Tanganyika död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    Tanganyika död

    Helt plöstsligt så dog extremt många fiskar på en och samma dag och de följande tre dagarna. Det började helt enkelt med att jag ena dagen plockade upp 4 signatus och en prinsessa. Två dagar senare hade 4 mulitisar och den andra prinsessan dött. Nu ser det ut som även den sista snäcklekaren kommer dö.

    Detta hände dagen efter ett vattenbyte. Jag bytte vatten i mitt malawikar samma dag och där är allt som vanligt. Jag har testat vattenvärden och de är alla ok. Nitrit var ok, men lite högre än vanligt, efter ännu ett vattenbyte så var nitriten helt ok.

    Det jag kan tänka mig är att det vatten jag tillförde var för kallt. Så länge jag bott i Enköping så har jag bara kört i kallvatten eftersom vattnet aldrig blivit riktigt kallt. Kanske har det blivit det nu (mitt nöt!). Dock bytte jag bara 1/3 så helt superkallt kan det inte blivit.

    Syrebrist eller vattenvärden är det alltså inte. Är det sjukdom så är det något som slår till utan förvarning eftersom det inte syns alls att de är sjuka förrän de dör i stort sett. Den sista signatusen som jag tror kommer dö har visserligen varit risig sen vattenbyte nr 1. De andra har däremot dött utan förvarning.

    Är det det ev. kalla vattnet så var det en dyrköpt läxa. Någon som vet om dessa fiskar kan reagera så här extremt på för kallt vatten. Jag är ny i Tanganyika världen, så var snälla mot mig.
    Senast redigerad av Prayerman; 11 November 2006, 19:19.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Du säger inget om temperaturen i karet före vattenbyte och efter?

    Jag har en temperatur på 27 grader i mina Tanganyikaburkar (varför jag nu har så varmt). Jag byter en tredjedel av vattnet varje vecka och fyller på med kallt vatten. När bytet är klart har temperaturen sjunkit till 22-23 grader. Fiskarna har aldrig reagerat negativt på temperatursänkningen, snarare tvärtom. En och annan lek har startat i samband med förändringen.

    Med andra ord tror jag inte ett dugg på att dina fiskar skulle dö på grund av för kallt vatten. Om nitrit och andra mätbara värden är okej så lutar jag mer åt andra fel på Enköpingsvattnet. Bakterier? Tungmetaller?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #3
      Jadu, tempen ligger på 25 normalt. Eftersom jag gjorde ett vattenbyte i Malawikaret precis innan och allt är frid och fröjd där så uteslöt jag att det var något lurt med vattnet just den dagen, annat än möjligtvis tempen. Vi har mycket hårt vatten i Enköping och ett ph på 7,8.

      Bakterier säger du, utveckla det mer.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

        #4
        Nja, jag kan nog inte utveckla det där med bakterier mer. Jag har bara i bakhuvudet att det kan vara orsak till bukkrångel. Men då inträder väl inte döden så snabbt? Kopparledningar eller liknande då? Har kommunen spolat ledningarna nyligen? Men eftersom dina Malawi mår bra begriper jag inte vad som kan vara fel...

        Har du tillfört nya fiskar nyligen? De kan ju ha dragit med sig någon sjukdom.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

          #5
          alla fiskarna var nya. Bott utan problem i ca 1 veckan och plötssligt bara döda.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • Redbullen
            Användare
            • February 2005
            • 734

            #6
            Tråkigt när sånt händer och man inte vet vad som osakade skadan.

            Var själv med om liknane för ett tag sen, kom hem från jobbet och skulla mata och såg att 80% av alla multisar och en Sumbu hade låg döda på botten och resten som levde var duktigt slöa.

            Fattade inte var det var som gjort det, efter en stund märkte jag att den lilla handduken jag brukar ha till det akvariet, och som jag laggt på lysrampen för att den ska torka var blöt.

            Tog och luktade på den och då slog det mej KATTJ*VEL..... hon hade urinerat på handduken, och det överflödiga hade runnit ner i karet....


            Tycker du ska kolla upp med ditt vattenverk och fråga om dom nyligen "spolat kröken" och se om det var därför.
            Jag tror inte det var tempen som gjorde något, jag gör själv vatten byte och tempen sjunker från 26-27 grader ner till 20-21grad och jag har aldrig varit med om dödsfall...

            Hoppas du får reda på vad som var problemet

            //Peter
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Kan vara temperaturen ändå, även om du inte bytte mer än en tredjedel. Flera Tanganyika-firrar är känsligare för nedkylning än många Malawi-firrar. Har själv fått problem när jag bytt mindre vatten än en tredjedel, med kallvatten. Oklar över om de är känsligare för klor också, men det kan de kanske vara. Tycker mig ha märkt att ffa en del yngel är det i allafall. Burken verkar också vara rätt nystartad, så kanske det var en nitritspik? Mätte du nitriten före eller efter vattenbytet? Nitriten kommer ju från ammonium/ammoniak, det kan också vara en bov. Kanske en kombo av alla grejerna. Prinsessor brukar dock inte stryka med i första taget, så lite skumt är det ändå.

              Hilsen,

              P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 November 2006, 08:16.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • December 2004
                • 607

                #8
                Jag satt också och funderade på om det kunde vara ett kväveproblem, just för att karet kanske är relativt nystartat.

