Någon som "klätt" in filtret i Juwel kar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weeelin
    Användare
    • May 2004
    • 105

    Någon som "klätt" in filtret i Juwel kar???

    Någon som "klätt" in filtret i Juwel kar med btn moduler? Skulle vilja slippa krångla med att ta bort filtret... Någon som har foton på hur ni i så fall har gjort??
  • Perikles
    Användare
    • December 2005
    • 658

    #2
    Ursprungligen postat av weeelin
    Någon som "klätt" in filtret i Juwel kar med btn moduler? Skulle vilja slippa krångla med att ta bort filtret... Någon som har foton på hur ni i så fall har gjort??
    Det finns specialanpassade BTN-bakgrunder till Juwelakvariumen. Simontorp har dessa i lager. Fast du kanske ville ha moduler, BTN slimline kanske. http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...light=slimline http://www.simontorp.se
    Senast redigerad av Perikles; 04 November 2006, 23:06.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • weeelin
      Användare
      • May 2004
      • 105

      #3
      Ursprungligen postat av Perikles
      Det finns specialanpassade BTN-bakgrunder till Juwelakvariumen. Simontorp har dessa i lager. Fast du kanske ville ha moduler, BTN slimline kanske. http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...light=slimline http://www.simontorp.se



      Jo jag vet att det finns speciella fast inte till rio 400 som jag ska skaffa Finns det ingen som har kvar filtret och satt moduler utanpå????

      Kommentar

      • engstedt
        Användare
        • June 2002
        • 78

        #4
        Går utmärkt att bygga in det. Köp två stora moduler, typ O eller B. Sen är det bara att passa in det. Två st B vet jag att det funkar med.
        Dock tar det 1 minut att ta bort filtret (kan ge tips på det om du vill). Sen köper 2-3 andra moduler, typ E och H och N. Sätter filtermatta och biobollar i t.ex H modulen och slänger in doppvärmaren där också.
        Även om du klär in juwelfiltret kommer det att se lite konstigt ut, om du inte har moduler i övriga karet.
        Lycka till!
        _______________________
        400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #5
          Här är en bild på ett Juwelkar där filterhörnet är gömt med BTN-Slimline:
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • December 2005
            • 658

            #6
            Ursprungligen postat av Micke
            Här är en bild på ett Juwelkar där filterhörnet är gömt med BTN-Slimline:
            http://www.backtonature.se/images/interzoo2006/l.jpg
            Va f-n, Black Molly
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

              #7
              Black Molly är för proffs som klarar av en vita prick-sjuka utan att blinka.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

                #8
                Ursprungligen postat av Per Bjellert
                Black Molly är för proffs som klarar av en vita prick-sjuka utan att blinka.
                Så sant som det var sagt. Sen när jag börjar bli lite varm i kläderna ska jag kanske våga mig på dessa fiskar.

                Fast, helt utan ironi, så är ju faktiskt Molly ganska vacker när de går så där många mot en faxevit bakgrund.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • weeelin
                  Användare
                  • May 2004
                  • 105

                  #9
                  Ursprungligen postat av engstedt
                  Går utmärkt att bygga in det. Köp två stora moduler, typ O eller B. Sen är det bara att passa in det. Två st B vet jag att det funkar med.
                  Dock tar det 1 minut att ta bort filtret (kan ge tips på det om du vill). Sen köper 2-3 andra moduler, typ E och H och N. Sätter filtermatta och biobollar i t.ex H modulen och slänger in doppvärmaren där också.
                  Även om du klär in juwelfiltret kommer det att se lite konstigt ut, om du inte har moduler i övriga karet.
                  Lycka till!


                  Tack för tipset! Hur kan man ta bort filtret på bästa och enklaste sättet? Har hört att det ska vara klurigt att komma åt allt silikon som de har limmat fast den med....

                  Kommentar

                  • engstedt
                    Användare
                    • June 2002
                    • 78

                    #10
                    Jag gjorde det för en månad sedan och hade lite funderingar ibörjan. Läs tråden här:


                    Det bästa är fiskelina enligt mig, och det ska vara s.k flätlina, inte nylon. Sen är det bara att börja nerifrån och jucka sig uppåt. Bind fast linändarna i nån träkloss eller vad som helst, då flätlina skär in i huden väldigt snabbt. Var med dock när du tar bort den sista silikonpunkten, filtret dunkar snabbt och hårt i botten av glaset.. det vet jag av egen erfarenhet... Glaset höll, men jag blev lite orolig vilket du kan se i tråden jag länkade till. Bra att ha 4 händer till hands just då vid sista. Flätlina köper du för 2kr metern i fiskeaffär, ta 0.30 i diameter eller högre.
                    _______________________
                    400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

                    Kommentar

                    Arbetssätt...