Laetacara thayeri

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Laetacara thayeri

För några veckor sedan var jag i Stockholm och inhandlade då ett vildfångat par Laetacara thayeri. Paret går ensamma i ett 126 liters kar. Vad har ni för några erfarenheter av denna art? Hannen är ganska elak mot honan. Under en veckas tid flyttade jag bort henne till ett 222 liters (hon tryckte bakom pumpen och började se vissen ut). När hon började kaxa upp sig mot mina Nannacara anomala och Biodoma cupido var det dock slut på spa-vistelsen. Nu är hon alltså tillbaka hos hannen igen. Denna gång trycker hon under en rot (men verkar piggare). Hannen är dock fortfarande elak mot henne.

/Jocke
  • Erik Åhlander
    Användare
    • September 2006
    • 796

Den enda odling jag känner till klarade Vinny Kutty i Kalifornien. Någon som ens känner till någon ytterligare lek i akvarium?

Hos mig har de gått ganska bra ihop. Inga våldsamma aggressioner. Men då var det 200 liter och tjockt med javaormbunkar.

Det är en svartvattenfisk!

Kommentar

• Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

För några dagar sedan började hannen tolerera honan, och idag lekte paret! Snacka om helomvändning.

/Jocke

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Här kommer en bild på honan. Romen syns på stenen till höger. Thayerin har annan färgteckning på vissa bilder. Jag har inga erfarenheter av fisken innan. Det är väl denna art jag har köpt? Jag köpte fiskarna på Akvarielagret i Bromma.

/Jocke
        Senast redigerad av Banderad; 26 November 2006, 23:01.

Kommentar

• Erik Åhlander
          Användare
          • September 2006
          • 796

Grattis!

Fotografera mycket och för gärna anteckningar om allt som rör leken.

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Idag bör nästan rommen kläckas. Det är typ hälften kvar (kanske 60 stycken). Är det någon som känner till någon i Sverige som har odlat dem eller är det förstagångsodling i landet (om det blir några yngel, vill inte ta ut något i förskott)?

/Jocke

Kommentar

• Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

Sådär, nu är rommen kläckta och ett antal yngel ligger och sprattlar. Nu hoppas jag att den mest kritiska fasen är över. Det vore kul att dra upp ett gäng....

/Jocke

Kommentar

• wofflan
                NCS Medlem
                • September 2003
                • 660

Grattis, kul med lek på en lite mer ovanlig art, posta gärna mer bilder.
                Mvh Fredrik

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Nu tror jag tyvärr att alla yngel är borta. Frågan är bara vad som hände. Det kan vara så att hannen började med sitt "jaga hona" beteende igen och att hon blev för stressad. Jag vet inte, men jag hoppas på fler lekar.

/Jocke

Kommentar

• Lenmar
                    Användare
                    • August 2005
                    • 55

Hejsan!

Det ser ju definitivt ut som thayeri! Den mest kritiska fasen kommer väl när rommen kläckts... Ynglen är ju väldigt små och måste väl absolut matas med miniminiminipluttfoder? När jag försökte mig på att odla dorsiger så räckte inte ens nykläckt artema. Använde JBL:s trestegsfoder men de överlevde inte mer än någon vecka eller två...

Visst är väl thayerin släkt med dorsiger och curviceps? De är väl ganska lika vad gäller livsbetingelserna och storlek? Vad är det som gör att deras yngel skulle vara svårare än de båda andra arterna? Eller är det så att man varit dålig på att dokumentera deras lekar? Arten är ju inte helt vanlig heller, den är ju inte lika färggrann som dorsiger och curviceps och jag antar därför att den inte varit lika poppis (kanske helt felaktigt ?)
                    "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke"
                    LENnie är min käre sambo och MARia är jag!

Kommentar

• Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

I lekdräkt tycker jag att det är en fantastiskt vacker ciklid. Dessa yngel hann aldrig bli av med sin gulesäck. Jag gissar att honan eller hannen helt enkelt åt upp dem (kanske honan p.g.a. stress). Hon är i alla fall av med lekdräkten och jag ser inga yngel (såg dem endast en gång, och det var under själva kläckningen). Här har de inte varit ett dugg svårlekta hittills.

/Jocke

Kommentar

• Pelle
                        Användare
                        • May 2002
                        • 387

Hej

Jag tittade just på fotot du har postat. Det ser mest ut som en Laetacara sp. Buckelkopf det du har. Jag ser den typiska kindfläcken som buckelkopf har. Jag har haft denna art ett par gånger och de är ganska lättlekta. Ynglen är ovanligt små, men ändå ganska lätta att dra upp.
                        Har du något foto från sidan av fisken?

Titta på mina Laetacara Thayeri bilder. Hanen är ca 15cm stor nu. så det är ingen dvärgciklid längre

Tyvärr blev det inga lekar efter mitt par. Honan dog för ett halvår sedan.

Mvh/ Per

Kommentar

• Matz Karlsén
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1127

Ursprungligen postat av Banderad
                          Idag bör nästan rommen kläckas. Det är typ hälften kvar (kanske 60 stycken). Är det någon som känner till någon i Sverige som har odlat dem eller är det förstagångsodling i landet (om det blir några yngel, vill inte ta ut något i förskott)?

/Jocke
                          Den har blivit odlad förut i Sverige enligt SARF men den ger ett Guldmärke om du lyckas. Låt dom leka igen! Och lycka till!
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Banderad
                            Användare
                            • February 2006
                            • 3479

Jag ska försöka skaka fram lite fler bilder. Tyvärr har jag en dålig kamera, och de är dessutom inga större linslusar.

/Jocke

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                              Den har blivit odlad förut i Sverige enligt SARF men den ger ett Guldmärke om du lyckas. Låt dom leka igen! Och lycka till!
                              VAr pastar SARF det? Aven fiskar som aldrig odlats ger guld. Elit galler endast fisk som man misslyckats med att odla i decenier.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...