If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ett litet tips kan vara att inte blanda för närstående arter. Det finns risk för korsningar plus att aggressiviteten ökar. Exempelvis kan det vara olyckligt att blanda många olika arter av Nimbochromis. T.ex. linni, polystigma, livingstonii, fuscotaeniatus, venustus. Om man blandar dem bör man i alla fall vara försiktig med arter som är väldigt lika varandra (linni-polystigma och livingstonii- fuscotaeniatus).
Det finns otaliga exempel på när det har gått bra och lika många när det har gått åt pipan, men det är i alla fall en risk som man kan välja att undvika.
Fuscon är en oerhört tuff och elak firre, och skall helst ha minst tre honor! Och att ha andra sorter som har liknande färger (blå,röd) är inte att rekomendera!
Den liknar mer Tyrannochromisar, och skall inte blandas med dem!
De flesta rovfiskar är ganska lugna och fina när de inte leker, då kan även småfisk gå med dem utan problem!
Det man bör tänka på generelt är att ha fisk med ungefär samma temprament!
Venustus är en ganska lugn och vek firre trots sin storlek, iaf enligt mina erfarenheter! Jag har tex fryeri i samma kar som venustus, och de är inte ens hälften så stora som venustus, ändå backar han när fryerin ger sig på honom!
Så med venustsus kanske fusco inte är så lämplig!?
Agressiviteten hos rovmalawi är högst individuell och ligger förmodligen latent
Jag har haft fisk som vart fromma som lamm för att när de blivit 2-3 år gamla blivit helt hysteriskt agressiva. Detta gäller förmodligen de flesta haplisar då jag märkt att min allra mesigaste fisk, Cyrtocara moorii, blivit skogstokig och spöar upp allt när han blivit 6-7 år gammal.
Kommentar