Aulonocara blandning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Lindholm
    Användare
    • March 2006
    • 92

Aulonocara blandning?

Hej på er,

Som vanligt en Lördagkväll så har jag för mycket tid till övers och funderar lite.
    När tv´n inte erbjöd något så kikade jag lite i akvariet och undrade vad resultatet skulle bli om min Jacob freibergihona och min Rödrubinhanne skulle fatta tycke för varandra.
    Har någon sett en utfärgad blandning av olika Aulonocaror? Vore kul att se på bild om någon har haft mod att spara skapelsen.
    -------------------------
    Hälsningar

Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

720L Malawi

60L Malawismåttingar
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Aulonocaror är så snygga som de är så man behöver inte korsa dem. Din röda rubin är ju redan en urvalsodlad variant som har "förädlats" genom färgurval, om man nu kan kalla det en förädling. Det finns dock korsningar mellan mbunas och Aulonocaror som TYVÄRR ha börjat bli ganska populära. Du har säkert sett dem, här är exempel:

www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Ursprungligen postat av Zaphi
      Aulonocaror är så snygga som de är så man behöver inte korsa dem. Din röda rubin är ju redan en urvalsodlad variant som har "förädlats" genom färgurval, om man nu kan kalla det en förädling. Det finns dock korsningar mellan mbunas och Aulonocaror som TYVÄRR ha börjat bli ganska populära. Du har säkert sett dem, här är exempel:

http://goliadfarms.com/images/fish/c...ue_ob_male.jpg
      Bara en liten stilla fundering.
      När det gäller centralamerikanska ciklider så kallas dessa "färgvarianter" för flowerhorn. Fast vad kallar man dessa?
      Har sett ett antal varianter av dessa "Aulonucara sp." ute i handeln på senare tid när jag nu börjat sneglat på malawiciklider igen (omväxling förnöjer).
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Är Flowerhorn verkligen bara en urvalsodling?

Det finns massor av vildformer av Auloncara sp. "x" som inte blivit beskrivna ännu. Många, många fler än de urvalsodlade. De vanligaste urvalsformerna i Sverige är ju Röd Rubin och Eureka. Så många fler finns inte ännu. I Tyskland finns dock en hel del andra som Red Dragon och allt va de heter. Janne kanske kan svara mer på det

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

ja äntligen börjar folk förstå tjusningen med auloncara. mvh janne

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

HAHAHA! Bra svarat Janne! Vissa har ju även förstått tjusningen med den otroliga mångfald av Aulonocara som finns i naturen också

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

visst är dom snygga-vissa är verkligen supersnygga, tyvärr tycker jag att de ja har sett/haft är trista i sitt beteende, med det är ju en smaksak...
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

tyckte den översta o 2 sista var riktigt fina =)
                men hur fungerar de kroppsligt, dvs avel, å ja är de lika "livskraftiga som "renrasiga" arter?

Kommentar

• Daniel Lindholm
                  Användare
                  • March 2006
                  • 92

Trots att jag har min lekgrupp med röd rubin är jag tveksam till mycket av det framodlade.
                  Ett par av dem som Zaphi visade är ju direkt horribla,men man vänjer sig antagligen vid det mesta.

Röd rubinen har på något sätt vunnit acceptans hos majoriteten men jag är för ny inom hobbyn för att veta hur tongångarna gick i begynnelsen.
                  -------------------------
                  Hälsningar

Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

720L Malawi

60L Malawismåttingar

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Är Flowerhorn verkligen bara en urvalsodling?

Det finns massor av vildformer av Auloncara sp. "x" som inte blivit beskrivna ännu. Många, många fler än de urvalsodlade. De vanligaste urvalsformerna i Sverige är ju Röd Rubin och Eureka. Så många fler finns inte ännu. I Tyskland finns dock en hel del andra som Red Dragon och allt va de heter. Janne kanske kan svara mer på det
                    Zaphi: Missförstår vi varandra eller?

CA: Olika arter korsas = Flowerhorn
                    Malawi: Korsning Aulonucara * Mbuna = ????
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Hmm... Det spelar ingen större roll, men när du pratade om "färgvarianter" trodde jag du pratade om urvalsodlade fiskar, vilket ju inte är korsningar. Det handlar alltså om att spara vissa individer inom en kull med vissa egenskaper och odla vidare på dessa i hopp om att egenskaperna blir vanligare varje generation som går.

Det är ju i princip samma sak som händer i naturen fast helt whacko! I naturen gynnas individer med de framgångsrika egenskaper som passar bäst sin miljö och kan därför föra egenskaperna vidare. I urvalsodling påverkas inte egenskaperna av miljön eller har något som helst med överlevnad att göra. Här handlar det ju om att vi människor leker Gud och selekterar på egenskaper vi tycker är vackra, vilka i naturen högst sannolikt skulle vara negativa egenskaper och inte skulle föras vidare alls. I ett akvarium sker ju ingen selektion på samma sätt eftersom miljön är för skyddad och kontrollerad. Redan där har vi ju sabbat hela balansen och selektionstrycket. Men det är en annan sak...

En korsning är ju något helt annat...

De jag länkar till är korsningar, inte urvalsodlingar, iallafall inte först och främst. Sen kan det väl vara så att man gör urval av den korsade avkomman, men det är ju ändå en korsning först och främst.
                      Senast redigerad av Zaphi; 07 November 2006, 22:20.

Kommentar

Arbetssätt...