Tanganyika död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #31
    Nu har jag gjort rent filtret. Blev visst lite skit i "luften". Hoppas inte det blir problem. Hur som helst så skall väl den här tråden inom någon vecka kunna fastställa ifall lite målarfärg kan ställa till stora problem. Än så länge ser de två malawisarna väldigt pigga ut och även den sista jullen verkar må fint. Tilläggas kan att jag haft en ancistrus hela tiden och han mår prima och inga gifter verkar bita på honom, men det är jag inte speciellt förvånad över.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • anfall
      Användare
      • November 2004
      • 139

      #32
      Tjabba Blackened!

      Hoppas det är OK att jag svarar fast jag avviker en smula från trådens ämne.

      Ja du....... det blev jag itutad av det som jag har uppfattat som erfarna akvarister och seriösa handlare. I och för sig inte enbart vattnet då utan i kombination med matning. Känsliga magar mm. Jag var vettskrämd, men ville ändå testa troffar. Jag var extemt noga till en början, sen tog jag ut svängarna och jag märkte inga störningar. Jag har alltså inga egna negativa erfarenheter, om man nu ska kalla ett år med en enda troffegrupp för en erfarenhet som är värd att kommentera.

      Tycker inte heller att troffetrådarna här direkt har emotsagt att troffar är känsliga, men inte heller framställt dem som tåliga djur. Jag skulle tro att det ligger väldigt mycket i det du säger....att om djuren är i bra kondition så tål de en hel del. Du är faktiskt den förste...vad jag kan komma ihåg... som har avdramitiserat det där med troffars känslighet. Kanske det där med känsligheten är något som troffediggarna bygger en del av imagen på? Att det är som att ratta en F 1 racer. Vad tror du?


      Anders

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • October 2004
        • 439

        #33
        Ursprungligen postat av malawijanne
        här har du en bild på ett kolfiter, det kan jag varmt rekommendera när man få dödsfall dygnet efter man har bytt vatten, för jag tror att kloret vattenverket lägger i, ställer till mer bekymmer än man kan tro. mvh janne

        Hur ofta byter du kolet?
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av malawijanne
          jag skriver det igen tillsätter vattenverket kloramin, så har tanganyikaciklider väldigt ont av det, malawi pallar för det, jag har haft det problemet sedan jag flyttade till mitt nya hus.
          för jag var tvungen att koppla in mig på det kommunala vattnet.
          jag skaffade ett kolfilter, ett sådant man kan sätta under diskbänken, sedan var det slut på oförklariga fiskdöder efter vattenbyte.
          sedan att det fitret blev för litet för mig, så jag köpte sedan ett stort backspolande filter som jag fyllde med 200 liter aktivt kol.plus lite olika sandstorlekar. mvh janne
          ja jag gick över till ett större filter, jag hällde i kolen för 4 år sen har jag inte rört det.mvh janne

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #35
            Ojdå, då är det inte aktivt längre, eller finns det nåt annat aktivt kol som håller jättelänge?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #36
              off topic men men...

              anfall: Visst kan det vara så att man skapat ett snobberi kring det här med att hålla troffar. Själv tycker jag troffeproblem känns lite 1997, det var rätt länge sen man läste om folk som tappar hela grupper, förutom vid några enstaka tekniska haverier. Bara man undviker skumma grejer i räkmixen, eller håller sig till kvalitetspellets är det bara att tuta och köra Det är snarare själva troffarna som är F1-bilar, lite för bra drag i burkarna för deras eget bästa emellanåt, det är nog ofta där problemen ligger...

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #37
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Ojdå, då är det inte aktivt längre, eller finns det nåt annat aktivt kol som håller jättelänge?
                Även om kolet inte är aktivt så är det en schysst "buffert" att köra kranvattnet igenom. Tror som Janne att klor/kloraminer ställer till mer skit än vi tror i akvarierna. I lokalen kör jag med vattentunnor för att förbereda vattnet. I mjukvattentunnorna används en gnutta askorbinsyra när vattnet är upptappat, sedan får det "mogna" i några dagar. I tunnan med hårt vatten funkar bikarbonat bra om vattnet får genomluftas i några dygn. Kan byta 100 procent i kar även med Jullar - nada problemos. Menar nu inte att detta skulle vara problemet för Prayerman, men i allafall.

                anfall:
                helt av banan, men "Skockholm" var en av de roligaste felskrivningarna på länge!! Eller var det medvetet?!?

