Tanganyika död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #46
    Ursprungligen postat av deelay
    Doserna som tillsätts är inte direkt dödande... då hade det slutat riktigt illa för våra små fiskar =) Dom doserar mer för att förhindra uppkomst av bakterier. Jag gör ofta väldigt stora vattenbyten och vore det dödliga doser klor i vattnet så skulle jag alldrig ha en fungerande bakteriflora. Bakterierna i filtret klarar tom av att bryta ner kloret i vattnet efter ett vattenbyte, allt klor är borta inom 24timmar om du har ett fungerande biologiskt filter i burken, i annat fall så dröjer kloret kvar längre.
    Detta enligt vattenverket själva, jag har pratat med Lab chefen på ett verk i sthlm och frågat sönder han mer eller mindre =)
    Det är ju lite olika vad man tillsätter i olika delar av Sverige, och en del firrar verkar också vara känsligare för det - det funkar uppenbarligen inte med en del firrar hos Janne. Instämmer helt i att det inte är dödliga doser klor/kloramin för de flesta firrar, många av mina klarar av kallvatten direkt från kranen. Till sandcikliderna kör jag dock förberett vatten. I vilket fall så tror jag på Jannes kolfilter, att köra vattnet igenom det ger säkert bättre vatten för firrarna.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #47
      Gjorde lite tillägg i det jag skrev på sidan tre om färgen. Förtydligade hur mycket det handlade om och hur fort fiskarna dött.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #48
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Det är ju lite olika vad man tillsätter i olika delar av Sverige,
        Jag tror inte att kommunerna har fria händer att tillsätta vilka doser klor dom vill i kommunalvattnet, det måste ju finnas riktlinjer... annars vore det lite läskigt.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #49
          Ursprungligen postat av deelay
          Jag tror inte att kommunerna har fria händer att tillsätta vilka doser klor dom vill i kommunalvattnet, det måste ju finnas riktlinjer... annars vore det lite läskigt.
          Nej, menade inte så - men en del tillsätter kloraminer och andra tillsätter klor. En del trixar med avhärdning eller buffring av vattnet, medans andra kommuner inte trixar någonting. Beroende på spolning/skötsel av ledningarna kan halterna variera också - och sist men inte minst kan kopparrören i fastigheten ställa till en hel del trubbel.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • June 2004
            • 1314

            #50
            Nu har några ocelatusar fått flytta in, får se hur det går. Jag tror det går bra eftersom det verkar som biologin i karet är bra nu.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #51
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Nej, menade inte så - men en del tillsätter kloraminer och andra tillsätter klor. En del trixar med avhärdning eller buffring av vattnet, medans andra kommuner inte trixar någonting. Beroende på spolning/skötsel av ledningarna kan halterna variera också - och sist men inte minst kan kopparrören i fastigheten ställa till en hel del trubbel.
              ja sist men inte minst i dessa översvämningstider när det kommer in mer bakterier i vattensystemen vad skall dom göra, det är väl bara att öka dosen kloramin, det blir som att välja pesten eller kolera för våra fiskar, men hade mina fiskar fått bestämma så hade dom nog hellre sett att det var lite mer bakterie i vattnet.
              men jag tror nog inte vattenverket bryr sig så mycket om mina fiskar.
              dom ser nog till människan i stället.mvh janne

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #52
                Ursprungligen postat av malawijanne
                ja sist men inte minst i dessa översvämningstider när det kommer in mer bakterier i vattensystemen vad skall dom göra, det är väl bara att öka dosen kloramin, det blir som att välja pesten eller kolera för våra fiskar, men hade mina fiskar fått bestämma så hade dom nog hellre sett att det var lite mer bakterie i vattnet.
                men jag tror nog inte vattenverket bryr sig så mycket om mina fiskar.
                dom ser nog till människan i stället.mvh janne
                Precis. Vattenverket här i stan säger att vid "normaldos" kloramintillsats så ligger man långt under vad tillåtet maxvärde säger. Och redan vid normaldos så far mina fiskar illa av klormängden. Vattenverket har ett spann uppåt som dom tar till vid tillfälle med högre bakteriehalt i sjövattnet. Då gäller det för mig att byta så lite vatten som möjligt.
                Tyvärr finns det inget krav på att vattenverken ska medela att man ökar dosen kloramin så länge man inte passerar uppsatt maxvärde.
                Men samtidigt måste jag säga att de mäniskor jag har pratat med på vattenverket är verkligen trevliga och förstår akvaristens problem.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #53
                  Ursprungligen postat av LN
                  Precis. Vattenverket här i stan säger att vid "normaldos" kloramintillsats så ligger man långt under vad tillåtet maxvärde säger. Och redan vid normaldos så far mina fiskar illa av klormängden. Vattenverket har ett spann uppåt som dom tar till vid tillfälle med högre bakteriehalt i sjövattnet. Då gäller det för mig att byta så lite vatten som möjligt.
                  Tyvärr finns det inget krav på att vattenverken ska medela att man ökar dosen kloramin så länge man inte passerar uppsatt maxvärde.
                  Men samtidigt måste jag säga att de mäniskor jag har pratat med på vattenverket är verkligen trevliga och förstår akvaristens problem.
                  Jo, de får väl en del frågor från akvarister på vattenverken... när de la om systemet här i hela Malmö blev alla akvarieföreningarna inbjudna till föredrag om vad de gör med vattnet efter att mängder med fisk dött. Visst, det kunde de kanske tänkt på lite tidigare, men de gjorde det i allafall. Lär nog inte glömma det nästa gång, det var en del ilsket folk med ffa sjöciklider (dyra, fullvuxna) som hörde av sig med skadeståndskrav tror jag. Känns numera som om jag har rätt bra pejl på vad vi har för vatten i kranen och hur jag ska motverka det i vart fall.

