Jag har ett gäng Tropheus i en 375. Jag har haft dem där sen 1 ½ månad tillbaka. För nån vecka sen så såg jag en av fiskarna se lite loj ut och dagen efter var den död. Nu i förrgår såg jag en till som var loj och inte åt något. Igår kväll var den död också. Nu idag ser jag ännu en som inte äter och jag befarar att det är någon sjukdom men kan inte komma på något som har så snabbt sjukdomsförlopp. jag har inte haft tropheusar förut men jag vet att deras magar kan vara krångliga men det borde väl inte gå så fort? Nån som kanske har någon ide om vad det kan vara som orsakar problemen?
Sjuka Tropheus
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Som en första åtgärd kan du stoppa med att mata troffarna. Om de har någon form av förstoppning så blir det bara sämre av att de får mer mat i systemet.
Har du testat vattenvärdena? Startade du upp akvariet när du stoppade i troffarna så kanske du inte fått balans i akvariet än. I så fall kan du göra ett större vattenbyte, typ 50%. -
Akvariet hade varit igång ett bra tag innan jag satte i fiskarna (dvs månder).Jag gjorde ett 50% vattenbyte igår. Jag får ta och testa vattenvärdena imorgon så får vi se. Dör de så pass fort om de får förstoppning?Kommentar
-
Ursprungligen postat av jslJag har ett gäng Tropheus i en 375. Jag har haft dem där sen 1 ½ månad tillbaka. För nån vecka sen så såg jag en av fiskarna se lite loj ut och dagen efter var den död. Nu i förrgår såg jag en till som var loj och inte åt något. Igår kväll var den död också. Nu idag ser jag ännu en som inte äter och jag befarar att det är någon sjukdom men kan inte komma på något som har så snabbt sjukdomsförlopp. jag har inte haft tropheusar förut men jag vet att deras magar kan vara krångliga men det borde väl inte gå så fort? Nån som kanske har någon ide om vad det kan vara som orsakar problemen?Kommentar
-
Vattenbyte 50 %. Full dos Flagyl (finns hos veterinären, skaffa det). Full dos AquaFuran eller Aquamor (billigare) NU! Eller adjöss med hela gruppen. Du har bukvattensot!
Byt sedan vatten dag 2, 50 %. Flagylen har ändå tappat sin verkan, och det verksamma ämnet i Aquamor (Nifurpirinol) är inte längre lika verksamt. Pyttsa i 1 dl salt/100 l bytt vatten.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Maten?
Vad fick dom av förra ägaren?
Vad får dom nu?
Kan ju alltid hoppas att du gett dom samma/liknande mat, annars.....Senast redigerad av Hank; 14 November 2006, 07:52./#378 Hank
Zoonen:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
NCS medlemsbilder:
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'Kommentar
-
Kör med Octozin istället för Flagyl då du lättare får tag i detta.
Finns hos många affärer samt hos PWSS.Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.
Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.Kommentar
-
Ursprungligen postat av HankMaten?
Vad fick dom av förra ägaren?
Vad får dom nu?
Kan ju alltid hoppas att du gett dom samma/liknande mat, annars.....
Jag ska fixa medicin imorgon direkt så
[QUOTE=matereo]
Står dom loja fiskarna och vaggar lite för sig själv, och verkar svullna runt buken?
[QUOTE]
Nej den simmar in i smeten av fisk när det är matdags men vänder sen om och simmar iväg till ena hörnet av akvariet där den normalt håller till och den verkar inte alls svullen om buken, snarare tvärt om.
Mediciner ska fixas imorgon jag hann inte idag innan butikerna stängde.Kommentar
-
[QUOTE=jsl]Jag tog dem direkt från importören och de är sjöodlade så jag tror det kan vara svårt att ge samma diet. Jag ger mina NLS Cichlid Formula 1mm.
Jag ska fixa medicin imorgon direkt så
[QUOTE=matereo]
Står dom loja fiskarna och vaggar lite för sig själv, och verkar svullna runt buken?
Nej den simmar in i smeten av fisk när det är matdags men vänder sen om och simmar iväg till ena hörnet av akvariet där den normalt håller till och den verkar inte alls svullen om buken, snarare tvärt om.
Mediciner ska fixas imorgon jag hann inte idag innan butikerna stängde.Kommentar
-
Fiskarna är sjuka eftersom ett par stycken har dött. De som inte äter kommer att gå samma väg om inte åtgärder sätts in. Jag har goda erfarenheter av det jag rekommenderade i mitt förra inlägg. Flagyl alt. Octozin (samma verksamma ämne) och Aquamor och de matvägrande fiskarna kommer att piggna till. Troffar har ett långt och känsligt tarmsystem som helst vill ha ett foder som tarmen får jobba lite med. Dina är troligtvis förstoppade, vilket brukar leda till soten.Senast redigerad av Perikles; 15 November 2006, 17:14.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-
Ursprungligen postat av PeriklesFull dos Flagyl (finns hos veterinären, skaffa det).
"I Sverige gäller följande: Enligt 4 § lagen om handel med läkemedel (1996:1152)
får detaljhandel med där angivna läkemedel endast bedrivas av staten eller av
juridisk person i vilken staten äger ett bestämmande inflytande dvs Apoteket AB." (Citat från Läkemedelsverket)Kommentar
-
Ursprungligen postat av malawi375Liten rättelse bara...veterinärer säljer inte medicin (Apoteket har monopol...än så länge), däremot kan de skriva ut recept på det som hämtas på vanligt apotek. Men det förutsätter ju att du har kontakt med någon veterinär som har lite hum om fisk, annars vill de nog inte skriva ut antibiotika.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-
Fick som svar av "seriös" vet. här i stan att de inte har rätt att skriva ut medicin åt djur de inte har undersökt. Vet ej om samtliga vets har det som praxis."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Det går även bra att få medicin utskrivet av VET utan besök via telefon.
Men då bör man varit där tidigare och talat om problemet
Det som är lite synd är att man inte kan hitta något läkemedeln som verkeligen är mot bukvattensot.
För vad jag fått sagt till mig av vetrinärena i Uppsala är att bukvatensot inte är en sjukdom utan en slaskbedömning för att ingen kan klart säga vad som händer med fisken
Dom frågade om dom inte kunde få fisk som var drabbad för att kunna se vad som hänyKommentar
-
Ursprungligen postat av ozricFick som svar av "seriös" vet. här i stan att de inte har rätt att skriva ut medicin åt djur de inte har undersökt. Vet ej om samtliga vets har det som praxis.
Ursprungligen postat av bmwpowerFör vad jag fått sagt till mig av vetrinärena i Uppsala är att bukvatensot inte är en sjukdom utan en slaskbedömning för att ingen kan klart säga vad som händer med fisken
Dom frågade om dom inte kunde få fisk som var drabbad för att kunna se vad som hänySenast redigerad av deelay; 15 November 2006, 19:15.Kommentar
Kommentar