CA-bilder

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

    Stora CA-ciklider är inte mina favoriter och jag avskyr odlingsformer. Efter ett besök på Simontorp med Malmö Akvarieförenings styrelse igår måste jag ändå fråga om det finns någon här som har den blå odlingsvarianten av Jack Dempsey?

    Simontorp hade sådana i 5 cm storleken.

    För de som tycker broilerdiskus vore snygga om de hade ett större och glupskare gap måste detta vara en drömfisk. Ruskigt dyra var de dock.

    Hittade en bild på nätet:
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Niclas Larsson
      Användare
      • January 2004
      • 546

      Ursprungligen postat av Beast
      Japp Jarinen fotar bra Jag har för bara 2 dagar sen fått hem Tomocichla Tuba men dom är inte mycket att fota än då dom bara är 4-5 cm, men det kommer bilder vartefter dom växer..
      Har dom i badkaret eller var gör du av all fisk. Kul att Tuba börjar hitta hit. Jag är lite nyfiken på hur besättningarna ser ut i dina kar. Lite på hur du resonerat när du satt ihop olika arter. Du kan skicka mig ett privat meddelande om du vill så slipper vi söla ner tråden.
      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • January 2004
        • 546

        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        Stora CA-ciklider är inte mina favoriter och jag avskyr odlingsformer. Efter ett besök på Simontorp med Malmö Akvarieförenings styrelse igår måste jag ändå fråga om det finns någon här som har den blå odlingsvarianten av Jack Dempsey?

        Simontorp hade sådana i 5 cm storleken.

        För de som tycker broilerdiskus vore snygga om de hade ett större och glupskare gap måste detta vara en drömfisk. Ruskigt dyra var de dock.

        Hittade en bild på nätet:
        http://www.aquahobby.com/dempsey.html
        Hej Daniel vilken härlig Reseblogg från Latinamerika tog mig nog en dryg halvtimme att läsa. Det finns lite historier bakom blue dempsy här på forumet. Vi var några stycken som importerade från USA här http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=51031 samt lite mer här http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=54645

        Vad jag vet var dom ca 30 st vi tog hem Julen 2005 dom första i Sverige och jag tror att alla dom strök med dock inte på resan utan med tiden. Dom har vistat sig vara väldigt Klena som små.
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

          Ursprungligen postat av Niclas Larsson
          Hej Daniel vilken härlig Reseblogg från Latinamerika tog mig nog en dryg halvtimme att läsa. Det finns lite historier bakom blue dempsy här på forumet. Vi var några stycken som importerade från USA här http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=51031 samt lite mer här http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=54645

          Vad jag vet var dom ca 30 st vi tog hem Julen 2005 dom första i Sverige och jag tror att alla dom strök med dock inte på resan utan med tiden. Dom har vistat sig vara väldigt Klena som små.
          Så är det, dom är jättesvåra upp till ca 5 cm...
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • May 2004
            • 2964

            Ursprungligen postat av Niclas Larsson
            Har dom i badkaret eller var gör du av all fisk. Kul att Tuba börjar hitta hit. Jag är lite nyfiken på hur besättningarna ser ut i dina kar. Lite på hur du resonerat när du satt ihop olika arter. Du kan skicka mig ett privat meddelande om du vill så slipper vi söla ner tråden.
            Njae det är inte så svårt igentligen, jag köper alltid ett gäng ungfiskar och då kan man ju ha nästan vilka arter som helst ihop, sen märker man ju vilka som går ihop med vilka vartefter dom växer. Visst är det så att jag har vissa arter i ett eget kar då dom blir större, då rör det sig oftast om rovfiskar. Sen är det klart att stora fiska behöver stora kar men jag har som exempel mitt Petenia Splendida par ensamma i ett 540, hanen mätte 37 cm sist jag flyttade dom och det funkar utmärkt som synes, lek efter 2 veckor. Innan gick dom 1 år i ett 1125L och inte 1 enda lek där..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

              Vieja Bifasciata hane..
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

                Theraps Lentiginosus hane..
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

                  Ursprungligen postat av Beast
                  Njae det är inte så svårt igentligen, jag köper alltid ett gäng ungfiskar och då kan man ju ha nästan vilka arter som helst ihop, sen märker man ju vilka som går ihop med vilka vartefter dom växer. Visst är det så att jag har vissa arter i ett eget kar då dom blir större, då rör det sig oftast om rovfiskar. Sen är det klart att stora fiska behöver stora kar men jag har som exempel mitt Petenia Splendida par ensamma i ett 540, hanen mätte 37 cm sist jag flyttade dom och det funkar utmärkt som synes, lek efter 2 veckor. Innan gick dom 1 år i ett 1125L och inte 1 enda lek där..
                  Varför inte utveckla detta till en artikel för ciklidbladet!!
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • January 2004
                    • 546

