Prinsessor och lek

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

Prinsessor och lek

Har ganska nyligen inskaffat ett par N. Brichardi och är väldigt nyfiken på om de lekt. Finns det något tydligt tecken som man kan se. Hur lång tid tar det innan ynglen kläcks och vad skall jag ge dem för mat då?

Min hane är väldigt noga med att inte lämna boet, endast lite vid matning. Honan däremot är ute på lite mer turer, vilket hon inte var för ett par dagar sedan. För ett par dagar sedan var de väldigt tajta och sen var hon till och med i en annan grotta längre perioder. Verkar som hon nu är mer med hanen igen.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Njäe det låter mer som att dom rekar läget. Dock svårt att avgöra då du inte beskriver hur de eventuella andra fiskarnas utrymme kontrolleras. Jag har haft prinsessor som lekt utan att jag konstaterat "ruvning", men oftast ser man att dom gjort det genom en avsevärd aggressionshöjning både internt och externt.

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

De är väldigt spända så att säga. Hela tiden har de fenorna utspända och de kollar de andra fiskarna. Jag har dock bara snäcklekare för övrigt så det gör det hela kanske lite såvare att tolka. Men de har ett tydligt bo som de är väldigt bundna till. Hur lång tid tar det innan äggen kläcks och har de gulesäck ett tag eller? Jag har haft munruvare så länge så jag har typ noll koll på detta.
      Tomas Wallengren

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Lugna dig lite. Om ett par dagar så kommer det ut en svärm av småprinsessor, om de nu har lagt romm.
        Mata med nykläckt artemia ett par ggr om dan om du vill att de ska växa fort och så gott som alla ska överleva. Annars så hittar dom alltid nåt ätbart och några yngel kommer att överleva.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

Jag är hur lugn som helst. Vill bara ha reda på hur lång tid det tar innan det ynglen kikar ut.
          Tomas Wallengren

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

En standardgrej är ju att kolla könsdelarna som brukar titta fram vid tid för äggläggning och befruktning, men det kan ju vara förbi nu. Neolamprologus har å andra sidan inte de största och tydligaste apparaterna men det är dock ett osvikligt bevis på att det är hormoner i svall.

Kommentar

• janne63
              NCS Medlem
              • August 2006
              • 157

Jag upptäckte idag att mina Pulcher fått yngel för första gången. Har faktiskt inte sett någon nämnvärd förändring i deras beteende, hanen är precis som tidigare upptagen med att försöka slå ihjäl den andre hanen som befinner sig 1.5 meter bort. Tidigare när jag haft Brichardi så tyckte jag inte att man märkte något speciellt vad gäller beteende när de skaffade yngel men det kan kanske bero på att de hade tidigare kullar hos sig fortfarande.

Det som verkar säkert med dessa fiskar är i alla fall att plötsligt så tittar det ut ett antal yngel.
              Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

Det är spännande att se vad som händer. Utan tvekan så är de väldigt bundna till sitt revir iallafall. Vet dock inte om det är så de är vanligtvis med.
                Tomas Wallengren

Kommentar

• Pejan
                  Användare
                  • May 2005
                  • 204

Hoppas det är OK att jag "kapar" tråden. Ville inte starta en ny då ämnet är detsamma.

Har en koloni med Pulcher. Fram till nu har det varit "frid och fröjd" dvs yngelvården har funkat över förväntan. Nu har dock en del av ynglen vuxit till sig. De är långtifrån färdigvuxna, men har uppnått en storlek av ca 5 cm. När jag kom hem efter helgen såg jag att framförallt hannen i akvariet jagade dessa yngel frenetiskt. Min fråga är: Tror/vet ni att det är så att då ynglen uppnått en viss storlek så upphör familjebanden och de större ynglen ses ej som avkomma längre utan konkurrenter?

Undrar Peter

Kommentar

• Kalk
                    Användare
                    • September 2004
                    • 31

Jepp, det stämmer. När dom uppnått en viss storlek så är det dags att flytta hemifrån och skaffa eget
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

Kommentar

• Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

Ursprungligen postat av Pejan
                      jag kom hem efter helgen såg jag att framförallt hannen i akvariet jagade dessa yngel frenetiskt. Min fråga är: Tror/vet ni att det är så att då ynglen uppnått en viss storlek så upphör familjebanden och de större ynglen ses ej som avkomma längre utan konkurrenter?

Undrar Peter
                      Hur stort kar har du?
                      Tomas Wallengren

Kommentar

• Pejan
                        Användare
                        • May 2005
                        • 204

Akariet är 180 L. (Rio 180). De hamnade där efter att jag avyttrade mitt 375 pga golvknak. I samma veva lämnade jag iväg ett gäng prinssor så jag tror att förhållandena är ungeför desamma i relation till det minde akvariet.

Kommentar

• Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

Pappa är förbannad, lika bra att den stora syskonskaran hittar ett nytt ställe innan pappa tar fram yxan. Han är nog mån om att att de mindre barnen som snart tittar fram får en bra uppväxt.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

Jaha, då var det ett litet bakslag då. Prinsessa honan död och även tre signatus döda. Multisarna ser helt okej ut och även prinsessa hanen. Övriga signatus är det lite svårt att sia om. Bytte vatten igår, det enda jag kan tänka mig att det var för kallt, även om jag inte tror det. Bytte även i Malawikaret och där är alla på topp.
                            Tomas Wallengren

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Ja det var ju sorgligt.

Har du kikat i deras "bo" om det finns nåt? Det kan ju vara så att hanen har blivit förbannad på honan, om det nu var en hona. Då brukar det inte ta så lång tid innan det händer ett dödsfall om man bara har 2 st av dom.
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...