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #38
                  [QUOTE=PatrikMalmo]Även om kolet inte är aktivt så är det en schysst "buffert" att köra kranvattnet igenom. Tror som Janne att klor/kloraminer ställer till mer skit än vi tror i sedan får det "mogna" i några dagar. Menar nu inte att detta skulle vara problemet för Prayerman, men i allafall.

                  klockrent patrick jag tror inte heller att kolet har kvar sin fulla effekt längre, men i och med att det ligger även sand i mitt filter, filtret är stort och har stor kapacitet plus att det backspolas automatiskt en gång i veckan,
                  så bevisligen fungerar det, jag har ju en balja uppe i huset , och så fort jag inte tog vatten nere från min anläggning i källaren, så fick jag problem med plötsliga fiskdöd efter vattenbyte ,
                  och även andra div problem.
                  så jag är helt övertygad att det är något som kommer från vattenverket som gör att många har problem, och det kanska är kloraminet.
                  men som sagt var det finns lösning på det problemet. köp ett kolfilter.mvh janne

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    #39
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Även om kolet inte är aktivt så är det en schysst "buffert" att köra kranvattnet igenom.
                    Vad är det för sorts buffert, då kolet inte är aktivt?
                    Jag är urusel på kemi. Sov på kemilektionerna eller busade med tjejerna.

                    Ett tips som säkert alla redan vet, är att begära ett protokoll på senaste vattenanalys från vattenverket, så man ser vilken eventuell "skit" som finns i vattnet. De tar inte bara analyser från vattenverket utan även på lite olika platser i distributionsnätet.
                    Senast redigerad av Wilhelm; 18 December 2006, 12:04.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      #40
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Vad är det för sorts buffert, då kolet inte är aktivt?
                      Jag är urusel på kemi. Sov på kemilektionerna eller busade med tjejerna.

                      Ett tips som säkert alla redan vet, är att begära ett protokoll på senaste vattenanalys från vattenverket, så man ser vilken eventuell "skit" som finns i vattnet. De tar inte bara analyser från vattenverket utan även på lite olika platser i distributionsnätet.
                      ja problemet med dom protokollen, det är att det står på dom protokollen längst ner att dom tillsätter lite klor.
                      det står inte hur mycket klor dom tillsätter, så jag tror att det som att dom skriver att dom tillsätter lite klor, det kan variera väldigt mycket beroende hur mycket bakteriehalt dom har mätt den dagen. mvh janne

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #41
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Vad är det för sorts buffert, då kolet inte är aktivt?
                        Jag är urusel på kemi. Sov på kemilektionerna eller busade med tjejerna.

                        Ett tips som säkert alla redan vet, är att begära ett protokoll på senaste vattenanalys från vattenverket, så man ser vilken eventuell "skit" som finns i vattnet. De tar inte bara analyser från vattenverket utan även på lite olika platser i distributionsnätet.
                        Grejen med att ha en mängd kol och sand innan kranvattnet kommer ut (även om kolet inte är aktivt) är att det finns en mängd organismer/grejer som kloret/kloraminet kan ge sig på först, innan det kommer ner till firrarna. Har nu inte undersökt detta på allvar, men det är vad jag tänker. En del vattenverk använder ju i slutfasen sandfiltrering för att sätta sista "snitsen" på vattnet.

                        Poängen borde då vara (som jag ser det) att det som kommer ut till firrarna i värsta fall är några mindre kloraminrester samt döda bakterier. Detta kan firrarna hantera betydligt enklare än större doser kloramin. Klor och kloramin är ju precis till för att döda bakterier.

                        Men jag tänker inte svära på detta rakt av - det vi har är i allafall vittnesbörd från Malawijanne, som är en attans erfaren akvarist. Om min förklaring inte stämmer, så stämmer i vart fall Jannes erfarenheter. Räcker alldeles bra, resten kan vi gräva i.

