Tid o inte tid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    Tid o inte tid?

    När jag startade min s.k "karriär" här på forumet med min invigelse i ciklidvärlden bestod 90% av min fritid av att sitta här å dreggla över forumstrådar som alltid är för mig intressanta!

    Jobbar ständig kväll o kommit in i en period då jag känner att jag inte hinner med någonting överhuvudtaget! Har sökt nytt jobb nu med andra skiftformer. 5/skift, då jobbar jag förmiddag, eftermiddag, kväll,natt,helg sen ledig var femte vecka. Hoppas detta får ordning på min tillvaro så jag hinner med lite mera.

    Jag o min fru tingling står i kö på en lokal här i vårt hyreshus på 63kvm. Lokalen består av 2 rum med toalett o pentry. När vi väl kommer att få vår lokal är det många frågor som snurrar i mitt huvud... Planering... Kar? Bygga egna kanske? Hur? Vattendragning avlopp... El? Val av cirkulation.... Sånt här skulle vara kul å fråga er på forumet å höra era reflektioner. Har hängt upp mig lite på wp rör å kopplingar. Är det enbart ww firmor man ska vända sig till eller finns det billigare varuhus med bra urval? Cirkulation till karen, luft lr eldrivan pumpar? Har kollat lite efter luftpumpar men har ingen aning vilken kapacitet jag ska ha då jag inte har några kar än... Nä det är helt klart mkt att tänka på.

    Ska försöka engagera mig mera här igen så fort jag "vaknat" till liv igen!

    Ha det bra så länge!
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Det allra bästa är naturligtvis en bra grundplan och sedan växa sakta. Man lär sig massor under resans gång och kommer på nya lösningar strax efter man gjorde den man trodde var bäst

    Som jag ser det i nuläget är luftdrivna filtermattor superbra, åtminstone i kar upp till 375 liter. Ingen risk att de förbannade pumphuvudena sätter igen sig och inte startar efter avstänging osv. Lägre energiförbrukning är bra för dem som har fri uppvärmning i lokalen (gäller inte mig tyvärr).

    För att underlätta en massa annat är det kanon att ha två separata elslingor i lokalen som styrs med varsin brytare. En för ljus och en för eventuella värmare och pumpar.

    Automatiskt vattenbyte är en kluven fråga. Jag har tidigare vart anti då jag ser vattenbyten som positiva då man tittar noga på firrarna samtidigt som man byter. Fördel med automatiskt byte är att tidsåtgången med karen håller sig till i princip bara matning och allmänt underhåll och tillsyn av fisken.
    Tony Englund

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • December 2005
      • 909

      #3
      Tack för ditt engageman i min fråga Tony! Har funderat mkt kring dina tips/erarenheter du delat med dig av.

      Jag funderar på att köra en ställning med luftpump o en med el för å sedan jämföra för o nackdelar. Sen får jag nog se under resans gång när vi ev. expanderar våra kar i antal. För tillfället så står vi som sagt fortfarande som nr 1 i kön på den lokal vi vill ha. Det ingår el i hyran. O den är på 63kvm pris 930:- i månaden. Det känns faktiskt ruskigt billigt. Ligger i vår källare där vi bor så vi får nära till matning o vardaglig "fisktillsyn".

      Enda jag inte vet än då jag inte haft tillgång till att kika i lokalen är om det finns någon brunn. Jag tror inte det, finns en toalett å ett litet pentry så vatten finns det. Frågan är bara var jag ska dra avloppsvatten någonstans? Några tips där? Funderar på om man kan göra någon koppling till toalettstolen som ligger i marknivå lr under "diskbänken" till pentryt.

      Tjo så länge..
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Finns en del att tänka på i denna tråd:


        Svårt att säga något mer konkret när man inte sett lokalen. Golvbrunn är mycket värt, likaså ett litet pentry och toalett. Närheten är också viktig, det ska vara lätt/snabbt att komma dit.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • December 2005
          • 909

          #5
          Tackar! En hel del intressant läsning! Får prova mig fram helt enkelt! Lösa problem under resans gång!

