Tanganyika död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultpelle
    Användare
    • January 2005
    • 36

    #16
    Tror knappast det är tempraturen vid vattenbytet har alltid bytt med kallvatten till mina tanganyika å det som sagt verkar mer trigga leken enda gången när ja har sett dom slöa var när doppvärmaren hade lagt av å det var 17-18grader.
    rockNROLL

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #17
      En sak som jag inte nämnt är att pumpen körde ut en massa syre hela tiden, vilket den inte skall eller brukar göra. Det började efter det där vattenbytet och pågick fram tills idag då jag sänkte pumpen så hela powerheaden är under vattenytan. Tidigare stack delen med elgabeln upp. Vet inte om detta kan ha påverkat på något sätt?
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #18
        Ursprungligen postat av Prayerman
        En sak som jag inte nämnt är att pumpen körde ut en massa syre hela tiden, vilket den inte skall eller brukar göra. Det började efter det där vattenbytet och pågick fram tills idag då jag sänkte pumpen så hela powerheaden är under vattenytan. Tidigare stack delen med elgabeln upp. Vet inte om detta kan ha påverkat på något sätt?
        Borde inte göra det, mer syre gynnar både nitrifikationen och firrarna. Fast det är klart, om cirkulationen inne i filtermaterialet minskade drastiskt kanske en del bakterier strök med och/eller en del "osynligt" skit frigjordes. Samtidigt är det nog många akvarister, inklusive mig, som har råkat ut för liknande grejer utan att det hänt något nämnvärt. Kanske det inte blev mer syre heller, utan mindre - det är väl själva cirkulationen och kontakten mellan luft/yta som ger bäst gasutbyte. Tror inte vi kan gå till botten med det här, det förblir nog ett ouppklarat mysterium...

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

          #19
          Japp, det är väl så. Ville bara nämna allt som annorlunda som hände i och med fiskdöden.

          Skaffade ett gäng jullar igår och hade 5 multisar kvar sedan tidigare och de lever och är pigga.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #20
            Jag har oxå råkat ut för fiskdöd helt plötsligt. Har noterat att sjukdom, mediciner och ohälsa varit ett stort ämne då och då men faktiskt varit förskonad hittills(20 år) från större eller oförklarliga dödsfall. Men just nu har jag två större burkar där min dotter vid två olika tillfällen idag ringde mig till jobbet och meddelade mig dåliga nyheter. Tror och hoppas dock fortfarande att det var tillfälligheter.

            I tanganyikakaret var det en kilesa som dog. Där har en individ en längre tid uppvisat ovanligt "bottennära" tendenser, passivitet samt dräktmässigt varit prickig/randig utöver normal variation. Ingen överraskning.

            I SA-karet har jag haft en enögd rödryggstetra som blev först på plan när hantlarna hade slukat alla mer spolformade tetror och spottades ut men men med en monotyp syn på tillvaron. Antog naturligtvis att det var hon som rök, men det var en av prakthannarna!? Där har jag mer förståelse för att något oförutsett kan hänt då jag ännu inte har stabila värden i burken. Ska kasta i lite bikarb där för att sluta stressa fiskarna.

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

              #21
              Nu är allt frid och fröjd i karet. De sista multisarna har överlevt och jag har 8 jullar som mår bra och är rätt coola dessutom. Gött!
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

                #22
                Tja!

                De muntra minerna från förra inlägget är dränkta i sorg, En julle kvar! Började tvivla på att ha tanganyika! Pluggade på lite extra igår och friskade upp minnet om sjukdomar. De symtom som jag sett att alla fiskar haft pekar tydligt att det handlar om förgiftning, något jag börjar misstänka. Det fick mig att fundera eftersom malawikaret är helt utan problem! Kan de vara stenarna som jag lade i, kan det vara ph värdet? Nu på morgonen upptäckte jag att det fanns målarfärg på doppvärmaren och antar att det är problemet. Det är en ganska tjock färgdroppe som är stor som ett frimärke. Jag har haft problem med detta kar ända sedan vi flyttade hit (och jag målade), doppvärmaren måste legat vid diskhon och fått färg på sig utan att jag märkte det. Även i västafrikakaret som jag hade innan Tanganyika dog mycket fisk oföklarligt med samma symptom, men jag trodde då det handlade om att vattnet var för hårt för dessa fiskar. Det har för övrigt tagit mellan 2-4 veckor för fiskarna att dö, så det har skett långsamt. Vallisneria som jag köpte har blivit klen, lätt brunförgad och hade fått en vit beläggning.

