Endymions lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    #91
    Var köper jag dom algare ventilerna? Ska själv snart dra rör o slangar från 2 st membran pumpar. Slangar är väl silicon slang som gäller, vad jag fått lära mig av "proffsen"...
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • endymion

      #92
      Algarde kopplingarna kan alla butiker med gibbon som leverantör ta hem. Jag gav 61 kr för en sats med två påbyggnader och en slutkoppling. Alltså en sån som syns på bilden. Vilket är lite mer än de billigaste jag testat, men jag tycker priset är rätt sjyst ändå. Dom extra 10 kronorna de kostar är de klart värda.

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

        #93
        Kalas skriver upp det med en gång sådana får det bli! När det nu blir dags å dra slangarna till luften. En lång väg kvar...
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • endymion

          #94
          Nu är sidokanalaren inkopplad, var ute i Alvesta hos Waterboys och köpte slang och kopplingar. Riktigt trevliga och bra service, dessutom fick jag slangen gratis eftersom det var en överbliven slangdel (skulle ha kostat ca 300-400 kr). Koppligen mellan den grova slangen och små slangar gjorde jag med hjälp av cykelventiler som jag kapade av själva ventilen på och slitsade dem så det gick att skruva i dem. Jag var alltså bara ute efter gängan. Ventilerna köpte jag för 1.50 hos cykelreparatören.
          Men jag lyckas inte riktigt få ner värmen på sidkanalaren, antar att det är för bra tryck i den. Alltså att den skulle försörja fler än 35 kar med luft. Så vi får väl bygga ut systemet ännu mer.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #95
            Snyggt!

            Så här i efterhand, men hade det inte räckt att borra i "huvudluftslangen" med 5,5mm borr och tryckt i syreslangen direkt i hålet? Det är tätt som tusan här iaf och blir mindre jobb.
            Tony Englund

            Kommentar

            • endymion

              #96
              Ursprungligen postat av Tony
              Snyggt!

              Så här i efterhand, men hade det inte räckt att borra i "huvudluftslangen" med 5,5mm borr och tryckt i syreslangen direkt i hålet? Det är tätt som tusan här iaf och blir mindre jobb.
              Mycket möjligt att det hade räckt. Blev åtminstone en jäkligt billig strypning. Såg ut så på anläggning när jag köpte det och det såg allt annat än bra ut ..... men kan ju berott på han som gjort det...

              Kommentar

              • endymion

                #97
                I fredags var smålandsnytt i lokalen och filmade så vi får se när det blir något repotage. Städade och putsade rutor och bytte vatten för att det skulle se snyggt ut i minst 10 timmar inför repotaget, som kanske blir max 2-3 minuter. Sånt e livet

                Satte även upp namnlappar på alla burkar som på bilden.

                Kommentar

                • endymion

                  #98
                  Lite andra bilder

                  Bild 1: Skillnad mellan ett Osram Floura och ett varmvitt lysrör
                  Bild 2: Lokalens populäraste djur, ALLA som kommer till lokalen kollar mest på sniglarna.
                  Bild 3: Småsniglarna 5 minuter efter att jag släppt ner en liten räkmixbit till dem

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

                    #99
                    har du gått djurkursen som krävs??
                    Bara nyfiken för har i min stad har dom börjat bli hårda med det.

                    Kommentar

                    • endymion

                      Har ingen firma än, det är ju olagligt att bedriva näringsverksamhet som går med förlust. Dessutom började väl inte den bestämmelsen gälla förens 1 september.

                      Kommentar

                      • Nüddlah
                        Användare
                        • January 2007
                        • 294

                        Hmm ja det där vill man se på tv.. Du får skriva när du vet nåt närmare.. =)

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          Ursprungligen postat av endymion
                          Har ingen firma än, det är ju olagligt att bedriva näringsverksamhet som går med förlust. Dessutom började väl inte den bestämmelsen gälla förens 1 september.
                          Du kan lugnt köra på endymon så länge du inte säljer något. Gav ett svar i en annan tråd till dig. Kommer inte ihåg vad tråden hette just nu
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            Hej!

                            Hej!
                            Ja jag har mitt roliga framför mig i höst så byggs S ödertörns första diskusodlingslokal hemma hos mig och jag LOVAR bilder när det är klart,Mvh Ann-Mari

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              Du bara lovar o lovar!
                              Var byggs lokalen? I lägenheten ? Hur stor blir den? Och hur många odlingskar blir det?

                              Har du sagt A får du säga B!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Micke H
                                NCS Medlem
                                • October 2003
                                • 144

                                Lokal

                                Ursprungligen postat av annmari
                                Hej!
                                Ja jag har mitt roliga framför mig i höst så byggs S ödertörns första diskusodlingslokal hemma hos mig och jag LOVAR bilder när det är klart,Mvh Ann-Mari
                                Hej Annmari

                                Tycker du elen blivit så mycket billigare nu eftersom du tidigare skrev........

                                " kan säga att min man och jag hade för några år sedan en lokal i lägenheten dvs ett rum men som du vet elpriset satte stopp,men jag hoppas i framtiden i Estland kunna bygga upp en lokal,än en gång lycka till.Mvh Ann-Mari "

                                Har dessutom för mig att du tidigare pratat om att bygga lokal i din lägenhet och att du då menade en garderob, men det kanske du menar nu också.

                                Vi ser gärna bilder på dina fina diskusar redan nu.

                                Micke H
                                540 liter +222 +222 +100

                                Kommentar

                                Arbetssätt...