner! Har du 6 meter akvarium utan bakgrund?
Av din avatar att dömma så har du redan gjort det .Kommentar
-
Nope jag höll upp en bakgrund i Photoshop istället.
Jag har samma färgskiftningar mellan A och B på mina ganska nya Röda bakgrunder. Detta har försvunnit på ca 1-2 veckor i karet så det går ganska fort. Jag har större problem med att filterfacket jag gjort fått en annan färg. Detta beroende på att jag kör olika sorters lysrör.Kommentar
-
Jag har inte fyllt på karet ännu, så jag kanske inte ska vara negativ i förskott. Men jag vidhåller min inställning till en hel platta, typ 160*60 cm. En sådan skulle i.a.f jag vilja ha.
Idéen med slimline är ju att få "lite" struktur utan att för mycket av akvarievolymen försvinner och det tror jag många med mig vill ha.
Så, hallå ni som tillverkar BTN-prylar här har ni en idé att spinna vidare på.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Här finns en tråd om att kombinera Slimline med BTN-moduler:
Kommentar
-
det såg ju riktigt trevligt ut. som att bygga sin egen variant av Rocky1m³ afrika i vardagsrummet!
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
http://www.akvarieforening.se/Kommentar
-
Ursprungligen postat av PeriklesJag har inte fyllt på karet ännu, så jag kanske inte ska vara negativ i förskott. Men jag vidhåller min inställning till en hel platta, typ 160*60 cm. En sådan skulle i.a.f jag vilja ha.
Idéen med slimline är ju att få "lite" struktur utan att för mycket av akvarievolymen försvinner och det tror jag många med mig vill ha.
Så, hallå ni som tillverkar BTN-prylar här har ni en idé att spinna vidare på.
1/ Genom de tre längder som finns nu 10 + 2o + 50 cm kan man kombinera ihop väldigt många olika akvarielängder. Man behöver alltså i princip bara tillverka och lagerhålla 3 st istället för en till ett 80, en till 90 etc. etc. dvs kanske 10 st
2/ Logistiken är mycket enklare och billigare för att t.ex. skicka 3 st 50 cm bitar än en bit på 150 cm
3/ Nu sker tillverkningen av Slimline mer eller mindre som en löpande bands princip och de formar som används vid tillverkningen utsätts för enorma påfrestningar när själva materialet expanderar. Därför måste en form vara väldigt kraftig och däörmed tung för att hålla - jag kan nämna att när de i början testade med att hålla ihop formen med ett antal skruvtvingar runt om så rätade skruvtvingarna ut sig när materialet expanderade. Så att göra en form som skulle hålla för en så stor bakgrund som 160x60 skulle den bli så tung (kanske 500-600 kg) och otymplig att det inte skulle funka.
Så av krasst ekonomiska skäl så kommer det aldrig att bli några större platta hela bakgrunder.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanAnledningen till att Slimline inte kommer att tillverkas i större plattor är 2
1/ Genom de tre längder som finns nu 10 + 2o + 50 cm kan man kombinera ihop väldigt många olika akvarielängder. Man behöver alltså i princip bara tillverka och lagerhålla 3 st istället för en till ett 80, en till 90 etc. etc. dvs kanske 10 st
2/ Logistiken är mycket enklare och billigare för att t.ex. skicka 3 st 50 cm bitar än en bit på 150 cm
3/ Nu sker tillverkningen av Slimline mer eller mindre som en löpande bands princip och de formar som används vid tillverkningen utsätts för enorma påfrestningar när själva materialet expanderar. Därför måste en form vara väldigt kraftig och däörmed tung för att hålla - jag kan nämna att när de i början testade med att hålla ihop formen med ett antal skruvtvingar runt om så rätade skruvtvingarna ut sig när materialet expanderade. Så att göra en form som skulle hålla för en så stor bakgrund som 160x60 skulle den bli så tung (kanske 500-600 kg) och otymplig att det inte skulle funka.
Så av krasst ekonomiska skäl så kommer det aldrig att bli några större platta hela bakgrunder.
F.ö kan väl sägas att efter det att jag fyllt på mitt kar så måste jag nog säga att det inte blev så pjåkigt. Jag gjorde en liten specialkontruktion i ena hörnet med en snedställd C-modul som filterhörna, den bygger inte ut så mycket. Två trekantiga filtermattsbitar som förfilter med en maxijet som pump + ett Eheimfilter för biologisk rening. Allt bakom en 20 cm modul.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
Kommentar