Artikel om Slimline

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av Ted
    Finns det någon här på forumet som testat med slimline i ett hörnakvarium?
    Jag har för mig att det fanns något hörnkar med Slimline på utställningen i Malmö.

Ursprungligen postat av Silverlod
    Jag har monterat mina slimline plattor men har en liten frågan, om det tränger upp vatten bakom plattorna (inte kört silikon runt för att täta utan endast lagt strängar bakom plattorna). Vad har det för påverkan på vattenvärdena, stillastående vatten?
    Det är ju snyggare utan en fet silikonsträng runt platorna och skarvar.
    Jag vet inte om det har så stor betydelse men jag brukar alltid försöka undvika utrymmen där det kan bli stillastående vatten. Eftersom skarvarna går omlott så syns inte silikonsträngen där.

Ursprungligen postat av Zaphi
    Kanonartikell Micke! Jag skall ge mig på det där inom kort. Tänkte göra ett "vitt akvarium" med vitt grus, vit bakgrund och vita kalkstenar till mina moliro. Det kommer nog bli snyggt.
    Jag gillar de vita bakgrunderna och tycker att dom gör sig speciellt bra i tanganyikakar. Kontrasten med färgstarka troffar kan nog bli riktigt bra.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Zaphi
      Kanonartikell Micke! Jag skall ge mig på det där inom kort. Tänkte göra ett "vitt akvarium" med vitt grus, vit bakgrund och vita kalkstenar till mina moliro. Det kommer nog bli snyggt. Nu går de mot en mörk BTN och de gör sig inte alls så bra däri. Slimline är ju så jädra billigt med (om man jämför med BTN) så det är nästan skamligt...
      Du får börja fota fisk igen Zaphi - Micke har problem med att hinna skaffa akvarier i den takt som han vinner BTN-bakgrunder i Zoopets fortotävlingar
      I senaste omgången 12 stora Slimline-sektioner.....

Kommentar

• Ralph
        Användare
        • May 2002
        • 736

Snyggt Micke! Alltid en fröjd att läsa dina artiklar.

Ursprungligen postat av Silverlod
        Jag har monterat mina slimline plattor men har en liten frågan, om det tränger upp vatten bakom plattorna (inte kört silikon runt för att täta utan endast lagt strängar bakom plattorna). Vad har det för påverkan på vattenvärdena, stillastående vatten?
        Det är ju snyggare utan en fet silikonsträng runt platorna och skarvar.
        Jag har ett 720 med btn-moduler och det är svårt att komma ifrån att vattnet står mer eller mindre stilla i dem, trots några små borrade hål här och där. Hittills verkar det inte spela någon roll att vattnet står stilla och det kommer inte in skräp heller (har ingen färg på baksidan så jag ser insidan av modulerna).

Pga lyftkraften i vanliga BTN-moduler bör man absolut vattenfylla dem, annars kan de lossna.

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Du får börja fota fisk igen Zaphi - Micke har problem med att hinna skaffa akvarier i den takt som han vinner BTN-bakgrunder i Zoopets fortotävlingar
          I senaste omgången 12 stora Slimline-sektioner.....
          Ja nästan 5 meter ytterligare bakgrund till dom 1,5 jag redan hade stående, det blir till att bygga ett par nya ställningar . Men man ska skynda långsamt, planeringsstadiet är det roligaste. Först på tur står ett litet kar som ska stå på kontoret.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Micke
            Först på tur står ett litet kar som ska stå på kontoret.
            Ja men först måste du ju vinna akvariet i nästa fototävling (Kolmårdenstävlingen) - eller är du redan så säker på vinst att du börjat planera

Nu drar jag upp till Karlskoga - träffar kanske en del NCS-medlemmar på KAF-mötet ikväll - vore kul

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Vilken klippa du är Micke
              Dina artiklar ger verkligen inspiration.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• intercepter
                Användare
                • July 2006
                • 56

slimline

vart hittar man slimline billigast då? nån som vet
                SvedalaCiklid

www.svedalaciklid.se

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av intercepter
                  vart hittar man slimline billigast då? nån som vet
                  Billigast vet jag inte men Nols Ciklidhobby har bra priser på Slimline.

Kommentar

• Rasmus Pedersen
                    Användare
                    • September 2006
                    • 304

Ursprungligen postat av Micke
                    Billigast vet jag inte men Nols Ciklidhobby har bra priser på Slimline.
                    http://www.ciklidhobby.com/index.php...ask=view&id=13

Men om man kollar på hemsidan verkar det inte finnas Slimline som är 45 cm höga , eller?

Bra artikel förresten.
                    MVH

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ursprungligen postat av Ratz
                      Men om man kollar på hemsidan verkar det inte finnas Slimline som är 45 cm höga , eller?
                      Där är bara priser på den högre varianten. Den lägre varianten brukar vara mellan 10 och 40 kronor billigare per modul beroende på längd.

Kommentar

• Rasmus Pedersen
                        Användare
                        • September 2006
                        • 304

När man sätter fast Slimline, är det ett måste att rutan är helt ren? Jag har ett snart 7 år gammalt 133-liters som jag funderar på att ha slimline i, men det är massvis med grönalger som är omöjliga att få bort på rutorna.
                        MVH

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av Ratz
                          När man sätter fast Slimline, är det ett måste att rutan är helt ren? Jag har ett snart 7 år gammalt 133-liters som jag funderar på att ha slimline i, men det är massvis med grönalger som är omöjliga att få bort på rutorna.
                          Ja glaset ska vara rent för att silikonet ska fästa ordentligt. Rengör först med rakblad och kökssvamp för att för bort den synliga smutsen, och sen aceton utan olja för att få bort fett.

Kommentar

• THE-FONZ
                            Användare
                            • October 2005
                            • 99

jag köpte slimline till mitt lilla akvarium måste säga att jag är väldigt nöjd. Tack Micke för den fina artikeln. Ska nu innan jul försöka hinna med att lägga in slimline i det större akvariumet.

Kommentar

• Perikles
                              Användare
                              • December 2005
                              • 658

Jag har köpt slimline faxe till mitt 480-liters akvarium och det är två saker som jag funderat över medans jag limmat dit dom:

1. Varför moduler? Varför inte hela standardiserade bakgrunder till de vanligt förekommande måtten? Modulerna påminner mycket om varandra så valfriheten blir begränsad. Ska jag sätta A+B+A eller B+A+B, kanske en C i mitten? Det spelar lixom ingen roll hur man sätter dom, de påminner allt för mycket om varandra. Jag hade hellre köpt en hel slimline 160*60.

2. Och om man nu ska ha moduler så är överlappningarna inte snygga, varför ett sånt system? Dom kunde väl ha gjort mönsteranpassade bitar som man tryckte in i varandra???

Dessutom så var min A faxe i en annan färgton än mina B-bitar, den har en gulaktig nyans.
                              Det löser väl sig när algerna får fäste, men dock lite oproffsigt att tillverka olikfärgade bitar.
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Anledningen till att det är moduler gissar jag är att det ska vara lättare att motera då man slipper ta av tvärstaget. Det blir ju också mer flexibelt om han har kar med udda mått eller ska göra filterhörn och liknande. Jag tycker att skarvarna är snygga och livar upp en bakgrund som annars blivit väldigt slät. Att det borde finnas fler olika muduler kan jag hålla med om, men vem vet det kanske kommer.
                                Tråkigt att du har fått färgskillnader på dina moduler, det har jag sluppit råka ut för. Får se ikväll då jag ska hämta dom 12 moduler som jag vann i Zoopets fototävling, om dom är jämna i färgen.

Kommentar

Arbetssätt...