If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Malawijanne, har du aldrig hört talas om att göra en pudel? Jag har långt ifrån den bästa uppförandekodexen men känner åtminstone igen ett övertramp när jag ser(gör) det. Be om ursäkt och backa tillbaks.
Du framstår som en arg, elak gubbe i snorkel och skrämmer iväg forumdeltagare.
ja det är faktiskt första gången som någon har kallat mig gubbe, det tackar jag för, för att jag är faktiskt snart 50,
sedan det inlägget som startade tråden, att en erfaren akvarist gör en tabbe och jag påtalar det, för som jag såg det när jag läste det, det var så uppenbart att han hade missat att sköta sina djur, och det gör mig så illa. för att jag vill ju inte att nybörjare ska göra samma tabbe, sedan att jag och per har haft en diskussion förut och han valde att inte svara det har heller inte med detta ämne att göra, men att jag skulle ha gjort ett övertramp , det kan jag inte förstå
ja det är faktiskt första gången som någon har kallat mig gubbe, det tackar jag för, för att jag är faktiskt snart 50,
sedan det inlägget som startade tråden, att en erfaren akvarist gör en tabbe och jag påtalar det, för som jag såg det när jag läste det, det var så uppenbart att han hade missat att sköta sina djur, och det gör mig så illa. för att jag vill ju inte att nybörjare ska göra samma tabbe, sedan att jag och per har haft en diskussion förut och han valde att inte svara det har heller inte med detta ämne att göra, men att jag skulle ha gjort ett övertramp , det kan jag inte förstå
Allting är inte altid lika rött som det ser ut ett enkelt ursäkta jag missuppfattade det hela är kanske ett bättre svar
Bara för du blivit gubbe innebär inte att man behöver vara tjurig o envis
pga problem med pumpen, syrebrist och plötslig död av mina malawi har akvariet nu stått tomt några veckor. jag har lust att starta upp det igen men vet inte riktigt med vad. nu har jag ändå chansen. 300L med BTN rocky bakgrund. har alltid kört ciklider, mest malawi. söker nåt annorlunda och mer intressant.
några tips ? kan tänka mig att köra andra ciklider än malawi också.
mvh mattias
Det här är en kul sida att titta till för att få lite ideer vad man kan göra med kar i olika storlekar.
Tryck på 75 gallons och scrolla ned till lite olika alternativ.
När du väl bestämt dig för iaf en art, så är det lättare att ge förslag på andra lämpliga kandidater att ha med i tanken. Då får du nog en hel mängd förslag från olika forumsbesökare.
Senast redigerad av Havs; 12 November 2006, 05:49.
jag kan ana vad du har fått för uppfattning om detta forum. Först blev du avsnäst sen drog ett litet krig igång i din tråd och ingen djäkel gav dig några goda råd.
Men, detta hör till undantagen. Detta forum är fullspäckat med kunskap, humor å en glimt i ögat, så ge det en chans till. Starta en ny tråd.
Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)
ja med dom förutsättningarna som du nämde, så är det nog bara malawi som tåler det,
men du lyckades inte ens med det, så du kanske skulle syssla med något annar än fiskar. mvh janne
Jag instämmer också i att du var rätt rå i ditt svar... Nästa steg är i princip att kalla en ciklidist som drabbas av ngt tekniskt missöde och vars fiskar dör för djurplågare
pga problem med pumpen, syrebrist och plötslig död av mina malawi har akvariet nu stått tomt några veckor. jag har lust att starta upp det igen men vet inte riktigt med vad. nu har jag ändå chansen. 300L med BTN rocky bakgrund. har alltid kört ciklider, mest malawi. söker nåt annorlunda och mer intressant.
några tips ? kan tänka mig att köra andra ciklider än malawi också.
mvh mattias
Mitt tips till dig är att börja med tanganyika istället, ibland den sjöns ciklider finns ett extremt varierat beteende och oerhört mycket färg och form. I 300L kan du ha en hel del intressant fisk därifrån.Är du lite trött på mbunas just nu så tycker jag inte du bör kika på tropheusar i första hand.
Annars så kan jag även rekommendera att kika lite på små och mellanstora central-Amerikanska ciklider,
som också dom(om dom hålls rätt) har ett väldans intressant beteende, och kan bjuda på en hel del både action, färg och form.
Senast redigerad av matereo; 12 November 2006, 18:16.
Det här är en kul sida att titta till för att få lite ideer vad man kan göra med kar i olika storlekar.
Tryck på 75 gallons och scrolla ned till lite olika alternativ.
När du väl bestämt dig för iaf en art, så är det lättare att ge förslag på andra lämpliga kandidater att ha med i tanken. Då får du nog en hel mängd förslag från olika forumsbesökare.
Det var en bra länk ju... men när det gällde centralar-förslagen så tycker jag man ska ha mera fisk än angivet... kanske tre par av olika mellanstor art och ev några individer extra per art, för att få mindre agression och stress och fler som ev lekande pars bärsärk riktas mot Kolla willem heijns dykfilm från nicaragua sjöarna och se hur fisken stimmar och betar alger i riklig mängd tätt tillsammans precis som i de stora afrikanska sjöarna... Om där är mycket fisk och hot så måste reviret bli mindre av rent praktiska skäl ju.
Det är lugnt med mig och allt är bara bra Behöver inte tjafsa om det här nåt mer, tack för alla svar.
Jag begrundade era förslag och funderade, men trillade till slut dit på malawi igen. Kan inte hjälpa det... Så nu har jag fått en nytändning, ska lägga upp lite kort sen på karet och dom första firrarna, bla jättefina Fuelliborni m.cat VF.
Det är möjligt att jag skaffar ett till akvarium med Tanganyika, vi får se.
Kommentar