                  Mina vuxna firrar verkar inte fara illa av klor-doserna, men jag märker stor skillnad på yngel och räkor om jag byter med förberett vatten eller med kranvatten. Ancistrusyngel dör som flugor när jag byter med kranvatten i vart fall - med förberett vatten är det inga problem. Räkorna dör inte som flugor, men kör jag för mycket med kranvatten så trillar de av en efter en (även småttingarna, de dör alltså inte av ålder).

                  För övrigt så tyckar jag alls inte att du ska lägga ner, Malawijanne - fin fisk får du fram. Du bor ju "bara" lite på fel håll och kör firrar jag inte är särdeles intresserad av... ...fast OM jag hade vart intresserad av sådana hade jag mycket sannolikt dragit upp till dig och shoppat loss. Får se om det blir någon snurr på leasing-biten, då kanske det blir några turer till dig!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #54
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Jo, de får väl en del frågor från akvarister på vattenverken... när de la om systemet här i hela Malmö blev alla akvarieföreningarna inbjudna till föredrag om vad de gör med vattnet efter att mängder med fisk dött. Visst, det kunde de kanske tänkt på lite tidigare, men de gjorde det i allafall. Lär nog inte glömma det nästa gång, det var en del ilsket folk med ffa sjöciklider (dyra, fullvuxna) som hörde av sig med skadeståndskrav tror jag. Känns numera som om jag har rätt bra pejl på vad vi har för vatten i kranen och hur jag ska motverka det i vart fall.

                    Mina vuxna firrar verkar inte fara illa av klor-doserna, men jag märker stor skillnad på yngel och räkor om jag byter med förberett vatten eller med kranvatten. Ancistrusyngel dör som flugor när jag byter med kranvatten i vart fall - med förberett vatten är det inga problem. Räkorna dör inte som flugor, men kör jag för mycket med kranvatten så trillar de av en efter en (även småttingarna, de dör alltså inte av ålder).

                    För övrigt så tyckar jag alls inte att du ska lägga ner, Malawijanne - fin fisk får du fram. Du bor ju "bara" lite på fel håll och kör firrar jag inte är särdeles intresserad av... ...fast OM jag hade vart intresserad av sådana hade jag mycket sannolikt dragit upp till dig och shoppat loss. Får se om det blir någon snurr på leasing-biten, då kanske det blir några turer till dig!!

                    Hilsen,

                    P
                    nej jag har inte den tanken just nu att jag skulle lägga ner, det vill nog mer till än att några zoohandlare inte är beredda att betala 2kr mer för en fisk som har bättre färg och är större.
                    nej har jag klarat dom sista 18 månaderna med privat strul, så lär jag nog kunna klara mig minst 30 år till ,
                    men nu till något roligare min frus blue diamond från stendker dom har ju lekt några gånger men dom har ätit upp rommen.
                    men jag sätte upp ett hönsmät utanför krukan när dom lagt rommen, så idag ser jag att några börjar bli frisimmande. så nu kan jag lägga ner diskus, nu har det blivit yngel, det var inte så svårt och jag behövde ingen osmos torv eller förberett vatten.
                    bara mitt vanliga vatten som jag kör genom mitt filter med akivt kol, jag byter hälften av vattnet varje vecka, matar med min vanliga räkmix det är allt dom får. mvh janne

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #55
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      nej jag har inte den tanken just nu att jag skulle lägga ner, det vill nog mer till än att några zoohandlare inte är beredda att betala 2kr mer för en fisk som har bättre färg och är större.
                      nej har jag klarat dom sista 18 månaderna med privat strul, så lär jag nog kunna klara mig minst 30 år till ,
                      men nu till något roligare min frus blue diamond från stendker dom har ju lekt några gånger men dom har ätit upp rommen.
                      men jag sätte upp ett hönsmät utanför krukan när dom lagt rommen, så idag ser jag att några börjar bli frisimmande. så nu kan jag lägga ner diskus, nu har det blivit yngel, det var inte så svårt och jag behövde ingen osmos torv eller förberett vatten.
                      bara mitt vanliga vatten som jag kör genom mitt filter med akivt kol, jag byter hälften av vattnet varje vecka, matar med min vanliga räkmix det är allt dom får. mvh janne
                      Mm, tänkte nog att du skulle köra vidare - fint så!!

                      Skoj med discusen!! Fast ska ni få lite snurr på discusodling får det kanske bli mer än ett yngel? Mina Scalarer leker mycket regelbundet, men det är enbart ett fåtal yngel som kläcks i varje kull. pH är för högt. Nu är dock ställningen på väggen samt två st 375 uppe, så jag kan snart sänka pH i anläggningen - då lär det hända mer grejer med Scalarerna!!

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        #56
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Mm, tänkte nog att du skulle köra vidare - fint så!!

                        Skoj med discusen!! Fast ska ni få lite snurr på discusodling får det kanske bli mer än ett yngel? Mina Scalarer leker mycket regelbundet, men det är enbart ett fåtal yngel som kläcks i varje kull. pH är för högt. Nu är dock ställningen på väggen samt två st 375 uppe, så jag kan snart sänka pH i anläggningen - då lär det hända mer grejer med Scalarerna!!

                        Hilsen,

                        P
                        ja det har aldrig varit våran målsättning att odla discus, men det var skoj att få yngel utav dem. det var en målsättning vi hade. mvh janne

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

                          #57
                          Ok, sen jag tog bort färgen och gjorde rent karet så har det gått bra. Har nu 16 Tanganyika som simmar runt och gjort det i över en månad, de mår fortfarande prima, så nu verkar det ordnat upp sig, puh!
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • December 2005
                            • 658

                            #58
                            Bra att du följer upp tråden. Det är så kunskap sprids.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...