söker inspiration...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Materik

söker inspiration...

pga problem med pumpen, syrebrist och plötslig död av mina malawi har akvariet nu stått tomt några veckor. jag har lust att starta upp det igen men vet inte riktigt med vad. nu har jag ändå chansen. 300L med BTN rocky bakgrund. har alltid kört ciklider, mest malawi. söker nåt annorlunda och mer intressant.

några tips ? kan tänka mig att köra andra ciklider än malawi också.

mvh mattias
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3216

Ursprungligen postat av Materik
    pga problem med pumpen, syrebrist och plötslig död av mina malawi har akvariet nu stått tomt några veckor. jag har lust att starta upp det igen men vet inte riktigt med vad. nu har jag ändå chansen. 300L med BTN rocky bakgrund. har alltid kört ciklider, mest malawi. söker nåt annorlunda och mer intressant.

några tips ? kan tänka mig att köra andra ciklider än malawi också.

mvh mattias
    ja med dom förutsättningarna som du nämde, så är det nog bara malawi som tåler det,
    men du lyckades inte ens med det, så du kanske skulle syssla med något annar än fiskar. mvh janne

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Eller så kanske du har fixat till tekniken och kan då försöka dig på lite enklare sällskapstanganyika. Jullar, Snäcklekare, Neolamprologus?

Ett tanganyika går att få väldigt intressant.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• Materik

Ursprungligen postat av malawijanne
        ja med dom förutsättningarna som du nämde, så är det nog bara malawi som tåler det,
        men du lyckades inte ens med det, så du kanske skulle syssla med något annar än fiskar. mvh janne

Vilket intelligent svar, verkligen. Jag har hållit på med malawi väldigt länge i dom flesta formerna. Min pump gick sönder nu i somras på semestern vid en åsknedslag, sånt händer väl även den bäste antar jag förr eller senare oavsett teknik. Naturligtvis har jag ersatt den felande pumpen och allt är som det ska, vad tror du egentligen ???

Det jag ville ha var lite idéer, tack Robin, på nåt spännande och intressant nu när ändå akvariet står tomt och kan fyllas på på nytt. Men jag letar inspiration på annat håll, det är nog lättare att besöka några bra affärer.

Mvh Mattias

Kommentar

• Per B
          Användare
          • September 2005
          • 1250

Snyggt jobbat Malawijanne... *skakar på huvudet och undrar varför en del lämnar forumet*
          mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Perikles
            Användare
            • December 2005
            • 658

Grabben söker inspiration å får rakt i nyllet att han bör sluta med fiskar, men det var ju bra att du la till mvh janne, så att han inte känner sig illa till mods.
            Senast redigerad av Perikles; 11 November 2006, 17:55.
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

hehe..lite kul var det väl!? skämtåsido så skulle jag nog vilja rekommendera tanganyika i någon form, kanske en art som Lepidiolamprologus Kendalli-supersnygg art med lite annat som exempelvis calvus, leptosoma jumbo, det finns så mycket..
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• liv
                NCS Medlem
                • February 2005
                • 192

Har ett 320 med G.Daemon 6stk+diverse tetraer ,dorsigerus og kurvciklider.Jordspiserne er utrolig flotte og veldig rolige.De har gådd med ca.50 kardinaltetraer i 1år og ingen er spist opp tror jeg.Skift ofte vann og variert for så går det fint.
                jan

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

Ursprungligen postat av Materik
                  Vilket intelligent svar, verkligen. Jag har hållit på med malawi väldigt länge i dom flesta formerna. Min pump gick sönder nu i somras på semestern vid en åsknedslag, sånt händer väl även den bäste antar jag förr eller senare oavsett teknik. Naturligtvis har jag ersatt den felande pumpen och allt är som det ska, vad tror du egentligen ???

Det jag ville ha var lite idéer, tack Robin, på nåt spännande och intressant nu när ändå akvariet står tomt och kan fyllas på på nytt. Men jag letar inspiration på annat håll, det är nog lättare att besöka några bra affärer.

