räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    #16
    Äntligen en (fredags-) tråd med lite riv i!

    Nån som kört med fin sand i mixen??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #17
      Hehe "Men det kanske är för att jag inte trickfotar dom du tycker dom är bleka tycker nämligen man ska visa hur dom ser ut i verkligheten" Missförstod väl dessa rader, och ber om ursäkt för det. Åter till räkmixen.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • August 2002
        • 8616

        #18
        Ursprungligen postat av ozric
        Nån som kört med fin sand i mixen??
        Hmm, intressant fråga. Ophthalmotilapia ventralis tar upp fin sand, kanske det underlättar matsmältningen. Troffar kanske också gör det, vill minnas att Kjell Fohrman sagt det nån gång.

        Undrar vad optimal dosering skulle vara
        Försåvitt man inte vill lita på marknadskrafterna och ha fin sand i akvariet och låta firrarna själva plocka i sig det de behöver.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • February 2006
          • 557

          #19
          Ursprungligen postat av ozric
          Äntligen en (fredags-) tråd med lite riv i!

          Nån som kört med fin sand i mixen??
          vissa korvar som mina malar lämnar efter sig ser ut att innehålla en del sand. Det kanske inte skadar dem, men är det bra?

          Undrar hur mixern skulle må av att mixa sand......
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            Ursprungligen postat av Rhodebaert
            vissa korvar som mina malar lämnar efter sig ser ut att innehålla en del sand. Det kanske inte skadar dem, men är det bra?

            Undrar hur mixern skulle må av att mixa sand......
            Sanden hjälper fisken att smälta maten maler ner för stora bitar, Just räkmixens problem är stora ärtbitar som är svårt att smälta och då är det bra med sand i karet så fisken slipper förstoppning.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

              #21
              Mina troffar skiter sand. Antar att de får i sig det av misstag när de käkar från botten. Har aldrig haft så konstant schyssta skitkorvar på mina troffar som nu.... Funderar att testa lite sand i nästa mix jag gör...
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Kalk
                Användare
                • September 2004
                • 31

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                ja tezz ta det nu inte som ett påhopp.
                men jag är nog lite skeptiskt till den räkmix som du ger till dina firrar,efter jag har sett lite bilder från dina firrar.
                som jag ser det så efter att tittat på dina foto, så är dina fiskar alldeles för feta och har alldeles för dålig färg, så du kanske skulle ta och läsa lite i forumet, hur man kan göra en bra räkmix . mvh janne
                En sak jag inte kan låta bli att fråga om. Så du menar att morötterna gör så att fiskarna blir feta? Om fiskarna nu är feta (Jag har själv inte kollat på bilderna) så beror det knappast på att han blandar morötter i räkmixen. Kanske beror det på för mycket mat och för lite cirkulation men tror knappast att det morötterna som gör fiskarna feta
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

                Kommentar

                • malawi375
                  Användare
                  • April 2006
                  • 209

                  #23
                  Den största skillnaden mellan morötter och gröna ärter är proteininnehållet. Ärter innehåller massor av protein, morot nästan inget alls. Fiskarna behöver protein från växtriket, det tillför alltså inte morötter, därför lär det vara helt onödigt att ha det i sin räkmix. Rätta mig gärna om jag har fel... Dessutom är energiinnehållet nästan 10 ggr så högt i ärter så att fiskar skulle bli feta av morötter har jag svårt att tänka mig.
                  Senast redigerad av malawi375; 10 November 2006, 19:21.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kalk
                    En sak jag inte kan låta bli att fråga om. Så du menar att morötterna gör så att fiskarna blir feta? Om fiskarna nu är feta (Jag har själv inte kollat på bilderna) så beror det knappast på att han blandar morötter i räkmixen. Kanske beror det på för mycket mat och för lite cirkulation men tror knappast att det morötterna som gör fiskarna feta
                    nja jag skrev nog inte att fiskarna blev feta av morötterna,
                    jag skrev att jag tyckte att tezz fiskar var lite kraftiga, men jag tror inte att det beror på morötterna, men däremot så tror jag att tezz matar en del med pellets, för att som jag ser det så var bilden på eurekan lite blek.
                    men det vet väl tezz bäst vad hon matar med, så vi kanske skulle ta och fråga henne. mvh janne