                Angående prinssesor, så har jag också ansett dem som tåliga, men nyligen har de vållat problem. Jag bestämde mig för att göra mig av med mina prinsessor. De försvann från mig i en bytsesaffär med en akvariekompis. Men väl på de nya stället dog 3 av 5 ganska snabbt, trots inkört kar m.m. Förutsättningarna borde vara likartade. Det är en gåta som förmodligen kommer att bli olöst, vilket jag tror att Prayermans blir också.
                Min zoon

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

                  #9
                  Kan tilläggas att karet varit igång i två månader, med fiskar från västafrika. Det enda jag gjorde vid bytet mellan västafrika och tanganyika var att plocka ut rötter och göra ett vattenbyte på 1/3.

                  Jag kollade nitriten efter det att fiskarna dött och då var det ok, om än inte helt perfekt. Sen bytte jag vatten och då var det helt ok. Men jag kollade inte nitriten innan det första vattenbytet, kanske var det högt då?!

                  Med tanke på att malawisarna är helt ok så har jag uteslutit att det var något speciellt med vattnet. Däremot bytte jag i malawikaret först och de fick ta emot det lite varmare vattnet. Det tar ett bra tag innan vattnet blir riktigt kallt i vårt nya hus. Kanske kom det riktigt kallt vatten till tanganyikakaret. Jag byter ändå ca 200 liter i malawikaret.

                  Vad det gäller koppar och liknande så spolar jag alltid ett bra tag med både kallt och varmt vatten innan jag fyller på, för att eventuellt stillastående vatten som kan ha koppar eller annat i sig skall spolas bort.

                  Jag tror jag följer alla grundregler och lite till, men ändå strular det ibland, surt.
                  Roligt att ni hjälper till och tänker dock!
                  Senast redigerad av Prayerman; 12 November 2006, 11:17.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    #10
                    Det framgår inte på vilken veckodag du gjorde vattenbyte. Vattenverken brukar faktiskt spola systemen eller delar av det utan att informera. Säkrast är ändock att byta vatten på helgerna, för det är inga kommunalgubbar som jobbar då.

                    Kolla med vattenverket om de har gjort något. Det vanliga svaret ifrån vattenverken brukar tyvärr vara "Vi har inte gjort nåt". Men om du är lite påstridig så kryper det kanske fram att de gjort något.

                    Har du fått nåt skriftligt analysresultat från kommun? Begär ett sådant. Väldigt bra att ha för att se vad som finns i vattnet.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1214

                      #11
                      Ursprungligen postat av Prayerman
                      Jadu, tempen ligger på 25 normalt. Eftersom jag gjorde ett vattenbyte i Malawikaret precis innan och allt är frid och fröjd där så uteslöt jag att det var något lurt med vattnet just den dagen, annat än möjligtvis tempen. Vi har mycket hårt vatten i Enköping och ett ph på 7,8.

                      Bakterier säger du, utveckla det mer.
                      Om du hade en temperetur på 25 inna byte av vattnet o du då hade kanske lite kallare vatten så kanske det sjönk till under 20 grader efter bytet... det kanske var lite för kallt.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Cthulu
                        Användare
                        • July 2003
                        • 21

                        #12
                        Temperaturproblem tror jag inte på. Det brukar dom inte kliva av pinnen av utan möjligen bli lite slöa.. Men om det är så att kommunen nu spolat kröken och det normalt som du säger, dröjer länge innan det nya fräscha vattnet hinner komma till dig så är det väl inte orimligt att det inte hann fram förrän du hade bytt klart i malawikaret och då kanske blev som mest i tanganyikakaret. Hur som helst är det mest teorier man kan komma fram med när man inte vet.

                        Kommentar

                        • robjo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 330

                          #13
                          Jag byter 1/3 utav vattnet till troffarna och jullarna, och jag fyller enbart på med kallt vatten, och då är det så kallt det kan bli. I karet går även en del yngel men inga verkar ta någon skada utav detta. Jag håller en temperatur på 26 grader före och det är ca 20 - 21 grad efter vattenbytet. Hur som helst är det förbaskat tråkigt när sånt här händer, men tappa inte sugen på Tanganyika bara för det.
                          Vi hörs.
                          http://picasaweb.google.se/sipedon/

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

                            #14
                            Nej, jag skall försöka igen. Jag bytte nog vatten i onsdags tror jag. Vanligtvis är det på helgen.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #15
                              Ursprungligen postat av robjo
                              Jag byter 1/3 utav vattnet till troffarna och jullarna, och jag fyller enbart på med kallt vatten, och då är det så kallt det kan bli. I karet går även en del yngel men inga verkar ta någon skada utav detta. Jag håller en temperatur på 26 grader före och det är ca 20 - 21 grad efter vattenbytet. Hur som helst är det förbaskat tråkigt när sånt här händer, men tappa inte sugen på Tanganyika bara för det.
                              Vi hörs.
                              Det är bland annat med Jullar jag haft problem vid kallvattenbyten. Säger inte att det inte kan funka, går det bra hos dig så fortsätt så. Har ändå hört flera som säger att just Jullar kan vara trixiga med vattenbyten - rekommenderas lite men ofta på många ställen. Kanske kan vara en kombo av flera faktorer som trixar till det på somliga ställen i Sverige. Kan vara lite olika vatten i kranen även om man bor i samma stad, beroende på var någonstans på ledningsnätet man befinner sig.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...