Nytt Juwelkar, vilket filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • August 2006
    • 157

    Nytt Juwelkar, vilket filter?

    Efter MAF:s utställning i Malmö kunde jag inte hålla mig utan jag impulsköpte ett litet Juwelkar, LIDO 120. Juwels innerfilter är visserligen bra men tar stor plats så jag överväger att ta bort detta.

    Jag har ett EHEIM 2028 "över" som visserligen är kraftigt överdimensionerat för 120L men man ska ju kunna reglera flödet väldigt enkelt på filtret och anpassa det lite bättre. Sen att det är stor filtervolym till karet kan väl bara vara en fördel men frågan är om jag tänker fel när det gäller att strypa flödet, det kanske ändå blir för häftigt? Eller kanske inte lika tyst? Kort sagt, finns det något som talar emot denna lösning (vi bortser då från att det kanske är ritkigt besvärligt att ta bort Juwelfiltret....)?
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • matereo
    Användare
    • January 2006
    • 169

    #2
    Ursprungligen postat av janne63
    Efter MAF:s utställning i Malmö kunde jag inte hålla mig utan jag impulsköpte ett litet Juwelkar, LIDO 120. Juwels innerfilter är visserligen bra men tar stor plats så jag överväger att ta bort detta.

    Jag har ett EHEIM 2028 "över" som visserligen är kraftigt överdimensionerat för 120L men man ska ju kunna reglera flödet väldigt enkelt på filtret och anpassa det lite bättre. Sen att det är stor filtervolym till karet kan väl bara vara en fördel men frågan är om jag tänker fel när det gäller att strypa flödet, det kanske ändå blir för häftigt? Eller kanske inte lika tyst? Kort sagt, finns det något som talar emot denna lösning (vi bortser då från att det kanske är ritkigt besvärligt att ta bort Juwelfiltret....)?
    Blir det ngt bra pris på det överblivna Juwelfiltret? dom är bra, bara inte snygga, men i ett yngelkar eller annat så...

    Kommentar

    • janne63
      NCS Medlem
      • August 2006
      • 157

      #3
      Ursprungligen postat av matereo
      Blir det ngt bra pris på det överblivna Juwelfiltret? dom är bra, bara inte snygga, men i ett yngelkar eller annat så...
      Vet inte, med den takten som jag startar kar lär jag säkert få glädje av det vad det lider .
      Mvh Janne

      420, 110 , 620, 120 L SA

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        funkar väl egentligen hur bra som hellst!
        använd det du har och sätt strilrör på utblåset, så blir det inte så "kraftigt" drag!

        DD
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • janne63
          NCS Medlem
          • August 2006
          • 157

          #5
          Tack DD,

          Jag tror nog också att det ska kunna funka. Med strilrör menar du det rör som följer med alla Eheim filter antar jag?

          Ett alternativ hade varit att ta ett Fluval 305 som jag har i ett annat kar som komplement till innerpumpar och skifta men jag blev inte så förtjust i kvaliteten på detta filter, vet inte om jag ska ha kvar det. För pengarna är det väl helt ok men kvaliteten kändes som sagt lite skakig.
          Mvh Janne

          420, 110 , 620, 120 L SA

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            jeppp...precis...
            Men ett 305 räcker väl gott till det karet?!?!?

            Jag har dom båda, och tycker båda funkar super....


            Lycka till vännen!

            DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • janne63
              NCS Medlem
              • August 2006
              • 157

              #7
              Tack för det!

              Jo, 305 är säkert fullt tillräckligt. Jag gillar bara inte riktigt konstruktionen på Fluvals filter, fast samtidigt så gör det jobbet och det är dessutom tyst. Men 305 sitter som sagt i ett annat kar och slangarna är skurna till det karet, vet inte om de passar till det nya karet. Jag har förresten aldrig sett slangar separat till Fluval filter men det måste väl finnas nånstans?
              Mvh Janne

              420, 110 , 620, 120 L SA

              Kommentar

              Arbetssätt...