                    Ursprungligen postat av Beast
                    Njae det är inte så svårt igentligen, jag köper alltid ett gäng ungfiskar och då kan man ju ha nästan vilka arter som helst ihop, sen märker man ju vilka som går ihop med vilka vartefter dom växer. Visst är det så att jag har vissa arter i ett eget kar då dom blir större, då rör det sig oftast om rovfiskar. Sen är det klart att stora fiska behöver stora kar men jag har som exempel mitt Petenia Splendida par ensamma i ett 540, hanen mätte 37 cm sist jag flyttade dom och det funkar utmärkt som synes, lek efter 2 veckor. Innan gick dom 1 år i ett 1125L och inte 1 enda lek där..
                    Snygg bifasciata blir avundsjuk, angående besättning är det lite intressant du har fått lek på ett par 540 när dom gått i ett 1125 innan, om det beror på att dom kanske inte var ensamna i 1125 eller nåt annat är frågan, hur som helst hade Jeff Rapps sina firrar i vad jag tyckte trånga kar. tror att fullvuxna citrinellum och Argentea gick i kar mellan 240 och 375 l (uppskattningsvis) han hade egentligen inga stora kar. Och bevisligen lekae ju hans fiskar ofta.

                    Sedan undrar jag bara lite hur andra besatt sina kar antal invider osv. enbart för att få lite tips, för jag har ett vildfångat Bocourtipar på väg in och behöver stoppa i dom tillsammans med citrinellum i ett 540.
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    • jimmy
                      Användare
                      • December 2002
                      • 44

                      allt kan gå o inte gå det är ju CA.hur stora e dom niclas
                      bucortin ska ju bli stor ....och vi behöver ju en stam från dessa så håll hårt i dom...

                      jag vet att jockes vita midas är lungn som en filbunke medans den randiga ville döda allt som den gick med....

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • May 2004
                        • 2964

                        Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                        Snygg bifasciata blir avundsjuk, angående besättning är det lite intressant du har fått lek på ett par 540 när dom gått i ett 1125 innan, om det beror på att dom kanske inte var ensamna i 1125 eller nåt annat är frågan, hur som helst hade Jeff Rapps sina firrar i vad jag tyckte trånga kar. tror att fullvuxna citrinellum och Argentea gick i kar mellan 240 och 375 l (uppskattningsvis) han hade egentligen inga stora kar. Och bevisligen lekae ju hans fiskar ofta.

                        Sedan undrar jag bara lite hur andra besatt sina kar antal invider osv. enbart för att få lite tips, för jag har ett vildfångat Bocourtipar på väg in och behöver stoppa i dom tillsammans med citrinellum i ett 540.
                        Jo det är ju så att det i regel lättare blir lek i mindre kar då hanarna i stort sett tvingar fram lek med honorna eftersom dom då har mindre möjlighet att komma undan hanen, då är valet lek eller oftast död för honorna. Jag rekomenderar dock inte att hålla fisken i för små kar...
                        Stora fiskar som är 25 cm och uppåt färgar dessutom ut på ett helt annat sätt i ett stort kar, så ju större ju bättre..

                        Grattis till VF Bocourti Niclas, kul med lite nytt friskt blod av dom i Sverige..
                        Som Jimmy säger så är det ju lite olika från fisk till fisk hur dom är och så, hur stora är Midasarna respektive Bocourtin?
                        Är det något par av Midasarna?
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

                          Cutteri hona som vallar yngel, de finns där men försvinner mot gruset, sanslöst att dessa håller Zonata och Jaggor stången och lyckas komma så långt som till att valla yngel

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

                            Ursprungligen postat av Beast
                            Theraps Lentiginosus hane..
                            *Vill ha listan*
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                            With CANON you can!

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

                              Ursprungligen postat av Laesk
                              *Vill ha listan*
                              Kolla min profil
                              Vill ha dina Panamense
                              Senast redigerad av JockeB; 21 January 2007, 11:26.
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              • Laesk
                                Användare
                                • February 2004
                                • 2447

                                Ursprungligen postat av Beast
                                Kolla min profil
                                Vill ha dina Panamense

                                Du kan komma å slanga yngel nu om du vill

                                Dom har halva 720:an som revir.. de ser rätt dumt ut när dom motar bort tre ggr så stora barber (13st)
                                Senast redigerad av Laesk; 21 January 2007, 19:04.
                                Lennart "Laesk" Axelsson
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                                With CANON you can!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...