                Jag hoppas och tror att jag löst problemet, men vi får se. Har lite malawisar som går med Jullen. Gjorde rent doppvärmaren idag och klippte bort mycket av vallisnerian. Gjorde ett stort vattenbyte. Nu får vi se hur det går, förmodligen bra!
                Senast redigerad av Prayerman; 26 December 2006, 17:30.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #23
                  Åh, fasen... färg i akvariet. Sådant tänker man inte på, det är ju anledningar som förutsätts att de inte finns. Gjorde själv en liten tabbe i lokalen. Som stöd för ett vattenrör hade jag ordnat dit en gardinstång. Det kom givetvis vatten på den så den rostade - vilket droppade ner i karet under. Satte ett gäng räkor där, som dog en och en, och begrep inte varför - tills jag såg rosten. Blev nog lite väl mycket järn i det karet...

                  Nå, håller tummarna för att det funkar framöver.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av Prayerman
                    Tja!

                    De muntra minerna från förra inlägget är dränkta i sorg, En julle kvar! Började tvivla på att ha tanganyika! Pluggade på lite extra igår och friskade upp minnet om sjukdomar. De symtom som jag sett att alla fiskar haft tyder på förgiftning. Det fick mig att fundera eftersom malawikaret är helt utan problem! Kan de vara stenarna som jag lade i, kan det vara ph värdet? Nu på morgonen upptäckte jag att det fanns en bit målarfärg på doppvärmaren och antar att det är problemet. Jag har haft problem med detta kar ända sedan vi flyttade hit (och jag målade), doppvärmaren måste legat vid diskhon och fått färg på sig utan att jag märkte det. Även i västafrikakaret som jag hade innan Tanganyika dog mycket fisk ofröklarligt, men jag trodde då det handlade om att vattnet var för hårt för dessa fiskar.

                    Jag hoppas och tror att jag löst problemet, men vi får se. Har lite malawisar som går med Jullen. Gjorde rent doppvärmaren idag och klippte bort mycket av vallisnerian som hade lite vit beläggning. Gjorde ett stort vattenbyte. Nu får vi se hur det går, förmodligen bra!
                    jag skriver det igen tillsätter vattenverket kloramin, så har tanganyikaciklider väldigt ont av det, malawi pallar för det, jag har haft det problemet sedan jag flyttade till mitt nya hus.
                    för jag var tvungen att koppla in mig på det kommunala vattnet.
                    jag skaffade ett kolfilter, ett sådant man kan sätta under diskbänken, sedan var det slut på oförklariga fiskdöder efter vattenbyte.
                    sedan att det fitret blev för litet för mig, så jag köpte sedan ett stort backspolande filter som jag fyllde med 200 liter aktivt kol.plus lite olika sandstorlekar. mvh janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      #25
                      här har du en bild på ett kolfiter, det kan jag varmt rekommendera när man få dödsfall dygnet efter man har bytt vatten, för jag tror att kloret vattenverket lägger i, ställer till mer bekymmer än man kan tro. mvh janne

                      Kommentar

                      • anfall
                        Användare
                        • November 2004
                        • 139

                        #26
                        Hej Prayerman!

                        och välkommen till Enköping!

                        Jag bor i stadsdelen Bergvreten, vet inte om jag får mitt vatten från samma system som du. Men jag har haft både malawi och tanganyika i fler år. Har bytt vatten under veckans alla dagar och aldrig märkt någon tendens till störning som jag kan koppla till vattnet här i Enköping.

