Endymions lokal

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ursprungligen postat av endymion
    Problemet är att jag måste igång fort. Eftersom jag har ett akvarie som står å droppar idag ....
    Mjo, men att komma igång fort behöver inte behöva att komma igång dumt. Helt enig med Kaj, att om det ska bli bra så behöver det ta tid. Man kommer på olika lösningar efter hand, och de vill man genomföra. Har man dessutom verkligen stressat igång så är risken stor att man bygger dumt och därmed får en svårskött lokal.

Mitt tips är att ni drar igång snabbt, om nu burken droppar - MEN ställ karen där ni egentligen inte vill ha dem för att kunna göra sluga lösningar efter att ni har kommit igång. Bättre göra rätt från början än fel sen!! Själv har jag trixat med min lokal i mer än ett år, plus en annan lokal innan dess. Först nu börjar det ta form och jag har lite odling igång. Har några större grejer kvar, men till våren tror jag att det ska funka perfekt - men just pga att det har fått ta tid så har jag fått till saker och ting verkligt bra. Det är en ren fröjd att gå ner i lokalen och spana in alla sluga grejer jag gjort. Sinnesfrid. Hade jag inte gjort det hade jag känt mig stressad över ditten och datten, och det är mycket värt att slippa sådant.

Har mött många akvarister som haft lokal eller varit på väg att lägga ner för att det tar för mycket tid. Trist att sabba sin hobby så. Bygg slugt så tar det inte särdeles mycket tid senare.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Har mött många akvarister som haft lokal eller varit på väg att lägga ner för att det tar för mycket tid. Trist att sabba sin hobby så. Bygg slugt så tar det inte särdeles mycket tid senare.

Hilsen,

P
      Jag skulle vilja säga/tillägga, se till att allt är lättåtkomligt, man är latare än man tror så att allt är lätt att sköta är mycket viktigt annars kommer man på sig själv senare med att man faktiskt inte sköter vissa saker som man borde med div ödesdigra följder. Att behöva en stege vid matning tex är en sak som gör att man lätt kan fuska med matningen i dessa burkar =(
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Mätte att jag var 50 cm över axlarna. Så det var inte buken som var problemet
        ha ha ha ja det var svar på tal

Kommentar

• cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

Mätte att jag var 50 cm över axlarna. Så det var inte buken som var problemet
          tjena, jag skulle råda dig att ta minst 85-95 cm mellan hyllorna det är rätt skönt med lite plats, själv kör jag så...
          Mvh
          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• ciklidMartin
            Användare
            • February 2004
            • 213

Om man har lokal med många akvarier kan det bli rätt fuktigt. Kanske kan en avfuktare vara bra att ha.

Malawijanne skrev i en annan tråd (se http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=54053) "Angående hur fuktigt det ska vara så att mögel börjar växa är 55%, köp en hygrostat och testa".

Kan ju vara bra att testa luftfuktigheten när ni kommit igång.
            www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• endymion

Lite bilder från dagens styrketräningspass, den bildsköne unge mannen på bilden kallas i dagligt tal Pelle

Kommentar

• endymion

Den onde, den gode och Albin....
                Nu finns dom flesta akvarierna (34 st) på rätt adress iaf
                Senast redigerad av Gäst; 06 November 2006, 01:21.

Kommentar

• Rhodebaert
                  Användare
                  • February 2006
                  • 557

Den onde, den gode och Albin....
                  Nu finns dom flesta akvarierna (34 st) på rätt adress iaf
                  Det ser ut att bli mysigt :-)
                  Skall du (ni?) ha ett vackert akvarium att titta på och en fikasoffa också?
                  Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• endymion

Jag kommer till at börja med inte ha nån soffa iaf. Kan nog sträcka mig så långt som att lyxa till det lite med en pall Men jag ska försöka göra alla akvarien större än 200 liter vackra att titta på iaf.

Ursprungligen postat av Rhodebaert
                    Det ser ut att bli mysigt :-)
                    Skall du (ni?) ha ett vackert akvarium att titta på och en fikasoffa också?

Kommentar

• Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

Ser najs ut .

Måste få komma förbi en kväll eller så och se på er lokal....ser myckety lovande ut

//Peter från Växjö också
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• herjer
                        Användare
                        • January 2004
                        • 19

Visst e du välkommen ner någon gång. Alla andra oxå för den delen. Just nu är det dock inte mycke att titta på. En massa tomma akvarium och ställningar samt slangar pumpar mm.
                        Själv ska jag ner med mina kar under torsdagen och sen kommer jag att börja bygga ställningar i trä. Det är väldigt mycke jobb kvar innan man kan ge sig ut på "fisk-köpar-turne".
                        ...men den som väntar på nått gott....

Kommentar

• endymion

Jahå i veckan har jag städat av alla kar och inspekterat dem. Och jag lär få silicona om 4 st, sen har jag ställt ställningarna där dom ska stå. Plus att jag har funderat å planerat en hel del.

Kommentar

• Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

trevligt, kul att se. man skulle han nån billig lagom strl lokal, hade vatt roligt.

Kommentar

• Sharkbait
                              Användare
                              • February 2006
                              • 61

Det kan aldrig bli för mycket av bilder .. .

Mvh

Kommentar

• hultpelle
                                Användare
                                • January 2005
                                • 36

hur går det har du/ni fått igång några kar än bilder är aldrig fel
                                rockNROLL

Kommentar

Arbetssätt...