Endymions lokal

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BjooorK
    Användare
    • August 2011
    • 64

Hänt något nytt?

Mvh. Björk
    1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
    2x375L
    4x300L Under uppstart
    1x300L Tillväxtkar
    1x50l Yngelkar

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Ursprungligen postat av endymion
      Lite fiskbilder från gamla lokalen.
      Vad är det för snygg bastard på bild nr2 ? Jag utgår från att det är en bastard då jag aldrig sett den varianten förr.
      Det är inget negativt menat att jag kallar den bastard =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• palleh
        Användare
        • December 2006
        • 704

Ursprungligen postat av deelay
        Vad är det för snygg bastard på bild nr2 ? Jag utgår från att det är en bastard då jag aldrig sett den varianten förr.
        Aulonocara sp. chinuni om jag inte missminner mig?
        http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av deelay
          Aulonocara stuartgranti /haenschbaenschi, Chinuni F1 är det på bilden. De röda fjällen ligger under de blå en del hanar får röd sida som kejsare. Andra får röd bläs en del får knappt något rött som lyser igenom. Jag försöker odla på de med röd bläs, men tyvärr verkar det som de med röd bläs har en hel del albinoanlag.

Kommentar

• endymion

Jag jobbar där i princip varje dag.
            -I dagsläget har jag 1 av 3 centralfilter igång. Tog en jäkla tid att göra genomföringar för de borrade hålen i akvarierna var 20, 21 och 22 mm stora. Jag trodde först att alla var lika stora.

-LED-belysningen i taket är igång (byggt själv med hjälp av Stig på Ocean Akvarium). 12 ramper drar 105 Watt i dagläge och lyser upp hela lokalen. I nattläge drar de 4 Watt och detta kommer att styras med matning från elskåpet. Som parentes kan jag nämna att det satt 17 st 2x36 Watt ramper när jag flyttade in som drog 110 Watt styck. 1870 Watt mot 105 Watt för ungefär samma ljus.

-Värmeväxlaren är inkopplad färdigt. Har inte testat den helt skarpt än. Men visst värmer den upp inkommande vatten. Just nu vill jag inte kyla ner lokalen i onödan eftersom jag bara har 23,5 °C. Dessutom är det bara typ 300-400 fiskar på 9500 liter varav filtret är på ca 1500 liter så det behövs knappt bytas vatten.

-Den sista eldragningen gör jag imorgon, så förhoppningsvis kopplas elskåpet in i veckan om jag får dit någon elektriker.

-Allt vatten är färdigdraget, och är integrerat med centralfiltret så man bara öppnar en kran och stänger en annan så matas ledningsvatten istället för vatten från filtret.

-Allt avlopp är draget. Det är överrinningar i centralfiltrena kopplade till avloppet.

-Bilder kan jag lägga upp när jag plockat bort de tillfälliga sladdarna på golvet, vilket borde bli i veckan.

-När det är färdigt har jag borrat ca 800 hål med slagborr

Ursprungligen postat av BjooorK
            Hänt något nytt?

Mvh. Björk

Kommentar

• jojon80swe
              Användare
              • January 2011
              • 57

Imponerande !!

Mer bilder till folket
              jojon80@spray.se

Kommentar

• BjooorK
                Användare
                • August 2011
                • 64

måste säga att jag är grymt imponerad av allt arbete du lägger ner!!

ser fram emot bilder
                1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
                2x375L
                4x300L Under uppstart
                1x300L Tillväxtkar
                1x50l Yngelkar

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

-LED-belysningen i taket är igång (byggt själv med hjälp av Stig på Ocean Akvarium). 12 ramper drar 105 Watt i dagläge och lyser upp hela lokalen. I nattläge drar de 4 Watt och detta kommer att styras med matning från elskåpet. Som parentes kan jag nämna att det satt 17 st 2x36 Watt ramper när jag flyttade in som drog 110 Watt styck. 1870 Watt mot 105 Watt för ungefär samma ljus.
                  Grym förbättring, har det blivit lite mörkare också på köpet kan jag tänka?
                  LED ger cirkus < 100 lm/W (eller får du ut mer av dina?)
                  Lysrör ger cirkus < 70 lm/W (Detta gäller nog rätt bra lysrör?!)
                  Dvs vid samma ljusstyrka skulle man klara sig med 70% av wattantalet?

Trots detta stammar du inte när du skriver
                  hade förväntat mig ett mellanrum mellan varje bokstav A-l-b-i-n
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• nicson
                    Användare
                    • January 2010
                    • 639

-Värmeväxlaren är inkopplad färdigt. Har inte testat den helt skarpt än. Men visst värmer den upp inkommande vatten. Just nu vill jag inte kyla ner lokalen i onödan eftersom jag bara har 23,5 °C. Dessutom är det bara typ 300-400 fiskar på 9500 liter varav filtret är på ca 1500 liter så det behövs knappt bytas vatten.

-Allt vatten är färdigdraget, och är integrerat med centralfiltret så man bara öppnar en kran och stänger en annan så matas ledningsvatten istället för vatten från filtret.

-Allt avlopp är draget. Det är överrinningar i centralfiltrena kopplade till avloppet.

Apropå värmeväxlare fick jag en visning på Åleds när de hade kopplat in den på utgående vatten för ett par år sedan. Synd att skicka flera kubik 25-gradigt vatten rätt ut i avloppet per dygn utan att försöka suga tillbaks lite värme.

Ser fram mot bilder om du kan hålla kameran utan darr efter borrandet.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av DaRe
                      Grym förbättring, har det blivit lite mörkare också på köpet kan jag tänka?
                      LED ger cirkus < 100 lm/W (eller får du ut mer av dina?)
                      Lysrör ger cirkus < 70 lm/W (Detta gäller nog rätt bra lysrör?!)
                      Dvs vid samma ljusstyrka skulle man klara sig med 70% av wattantalet?
                      Mina dioder ger 140 lumen per watt. Vilket ger 14700 lumen. (De som säljs hos Clas olsson och dylikt ger typ 40lm/Watt)
                      Lysrören gav 34 x 36 Watt och skulle de ha gett 70 lm/w skulle det bli 85860 lumen. Men det finns inte en möjlighet att de gav det ljuset. De var minst 30 år gamla enfärgsrör. Jag upplever det snarare som att det är ljusare nu än innan. Det enda nackdelen är att det blir så vassa skuggor pga att det är så få ljuskällor.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Wow grymma dioder. Ska kolla på dem. Antar att Wikipedia inte har senaste infon.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Aulonocara stuartgranti /haenschbaenschi, Chinuni F1 är det på bilden. De röda fjällen ligger under de blå en del hanar får röd sida som kejsare. Andra får röd bläs en del får knappt något rött som lyser igenom. Jag försöker odla på de med röd bläs, men tyvärr verkar det som de med röd bläs har en hel del albinoanlag.
                          Oj, imponerande fisk måste jag säga. Jag har aldrig sett den förr, kul att se.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• endymion

Det har inte hänt jättemycket i nya lokalen sista månaderna pga av att jag haft så mycket att göra i mitt företag med att jobba åt andra. Men så här ser det ut nu.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Öh du det var en del glasskålar det.

///David

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Ser att du har fler tomma akvarier än vad jag har!
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...