                        De känsligaste firrar jag har haft var en Tropheusgrupp under ett år för ett år sedan. Det ska tydligen vara bland de kräsnare på vattenkvalitet och jämnhet. Såg aldrig en tendens till problem, bytte 40 % per vecka, fördelat på två tillfällen, aldrig vissa dagar. Får du ditt vatten från det nyinvigda vattentornet i Gånsta? I så fall kanske det kommer en massa konstigheter därifrån. Knäpp fundering kanske, men ändå.......?

                        Var köpte du dina fiskar? Det är väldiga variationer i pH och hårdhet på korta avstånd här. Västerås har mycket mjukare vatten. Men jag har köpt "hårdvattenfiskar" i både Västerås och Skockholm och aldig märkt att de har haft omställningsproblem.

                        Jag skulle nog luta å att förklaringen ligger i biologin i ditt kar, inte i den oorganiska kemin.

                        Anders

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av anfall
                          Hej Prayerman!

                          och välkommen till Enköping!

                          Jag bor i stadsdelen Bergvreten, vet inte om jag får mitt vatten från samma system som du. Men jag har haft både malawi och tanganyika i fler år. Har bytt vatten under veckans alla dagar och aldrig märkt någon tendens till störning som jag kan koppla till vattnet här i Enköping.

                          De känsligaste firrar jag har haft var en Tropheusgrupp under ett år för ett år sedan. Det ska tydligen vara bland de kräsnare på vattenkvalitet och jämnhet. Såg aldrig en tendens till problem, bytte 40 % per vecka, fördelat på två tillfällen, aldrig vissa dagar. Får du ditt vatten från det nyinvigda vattentornet i Gånsta? I så fall kanske det kommer en massa konstigheter därifrån. Knäpp fundering kanske, men ändå.......?

                          Var köpte du dina fiskar? Det är väldiga variationer i pH och hårdhet på korta avstånd här. Västerås har mycket mjukare vatten. Men jag har köpt "hårdvattenfiskar" i både Västerås och Skockholm och aldig märkt att de har haft omställningsproblem.

                          Jag skulle nog luta å att förklaringen ligger i biologin i ditt kar, inte i den oorganiska kemin.

                          Anders
                          ja troffar tål kloret mycket bättre än jullar. mvh janne

                          Kommentar

                          • anfall
                            Användare
                            • November 2004
                            • 139

                            #28
                            Hej igen!

                            Glömde nämna att jag emellanåt gör brutala vattenbyten då jag byter 60 %. Jag bytte säkert 50 % i Tropheuskaret vid flera tillfällen också och såg aldrig problem. Vattnet här i Enköping är extremt buffrande så det ska till rejäla störningar i biologin för att systemet ska krascha. Däremot är jag noga med temperaturen, utan att egentligen veta om det är nödvändigt. Jag vågar bara inte chansa.

                            Anders

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • June 2004
                              • 1314

                              #29
                              Jag tror nog att det är den där målarfärgen som spökade, inte vattnet i staden. Jag går hur som helst på den linjen nu. Det var en märlig beläggning på doppvärmaren och runt den också. Har även noterat att det inte blivit några alger i karet. Nu är grejerna rengjorda och jag har bytt 2/3 så jag hoppas på förbättring. Har faktiskt inte gjort rent filtret, skall nog ta och göra det nu, man vet ju inte vad som kan vara kvar där.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              • blackened
                                Användare
                                • January 2005
                                • 1042

                                #30
                                anfall: Vad har du fått det ifrån att troffar skulle vara så känsliga? Min och många andras erfarenhet är att de är jäkligt tåliga fiskar förutsatt att de är i bra kondition. Skulle tro att troffar är dom tåligaste firrarna i sjön just när det gäller vattenkvalitén. Mina har aldrig visat tecken på otrivsel trots 100% vattenbyte vid flyttar, stora tempändringar av olika anledningar mm...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...