Sjuka Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • December 2005
    • 658

    #16
    Risken är att det börjar bedrivas svartabörshandel på Flagyl där veterinärerna inte känner till att det är verksamt mot soten hos akvariefiskar. Jag har även för mig att det egentliga verksamhetsområdet för Flagyl är i de nedre regionerna hos kvinnor som fått problem med flagellater där. Stämmer det? Men de som prövat Octozin, är det lika bra som Flagyl? Och kan man använda både Octozin och Aquamor tillsammans?
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • malawi375
      Användare
      • April 2006
      • 209

      #17
      Alltså - så här är det... En veterinär har egentligen inte rätt att förskriva antibiotika till djur som inte undersökts. Sådana är reglerna i Sverige, det är Jordgubbsverket som bestämt. F'låt, Jordbruksverket menar jag... Men som veterinär så får man också använda sitt förnuft, och att förskriva Flagyl till en känd akvarist som beskriver sitt problem anser åtminstone inte jag är vara fel. (hoppas inte Jordgubbsverket, f'låt, Jordbruksverket besöker det här forumet så ofta så det läser detta ).

      Javisst är bukvattensot en slaskdiagnos eftersom det bara beskriver ett symtom, nämligen vätska i bukhålan. Flagyl används för övrigt på människa mest mot anaeroba infektioner i tarm och mot flagellinfektioner som tex. giardia.

      När det gäller Flagyl så är inte resistensproblemen inte så stora, och det är av den anledningen som det överhuvudtaget kan anses etiskt att använda på fisk. Som veterinär förskriver man det annars mest mot tarmsjukdomar på katt o hund, precis som för människa.

      /Mats

      Kommentar

      Arbetssätt...