                    Kommentar

                    • matereo
                      Användare
                      • January 2006
                      • 169

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      nja jag skrev nog inte att fiskarna blev feta av morötterna,
                      jag skrev att jag tyckte att tezz fiskar var lite kraftiga, men jag tror inte att det beror på morötterna, men däremot så tror jag att tezz matar en del med pellets, för att som jag ser det så var bilden på eurekan lite blek.
                      men det vet väl tezz bäst vad hon matar med, så vi kanske skulle ta och fråga henne. mvh janne
                      Lite rolig diskussion för en annan som mest pysslat med SA och CA... där svulliga firrar är häftiga firrar med både pondus och karaktär....

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

                        #26
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        nja jag skrev nog inte att fiskarna blev feta av morötterna,
                        jag skrev att jag tyckte att tezz fiskar var lite kraftiga, men jag tror inte att det beror på morötterna, men däremot så tror jag att tezz matar en del med pellets, för att som jag ser det så var bilden på eurekan lite blek.
                        men det vet väl tezz bäst vad hon matar med, så vi kanske skulle ta och fråga henne. mvh janne
                        Jo jag matar en del med pellerts bla aquatic nature quick grow och bright color
                        blir så när man är lat
                        men jag har inte märkt någon skilnad på färgen men jag kan skicka upp lite yngel så får vi se om du kan få dom bättre i färgen rubinerna man får tag i häromkring är inte vidare röda heller

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          #27
                          Så pellets ger bleka fiskar, Janne?

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • December 2005
                            • 658

                            #28
                            Ursprungligen postat av ozric
                            Mina troffar skiter sand. Antar att de får i sig det av misstag när de käkar från botten. Har aldrig haft så konstant schyssta skitkorvar på mina troffar som nu.... Funderar att testa lite sand i nästa mix jag gör...
                            Helt utan vetenskapliga belägg så tror jag att sand hjälper till vid matsmältningen genom att tarmen får lite material att arbeta med. I T-sjön där troffar går och betar på Aufwuchs så får de med nästan 100 %:s säkerhet i sig lite sand oxå. Men att blanda det i kräkmixen verkar lite overkill. Varför inte smula ner lite spirulinaflingor i små bitar så att fiskarna får gå och stöta lite i botten (fördel finkorning sand) så får de troligtvis i sig sand. Och jag märker på mina troffar att de gillar att böka omkring, istället för att slåss hela tiden.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

                              #29
                              Ursprungligen postat av blackened
                              Så pellets ger bleka fiskar, Janne?
                              ja som jag har ju sett utvecklingen när det gäller färgen på malawiciklider.
                              när jag börgade med malawiciklider årtal det har jag ingen aning om men.
                              men dom fiskarna jag såg i affärerna då, dom var väldigt bleka, vi kan ta röd zebra som exempel, dom var inte röda, dom var om man skulle säga positiv rosa.
                              sen kom räkmixen och med den så fick vi lite bättre färg, och framförallt fiskarna fick lite bättre form, kontra om dom var matade med pellets.
                              sedan om vi gick över att spetsa räkmixen med asthaxantin, så fick vi knallröda rödzebra.
                              sedan är det upp till var och en att avgöra, vill jag ha en rödzebra väldigt kraftig med en lätt rosa färg eller vill jag ha en slank knallröd rödzebra som är matad med räkmix spetsad med astaxhantin. ja det är väl upp till en själv att avgöramvh janne

                              Kommentar

                              • blackened
                                Användare
                                • January 2005
                                • 1042

                                #30
                                Okej. Det är väl iofs logiskt om utvecklingen gått framåt senaste åren, för dagens pellets av större fabrikat ger riktigt bra fiskar, säkert lika bra som fiskar uppdragna på räkmix. Problemet ligger nog mera i att folk ofta övermatar. Under dom perioder då troffarna här hemma fått lite för mkt av det goda (AN excell) mattas färgerna markant! I tezz fall handlar det nog om att fiskarna är övergödda vilket magarna skvallrar om. Att pellets skulle vara dåligt generellt tycker jag inte, däremot är räkmixen betydligt svårare att övermata med då man mer förstår mängden mat man öser ner i karet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...