Hejsan,
Jag har lite problem med mina Demasonisar, jag har inte haft demasoni tidigare, och har bara haft mitt malawikar igång i ungefär ett halvår.
Nåväl, jag köpte för 2-3 månader sedan 10 st demasonisar i en butik i Malmö, efter ett tag dog en, efter några veckor dog en till, och så har det fortsatt, och nu är det bara 5 fiskar kvar. Jag skulle vilja säga att dom dör ganska exakt 14-16 dagar efter varann.
Fiskarna verkar pigga och äter bra men plötsligt så "mattas" en av dom ut och håller sig på en o samma plats (i bakvattnet vid pumparna) och slutar äta, och ungefär en vecka därefter dör fisken.
Ni som försökt fånga upp demasoni ur ett inrett akvarium med andra fiskar i vet själva varför det inte är det lättaste att "plocka upp fisken".
Jag har inte mätt PH och KH värden, och övriga fiskar är det inga problem med, i senaste vattenbytet tillsatte jag 1 dl jodfritt salt (till 540 liters kar) i förebyggande syfte, jag ville inte ha i mer salt eftersom fiskarna inte fått det tidigare, tänkte utöka till 2 dl i nästa vattenbyte, och sedan hålla mig där (rimlig nivå?!).
Jag vill gärna ha demasoni i karet eftersom jag tycker det är en mycket vacker fisk, någon som har någon aning om vad som kan vara mitt problem?
MvH Simon H.
"robber"
Kommentar