Tips på vajer eller dyl !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

    Tips på vajer eller dyl !

    Hej

    Fick i veckan hem min Aqua Medic Sunbeam T5 90cm...

    Tänkte väl andrig riktigt på hur jag skulle hänga upp den, tog för givet att det skulle vara med någon slags vajer eller liknande med...men ikke


    Så jag undrar om någon vet vad det finns att köpa upphängninsanordningar för hängande belysningar....eller tips på hur man kan göra en egen snygg och billig...

    Tack på förhand

    //Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Gå till typ Verktygsboden...köp metallvajer 2-3mm.
    Köp...sådingadäringa plattor 2x2cm med en ögla på toppen. Superlim...
    2 krokar i taket...
    Sen har jag inte en aning vad allt kallas, men "lås" för vajrar, sådana som man liksom vikeer in vajern i en 8...typ!!! Så att du kan låsa vajern i rampen, samt få en ögla i andra änden...

    OÖm jag säger tvinnad vajer, så kanske du ser någon form av låsanordning framför dig....

    Sorry för otydligheten, och om det funkar??????...jag TROR det!

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Stålvajer finns att köpa på flera ställen. Nästan enklast är att köpa reservvajer till cyklar. Brukar vara tunna och tillräckligt långa. Som vajerlås till så tunn vajer funkar den där lilla insatsen i sockerbitar ypperligt. Lite trixigt att få ut dem, men hav tålamod. För att skydda vajern mot slitage där den böjs kan man klippa till en kort bit luftslang och trä över. Klappat och klart!!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

        #4
        Välsorterade lampaffärer har ofta mer än man tror.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • February 2005
          • 734

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Stålvajer finns att köpa på flera ställen. Nästan enklast är att köpa reservvajer till cyklar. Brukar vara tunna och tillräckligt långa. Som vajerlås till så tunn vajer funkar den där lilla insatsen i sockerbitar ypperligt. Lite trixigt att få ut dem, men hav tålamod. För att skydda vajern mot slitage där den böjs kan man klippa till en kort bit luftslang och trä över. Klappat och klart!!

          Hilsen,

          P
          Att man inte tänkt så långt
          ibland är man bra begränsad i skallen

          //Peter
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Ursprungligen postat av Redbullen
            Att man inte tänkt så långt
            ibland är man bra begränsad i skallen

            //Peter
            Då är det ju utmärkt att fråga - jag tänkte inte själv på det under rätt lång tid.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

              #7
              Hej.

              det finns oxå nåt som jag tror kallas NAj tråd elekrikerna brukar använda den för att hänga upp saker, det är vitt plastöverdrag på den jag har, blir ganska snyggt tycker jag.
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #8
                Orginal set kostar 289 pix... känns nästan som enklaste och framförallt bästa lösningen så slipper man massa krångel att tillverka nått själv som lär ta några timmar typ.
                Senast redigerad av deelay; 13 November 2006, 18:32.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Sharkbait
                  Användare
                  • February 2006
                  • 61

                  #9
                  Ursäkta att jag lånar tråden men har en liten undran.
                  Är det mest en smak sak om man använder en hängande armatur ett ett lock med armatur? Eller finns det ngn annan anledning?



                  Mvh

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sharkbait
                    Ursäkta att jag lånar tråden men har en liten undran.
                    Är det mest en smak sak om man använder en hängande armatur ett ett lock med armatur? Eller finns det ngn annan anledning?



                    Mvh
                    Det är nog en smaksak i kombination med att man kan reglera hur högt upp över burken man vill ha rören, det blir ganska annorlunda ljussättning om man har rören 30cm ovanför vattenytan... imo blir det snyggare sken i burken då.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Orginal set kostar 289 pix... känns nästan som enklaste och framförallt bästa lösningen så slipper man massa krångel att tillverka nått själv som lär ta några timmar typ.
                      Den lösning jag beskriver ordnar man till på max 10 minuter, dubbla tiden om man är ohändig - och den är attans mycket billigare. Månne inte lika snygg, men inte långt ifrån.

                      Annars det med att hänga upp armaturen, så är det mestadels en smaksak. Kan vara lite finlir också, har man växtkar och vill minska på ljuset är det ett smidigt sätt att höja rampen en bit ovanför karet. Kan även ge lite snyggare ljus i karet som Deelay är inne på, men vad som är snyggt är återigen en smaksak. Är det en MH-armatur finns dock praktiska skäl, armaturen blir attans varm och behöver ha lite spejs för att kylas ner (och för att karet inte ska värmas upp för mycket).

                      Hilsen,

                      Patrik
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...