argus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • djenan
    Användare
    • July 2006
    • 78

argus

Hej.
    Fick tag i en argus(tror jag) idag.Den har rött på huvudet och är mörkt-olivgrön till färgen med svarta prickar.Jag kan inte posta bilder,tyvärr,annars hade jag gjort det.
    Jag har aldrig förr haft argusar och mitt fråga är:VAD i H....... ska jag göra för att han ska trivas och växa ?Med vad ska jag mata?Vilket ph?Inredning? Det är en stim fisk har jag hört och nu går han med ett par Nicaragua ciklider som sällskap.räcker det tror ni eller ska jag försöka hitta några av hans egen art?Sedan undrar jag om det är framodlad art eller är det en "riktigt" argus.
    Killen jag köpte honom av viste inget heller så jag vänder mig till er som kan!

Tusen tack på förhand!
    Mvh Djenan:
  • Gäst

Tja är det en argus så tror jag du får problem då dessa fiskar är bräckvattenfiskar och alltså behöver rejält med salt i vattnet sedan har jag för mig att de blir över 30cm i storlek. För info så kan zoopets artregister säkert hjälpa till med både info och bild.

Kommentar

• Gäst

Ja här finns en länk som ger bra info

Kommentar

• matereo
        Användare
        • January 2006
        • 169

Ja för ett stim Argusar behöver du ett rejält stort akvarium, och Nicaraguensena är inget sällskap till bräckvatten firrar. Varför inte försöka att få tag på några asiatiska bräckvattensciklider... åtminståne två av etroplus släktets medlemmar är inte omöjligt att hitta i butikerna ju.

Kommentar

• djenan
          Användare
          • July 2006
          • 78

Hej.
          Tackar för era svar.
          Nu visar det sig varför impulsköp inte är bra

Kommentar

• xandersx
            Användare
            • September 2005
            • 72

det finns också flera CA ciklider som funkar helt ok i bräckvatten. Bl.a. Maculicada och Tetracanthus.

Kommentar

• matereo
              Användare
              • January 2006
              • 169

jag skrev en ny tråd istället för att inte föra in denna på annat...
              Senast redigerad av matereo; 11 November 2006, 18:13.

Kommentar

• mediabrus
                Användare
                • January 2006
                • 143

På denna sidan finns en del information om bräckvattensfisk:
                http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

Arbetssätt...