          Ska ju få lokalen först...
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Låter klokt, eraser. Låter man det ta tid blir resultatet bättre. Gå runt och klura och ta många pauser. Spana och fundera.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • December 2005
              • 909

              #7
              Yes! Smyga runt varje hörn! Vända på varje kar... Blir spännande! Bara det när man har lokalen å karen vill man gärna fylla dom bums. Tålamod!
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Blir det ingen golvbrunn får du kanske byta vtn med hjälp av ett kraftigt pumphuvud in till muggen. Det gör jag med karen på markplan.Inte det smidigaste men det funkar. Går tom lite snabbare än med häverteffekten....
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ja, utrusta dig med mycket tålamod. Dra gärna upp en ställning vid en vägg och gör den klar, men håll flera sidor klara för ytterligare projekt. Både inspiration och utmaning. Under tiden du sköter grejerna så kommer du på vad du vill förenkla, och så gör du det till nästa vägg.

                  Pump är annars slugt för vattenbyten. Har man dessutom breddavlopp på karen så kan man trycka i massor med vatten utan att det rinner över. Sådana lösningar gillar jag - och mina firrar.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • December 2005
                    • 909

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Pump är annars slugt för vattenbyten. Har man dessutom breddavlopp på karen så kan man trycka i massor med vatten utan att det rinner över. Sådana lösningar gillar jag - och mina firrar.
                    P
                    Hm, breddavlopp låter intressant? Är det något jag skulle gilla tro? Vad är breddavlopp för något?

                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ursprungligen postat av eraserx
                      Hm, breddavlopp låter intressant? Är det något jag skulle gilla tro? Vad är breddavlopp för något?

                      Man behöver borra i karen, om man inte använder Malawi-Jannes lösning med elektrikerrör som böjs till. I sin enkelhet går det ut på att man borrar ett hål och däri sätter en genomföring så att vattnet inte kan gå högre upp i karet än dit innan det rinner över kanten på röret. Du kan då pumpa i hur mycket vatten som helst utan att det rinner över kanten. Man slipper då ett moment i vattenbyten, nämligen att dra ur vattnet först.

                      Några nackdelar är att det kan vara lite lurigt att borra i glas, man får ha någon form av avlopp i hela lokalen samt att det är lite svårare att hålla koll på hur mycket vatten man byter. Fördelarna med enkelheten samt att vattennivån inte ändras överväger tycker jag. Går att byta vatten utan att det stör lekande firrar särdeles mycket. "Problemet" med hur mycket vatten som byts har jag löst genom att överkompensera varje vattenbyte. En brytpunkt är att byta drygt 50 procent, det är då det händer grejer. Om man dessutom, som jag gör, förbereder vattnet som man byter med i vattentunnor går det alldeles utmärkt att byta mer än 100 procent. Då snackar vi vattenbyten...

                      I och med att det är såpass enkelt att byta vatten så drar jag mig inte för att göra det heller. Kopplar bara i pumpen och kör igång. Sedan kan jag trixa med annat. Har man 40 baljor och ska byta vatten manuellt varje gång så är det ett trist jobb.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • December 2005
                        • 909

                        #12
                        Kalas! Är precis så jag har tänkt att göra! Visste inte att det kallades så bara. Nu dessvärre är lokalen vi väntat på, upptagen längre än vi trott.

                        Inhyrde har inga planer alls på att säga upp den. För inte så länge sedan stod den tom en längre tid. Men då hade jag o frugan inte hört ordet malawi ens. Så det känns lite tråkigt. Den ligger nära å hade varit perfekt. I vår källare... Kan inte bli bättre. Nu är vår hyresvärd införstådd i vårt dilemma å tyckte oxå det va tråkigt att inhyrde inte skulle ha den tillfälligt som var sagt. Han kommer att hjälpa oss att hitta en liknande lokal dom närmsta dagarna. Så vi får hoppas på det bästa!

                        Annars rullar våra planer vidare! Väntar på ett x-antal kar oxå. Så när det är klappat å klart så hoppas vi även att så är fallet med lokal. Tänkte fråga vilka rör dimensioner man ska köra på 70l om man ska ha breddavlopp? Så kan jag boka in tid hos glasmästare ev. samma dag som vi hämtar karen.

                        Vågar inte borra själv nämligen, har dålig erfarenhet av att borra
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Rördimensioner beror helt på hur mycket vatten du vill dra på med (och en del kring vad du är beredd att lägga på genomföringarna). Till mina 125-liters baljor är det 16 mm elektrikerrör som sitter i, och det är lite snålt om jag ska byta vatten (lätt hänt att det svämmar över). I de stora baljorna sitter 50 mm pvc-rör, och de sväljer mycket (tänk på att dimensionera avloppet efter det!!). Genomföringarna till 16 mm-rören är båtgenomföringar, något uppborrade med 16 mm borr. Hyfsat billiga. Genomföringarna till 50 mm pvc-rör är också i pvc - hyfsat dyra.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...