                        Och till sist får jag väl förtydliga mig med att jag är rätt övertygad om att ett filter med aktivt kol funkar bättre än ett med kol som legat i vattnet i fyra år. Det kostar dock en hel del att trixa med kolet hela tiden, både i pengar och tid. Dessutom, om det finns en grusbädd i filtret så är jag mycket osäker på om jag vill störa den innan något verkligen blir ett problem. Fungerande grusbäddar är guld värt. Månne kunde man faktiskt kombinera dessa två varianter, med ett kolfilter som start (där man skiftar kol med jämna mellanrum så att det alltid är aktivt) samt ett grusfilter efter kolfiltret. Men märk väl att jag nu enbart spånar. Filtrering är dock skoj att spåna på!!

                        Till sist får jag väl upprepa mitt gamla ordspråk: akvaristik är ingen exakt vetenskap. Allt som funkar är bra!!

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

                          #42
                          Efter det att jag tagit bort målarfärgen och nu gjort ännu ett vattenbyte så syns positiva effekter. De nya vallesneriaskott som skjutit upp växer snabbt och är friskt gröna. De som växte fram under "målartiden" är klena och fula. Visserligen verkar de gamla planterna ta sig också, bladen ser friskare ut nertill. Så det verkar faktiskt som att den där färgen var problemet. Men jag återkommer när det är ännu tydligare.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • anfall
                            Användare
                            • November 2004
                            • 139

                            #43
                            PatrikMalmo!

                            Off topic igen. Tyvärr måste jag erkänna att "Skockholm" var ett feltryck. Hade varit härligt om det hade varit medvetet. Jag gillar att ordvitsa och tar alla chanser jag får, men då blir det sällan så kul som det blev denna gång. Man skulle ju kunna utveckla tugget runt "Skockholm", typ att det finns vissa företeelser som skockar sig där medan en del annat finns mera glest. Nääää...... nu är det nog dags att ge sig innan det blir irriterande utan att vara roligt.

                            Anders

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

                              #44
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Poängen borde då vara (som jag ser det) att det som kommer ut till firrarna i värsta fall är några mindre kloraminrester samt döda bakterier. Detta kan firrarna hantera betydligt enklare än större doser kloramin. Klor och kloramin är ju precis till för att döda bakterier.
                              Doserna som tillsätts är inte direkt dödande... då hade det slutat riktigt illa för våra små fiskar =) Dom doserar mer för att förhindra uppkomst av bakterier. Jag gör ofta väldigt stora vattenbyten och vore det dödliga doser klor i vattnet så skulle jag alldrig ha en fungerande bakteriflora. Bakterierna i filtret klarar tom av att bryta ner kloret i vattnet efter ett vattenbyte, allt klor är borta inom 24timmar om du har ett fungerande biologiskt filter i burken, i annat fall så dröjer kloret kvar längre.
                              Detta enligt vattenverket själva, jag har pratat med Lab chefen på ett verk i sthlm och frågat sönder han mer eller mindre =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Ante
                                Användare
                                • November 2002
                                • 571

                                #45
                                hoppas det löser sig för dig, en kille i södra sverige byggde ett saltvattenakvarium i den högre skolan, otroligt snyggt och välbyggt och han byggde också bänken själv, och målade den invändigt med våtrumsfärg för att det skulle stå emot ev. fukt, och när det var dax att tillsätta fisk, så inköptes en grupp gula Kirurgfiskar vill jag minnas, och alla dog inom kort utan vettig förklaring....
                                detta upprepades efter vissa åtgärder, med samma resultat....
                                som ni som läst tråden redan räknat ut så var boven våtrumsfärgen efterom den innehåller antimögel medel (gift).
                                trots att vattnet inte hade direkt kontakt med färgen så sket det sig och vi led verkligen med han.
                                Nu hade akvaristen redan spenderat många $$$ och gav upp och gjorde om burken till troffeakvarium, sämre sorti kan man ju göra
                                men kontentan är: INGA saker som kan innehålla några gifter, som du vet vid detta laget räcker det med jävligt lite.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...