Mvh Mattias
                  ja materik jag är en sann djurvän och även fiskar är djur som jag tycker att man ska ta hand på bästa sett, okej du är på semester. men du som har haft malawiciklider vet väl att dom måste skötas eller ha även mat när du har semester eller har jag fel.
                  och skulle nu en pump nu har gått sönder vid ett åsknedslag, vilket jag beklagar.
                  så skulle jag som också hållit på med malawiciklider rätt så länge haft en backupp, jag har alltid två pumpar i varje akvarium, så att man har backup ifall något händer.
                  och du som är så erfaren, det borde du också förstått. sen har jag faktiskt aldrig hört att en akvariepump går sönder vid ett åsknedslag, sedan om jag är intelligent eller inte det kan nog mina närmaste avgöra, det har inte i detta forumet att göra. men som sagt vill du ha lite råd , så att du inte får samma problem som innan så är du välkommen att ringa mig tel 031884478

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3216

Ursprungligen postat av Per Bjellert
                    Snyggt jobbat Malawijanne... *skakar på huvudet och undrar varför en del lämnar forumet*
                    ja per bara för att vi har haft en diskussion förut, och du var tydligen inte nöjd med facit, så var din replik lite under under ribban. mvh janne

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3216

Ursprungligen postat av Perikles
                      Grabben söker inspiration å får rakt i nyllet att han bör sluta med fiskar, men det var ju bra att du la till mvh janne, så att han inte känner sig illa till mods.
                      ja perikles han som som sökte lite inspiration han var efter egna citat en erfaren akvarist som haft malawi i många år.
                      och då tycker jag som en sann djurvän att han kanske har gjort en del fel, som jag också har påtalat i tidigare inlägg,
                      sedan vad kommer det sig att två st från öland ger sig in i detta ämne och kritiserar mitt inlägg har ni några problem vad jag skriver, så skriv det gärna jag är en vuxen människa som tål kritikmvh janne

Kommentar

• Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

Malawijanne, har du aldrig hört talas om att göra en pudel? Jag har långt ifrån den bästa uppförandekodexen men känner åtminstone igen ett övertramp när jag ser(gör) det. Be om ursäkt och backa tillbaks.

Du framstår som en arg, elak gubbe i snorkel och skrämmer iväg forumdeltagare.

Kommentar

• rent vatten
                          Användare
                          • November 2005
                          • 530

Jag håller med föregående talare.

Kommentar

• Per B
                            Användare
                            • September 2005
                            • 1250

Jag känner i och för sig Perikles men har inte talat med honom på en vecka så om du anar en Ölandskonspiration mot dig så anar du fel.

Att vi har haft en diskussion förut och att jag inte var "nöjd med facit" har inte med min kritik mot dig i denna tråd att göra. Däremot tycker jag du svarade Materik fruktansvärt arrogant. Att det sedan lät lite märkligt att fiskarna skulle ha dött för att pumpen gick sönder kan jag hålla med om, men då kunde du sagt det och efterfrågat mer detaljer från Materik istället för att dräpa av honom på det sätt du gjorde. Är något inlägg under ribban är det ditt svar till honom.

För övrigt kan jag tyvärr inte förmå mig till att betrakta dig som "facit". Det må vara så att du har lång erfarenhet. Men om du inte förmår använda den på ett ödmjukt sätt utan slår folk i huvudet med din erfarenhet kommer den inte till särskilt stor nytta.
                            mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Bedson
                              Användare
                              • November 2006
                              • 109

ja perikles han som som sökte lite inspiration han var efter egna citat en erfaren akvarist som haft malawi i många år.
                              och då tycker jag som en sann djurvän att han kanske har gjort en del fel, som jag också har påtalat i tidigare inlägg,
                              sedan vad kommer det sig att två st från öland ger sig in i detta ämne och kritiserar mitt inlägg har ni några problem vad jag skriver, så skriv det gärna jag är en vuxen människa som tål kritikmvh janne
                              Även en gotlänning som jag tycker att du skrev ett arogant svar. Vi kanske håller på med en ö-konspiration mot dig malawijanne. Be om ursäkt!
                              375 l Malawikar + tomt 125 l....

Kommentar

Arbetssätt...