HQL light från sidan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • August 2006
    • 157

    HQL light från sidan?

    Rampen på mitt Rubin kar täcker tyvärr bara 120 cm av karet, antingen på höger eller vänster sida viket jag väljer. Nu hat jag den så att den belyser från vänster till höger, dvs. 30 cm av vänstersidan har ingen belysning direkt uppifrån. Växterna väöxer sämre på¨högersidan växer sämre, ganska säkert på grund av den mindre ljusmängden. Alternativt kan jag vända på rampen varannan dag, vilket verkar jobbigt, eller också kan jag sätta en belysning på väggen bakom karet (HQL vad nu det är) som kan vridas och belysa karet snett uppifrån genom sidorutan.

    Är det något problem med att belysa ena änden av karet på detta sätt, eller kan det kanske rent av fungera? Säkert är den gjord för att monteras ovan karet men eftersom den är ledbar, som en bra sänglampa, kan man ju rikta den lite lämpligt snett från ovan.

    Belysningen hittade jag på aquaristic.net, http://www.aquaristic.net/shop/shop....euchte%202021/
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • marcuspajp
    Användare
    • August 2005
    • 74

    #2
    HQL är kvicksilverlampor. De är väldigt gula och inte så snygga i allmänhet.

    Jag skulle hellre ta ett par sånna här och sätta på väggen:

    Kommentar

    • janne63
      NCS Medlem
      • August 2006
      • 157

      #3
      Mmmm, ganska snygga. Billigare är de ju också, frågan är om man kan vrida armaturen eller om man fåste fixa vinkeln när man monterar. Låter otrevligt med kvicksilver förresten, vad händer om glaset spräcks på en sån lampa?
      Mvh Janne

      420, 110 , 620, 120 L SA

      Kommentar

      Arbetssätt...